Business Internaţional

Italia cere protectie mondiala pentru marcile sale alimentare inregistrate

01.09.2003, 00:00 27



Producatorii italieni din industria alimentara pierd anual miliarde de dolari din cauza firmelor americane care fabrica in mod ilegal marci italiene cu renume mondial. Potrivit unui studiu prezentat la sfarsitul saptamanii trecute de grupul industrial italian INDICOD, companiile autohtone incaseaza pe piata americana mai putin de un dolar din zece cheltuiti de consumatori pentru alimente cu specific italienesc.



Pe ansamblu, acest segment de piata din SUA are o valoare de 17,7 miliarde de dolari, dar numai 1,5 miliarde de dolari (8,6%) revin producatorilor de drept.



"Studiul mentionat dovedeste fapul ca procesarea ilegala de produse alimentare continua sa fie o problema, situatie care trebuie solutionata printr-o serie de actiuni la nivel intern si international", a declarat Adolfo Urso, ministrul adjunct al Industriilor, care este responsabil si cu activitatea comerciala.



Autoritatile de la Roma intentioneaza sa abordeze aceasta problema in cadrul reuniunii Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC), care va avea loc la Cancun (Mexic), in luna septembrie.



Adolfo Urso a precizat ca Italia va cere extinderea protectiei impuse in Europa la nivel mondial, prin stabilirea unui "registru multilateral de produse cu marca inregistrata".



Discutiile OMC vor incepe la data de 10 septembrie, iar principalul lor obiectiv este incheierea unui acord cu privire la liberalizarea mondiala a relatiilor comerciale din industria agricola.



Grupul Coldiretti, cea mai mare asociatie a fermierilor italieni, a anuntat ca isi poate intensifica activitatea de export in Statele Unite, daca OMC va decide extinderea protectiei de care se bucura marcile italiene. De exemplu, companiile pot livra pe piata americana o cantitate de zece ori mai mare de branza comercializata sub marca inregistrata.



Imitarea produselor alimentare italienesti este un fenomen cu amploare mondiala. Marcile traditionale veritabile rivalizeaza cu parmezanul american, branza germana care imprumuta numele "Cambonzola", sau varietati de ulei de masline in stil italian.



Joi, Uniunea Europeana a aprobat o lista cu 41 de marci europene din industria alimentara si a bauturilor care ar trebui sa primeasca protectie globala fata de fabricarea ilegala.



Printre acestea se numara sunca de Parma, branza Gorgonzola si Parmigiano Reggiano, bauturile Chablis, Champagne si Cognac.



"In cadrul discutiilor OMC, Uniunea Europeana si partenerii sai vor pleda in favoarea propriilor produse regionale de calitate, cum ar fi branza Roquefort sau ceaiul indian Darjeeling, cafeaua Antigua din Guatemala sau uleiul marocan Argan. Nu este vorba despre o politica protectionista, ci de corectitudine. Pur si simplu nu putem accepta ca adevarata sunca italiana de Parma sa nu poata fi vanduta in Canada pentru ca aceasta marca inregistrata este rezervata unui produs autohton", a aratat Franz Fischler, comisarul european pe probleme de agricultura, dezvoltarea rurala si pescuit.



Acordul european semnat joi incheie mai multe saptamani de discutii tensionate in cadrul carora cele 15 state din UE au incercat sa impuna cat mai multe produse nationale pe lista marcilor cu protectie suplimentara.



In luna iulie, de exemplu, Grecia a amenintat ca se va opune oricarei decizii UE, daca acordul nu se va aplica si in cazul traditionalelor sale marci de branza Feta, maslinele Kalamata si, eventual, lichiorul de anason Ouzo. Autoritatile elene au avut castig de cauza numai in cazul produselor Feta si Ouzo.



Franta a cerut introducerea altor sapte produse proprii, dar a retras branza Neufchatel, in favoarea vinurilor Beaujolais si St. Emilion. Spania a reusit sa primeasca recunoastere pentru mirodenia safron de la Mancha, in timp ce Marea Britanie a fost de acord sa retraga de pe lista branza Blue Stilton.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO