Business Internaţional

Marile lanturi s-au aglomerat in comunitatile mici

27.09.2004, 00:00 27

Marile lanturile de magazine se ingramadesc, mai nou, in micile orase, scrie Financial Times.
Nu departe de liniile de cale ferata din orasul Ilawa, in nordul Poloniei, se afla parcarea uriasa a unui nou hypermarket Kaufland. Un panou imens anunta ca centrul comercial este deschis sapte zile din sapte.
Cumparatorii din acest oras de vacanta traiesc o experienta noua: sub un singur acoperis pot cumpara articole de imbracaminte, biciclete si produse alimentare, toate la preturi foarte mici.
Aparitia Kaufland intr-un oras in care nu se gaseau decat magazine discount, mici alimentare si piete traditionale face parte din una din cele mai importante tendinte pe care le traverseaza in prezent sectorul de retail polonez: lanturile de magazine dau asaltul asupra micilor orase, dupa ce in orasele mari concurenta a devenit acerba.
"Cresterea este posibila, dar nu la nivel de magazine uriase, de peste 10.000 de metri patrati", a declarat Piotr Byrski, analist pe segmentul de retail la PMR, cu sediul la Cracovia.
"Orasele unde are sens sa construiesti astfel de supermarketuri sunt deja saturate. Asa ca acum companiile tintesc la orasele mai mici".
In anii '90, cand Polonia si-a liberalizat economia si s-a bucurat de ani intregi de crestere economica, lanturile de retail din Europa s-au inghesuit sa cucereasca piata.
Clientii care statusera ani de zile la coada si suportasera lipsa de politete a vanzatorilor, s-au gasit deodata in paradisul cumparaturilor- magazine uriase, bine aprovizionate.
Pentru multi retaileri, formatul preferat era hypermarketul, care oferea haine, electronice si alimