Business Internaţional

La Saptamana modei de la New York, pretentiile designerilor dau dureri de cap organizatorilor

15.09.2005, 18:25 21

Programarea defilarilor de anul trecut din cadrul Saptamanii modei de la New York l-a suparat foarte tare pe designerul Zang Toi, care nu a putut sa sustina defilarea pe 13, ziua sa norocoasa, scrie Wall Street Journal Europe.

Anul acesta insa, Toi este foarte incantat ca show-ul sau este programat pe 13 septembrie. Asa cum a procedat si in spectacolele precedente, el va apela la 13 modele feminine pentru a-si prezenta colectia.

Solicitarile acestuia cu privire la numerologie sunt numai cateva din cerintele "ciudate" la care organizatorii trebuie sa faca fata atunci cand programeaza peste 200 de show-uri in Bryant Park din New York dar si in alte locatii ale orasului pe parcursul a noua zile. Unii designeri refuza chiar sa-si sustina spectacolele din cauza superstitiilor sau grijilor pe care si le fac cu privire la locatie sau derularea programului.

Tanara creatoare de moda Alice Roi considera, spre exemplu, ca zilele de joi aduc noroc. Diane von Furstenberg isi prezinta colectiile duminica, deoarece oamenii sunt mai relaxati atunci si pot savura un spectacol mai bine.

"Este ca in vestul salbatic", a declarat Fern Mallis, director executiv la Seventh on Sixth, grupul care organizeaza show-ul din Bryant Park.

Pentru mai bine de 50 de ani, sarcina coordonarii si realizarii programului prezentarii a cazut pe umerii lui Ruth Finley, fondatoarea si editorul unui newsletter intitulat Fashion Calendar. Aceasta este de parere ca New Yorkul a devenit in ultimii ani o adevarata capitala a modei.

In culise, Finley are dificila sarcina de a domoli orgoliile si de a satisface capricii, iar cateodata, chiar si de a pune capat bataliilor dintre designeri. Intr-o singura zi de munca ea estimeaza ca raspunde la aproximativ 200 de telefoane in legatura cu programari sau conflicte. Ea isi da toata silinta pentru a promova un sistem democratic. "Nimeni nu detine un anumit interval de prezentare", este replica pe care ea o da designerilor si publicului.



Cifra patru aduce ghinion

Parcurgerea listei interminabile de preferinte este o sarcina descurajanta. Toi, de exemplu, trebuie sa evite cu orice pret, numarul patru. Ca majoritatea vorbitorilor de limba cantoneza, Toi care s-a nascut si a crescut in Malaiezia, considera ca numarul patru seamana cu echivalentul pentru moarte din cantoneza.

Nu comanda niciodata materiale care au dimensiuni de patru metri sau 3,7, ci 3,9 sau cinci. El evita de asemenea sa croiasca haine cu 4 pliuri sau cu 44 de accesorii. Nu se simte in largul sau daca primeste o camera situata la etajul patru al unui hotel sau mergand numai patru mile (6,4 kilometri) Cand vine ziua de patru a lunii "incerc sa o las sa treaca foarte repede", a declarat el. "Si incerc cu orice pret sa nu sustin o prezentare in acea zi", a conchis el.

Roi, a carei prezentare este programata pentru ziua de luni in acest an, viseaza ca intr-o buna zi sa sustina o prezentare joia. Mama sa a invatat-o o traditie evreiasca conform careia zilele de joi aduc noroc, asa ca Roi incearca sa-si programeze intotdeauna zborurile cu avionul, vizitele la medic si intalnirile importante de afaceri in aceste zile. Anul acesta, ea aproape ca si-a vazut dorinta implinita, cand i s-a oferit ora 21.00 de joi. Insa, din motive practice, s-a revenit asupra deciziei. "Ne-am dat seama ca este o ora prea tarzie", a declarat ea.

Insa Roi a fost hotarata sa gaseasca o alta solutie. Ea si-a notat numerele care formeaza data spectacolului 9/12/05, cand si-a dat seama ca atat noua cat si 12 sunt divizibil cu trei, care de fapt este un semn de bun augur. "Vrei ca intr-un fel sau altul sa detii controlul, asa ca atunci cand stabilesti o data, fie ca este aleasa de tine sau iti este impusa, te amagesti ca este norocoasa", explica ea. Zilele de luni sunt preferate de designerii ca Betsey Johnson, deoarece atat ea, cat si echipa pot lucra intr-un ritm mai sustinut in cursul week-end-ului. "Ador programarile din zilele de luni, din cursul dupa-amiezelor cand ai suficienta energie pentru a nu incepe sa casti la ora cinci", crede designerul.

Creatorii precum Brian Wolk si Claude Morais nu au preferinta pentru o anumita data atat timp cat aceasta nu include numerele noua sau cinci. Numarul noua la sfarsitul unei date semnifica un capat de drum, a declarat Morais. Si, intr-adevar, cuplul a avut parte de un show foarte nereusit pe data de 9 septembrie. "Nici cinci nu este un numar pe care sa il astept cu nerabdare", a mai adaugat Morais, care crede ca aceasta semnifica faptul ca esti la mijloc. "Voi incerca sa evit sustinerea unui show si in aceasta zi", a continuat el.

Morais ese incantat de data si ora la care va avea loc prezentarea sa, 11 septembrie, ora 11. El sustine ca numerele de 1 semnifica dualitatea, care ar putea aduce noroc parteneriatului sau cu Wolk. Dupa show, perechea intentioneaza sa stea in camera 11 de la National Arts Club, locul in care isi vor sustine de altfel spectacolul.

Este, bineinteles, imposibil sa indeplinesti dorintele tuturor. Cu toate ca are mai putin de un metru si jumatate inaltime si vorbeste foarte frumos, Ruth Finley nu pare ca poate fi usor intimidata de orgoliile din lumea modei.

"Imi mentin intotdeauna calmul", spune ea. "Nu ma pot lauda cu faptul ca nu ma supar niciodata, deoarece ma implic foarte mult in ceea ce fac si ma straduiesc din toate puterile sa fac totul sa mearga bine", a adaugat ea.

Aceasta editie a saptamanii modei se pare insa ca a adus cele mai mari conflicte pe care a trebuit sa le medieze. In urma cu doua luni, designerul Rebecca Taylor a rezervat ziua de 13 septembrie ora 14:00 pentru Bryant Park, eveniment pe care Finley l-a publicat in newsletter-ul din 25 iulie. Cu toate acestea, la inceputul lunii august, un reprezentant al faimosului designer Behnaz Sarafpour a sunat-o avand in gand intentia de a face o prezentare intr-o alta locatie in acelasi interval de timp. Finley a fost nevoita sa-i ofere o data alternativa. "Rebecca ar fi pierdut din audienta daca as fi acceptat aceeasi ora", a declarat ea. Finley estimeaza ca in acea zi a dat cel putin 40 de telefoane pe parcursul a 5 ore numai pentru a duce la sfarsit acest conflict.

"Tot ce avea de facut Behnaz era sa rezerve un loc mai devreme sau sa-si aleaga o alta ora", a mai spus ea.

Sarafpour se apara sustinand ca a incercat sa ia legatura cu persoanele care se ocupa de organizare, dar ca acestia nu au contactat-o pana in august, si numai atunci a aflat ca a existat un conflict. In acel moment era imposibil sa modific ora si data, a explicat ea. "Sunt o persoana foarte constiincioasa si imi inteleg colegii, pentru ca de multe ori am fost in situatia lor", a declarar Sarafpour.

Neavand alta solutie, reprezentantii Rebeccai Taylor au fost de acord cu schimbarea orei, insa pana au luat ei o hotarare intregul program era deja ocupat la Bryant Park. Intr-un final, designerul si organizatorii au cazut de acord cu data de 14 septembrie ora 13:00 la New York Public Library, care este un amplasament mai scump si dispune si de locuri mai putine. "Ce ar fi trebuit sa facem? Sa incepem sa aruncam cu noroi in colegii nostri? Am decis sa ne comportam ca niste doamne", a declarat Deborah Hughes, editoarea Rebeccai Taylor.



Noi tendinte

Albastrul inlocuieste negrul, iar argintiul ia locul auriului. Asa vede Marc Jacobs moda primaverii 2006, si de obicei viziunile sale se adeveresc.

Jacobs si-a prezentat colectia pentru primavara 2006 luni noaptea, avand prezente in public mai multe vedete sosite special la New York pentru a vedea noile tendinte in moda si pentru a urmari noile linii propuse de unul dintre fiii preferati ai industriei.

Uma Thurman, Sean Combs, Kirsten Dunst, Lindsay Lohan si Eva Longoria au aplaudat modele care purtau costume scolaresti cu acelasi entuziasm cu care au facut-o editorii revistelor.

Insa Saptamana modei de la New York nu inseamna numai moda. Poate ca acest fapt este evident pentru sutele de profesionisti care participa la prezentarile bianuale de moda, dar publicul nu este constient de acest lucru

Peste 150 de case de moda isi prezinta colectiile de toamna timp de opt zile, acestea fiind sustinute de companii care nu au nimic de a face cu moda: Delta Airlines, Departamentul de Turism din Bermude, o revista de moda pentru copii si chiar un reality show.

Avand in vedere ca o prezentare costa de obicei peste 100.000 de dolari (77.000 euro), designerii depind adesea de sponsori. Una dintre grijile principale este ca acestia pot influenta designul hainelor prezentate. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO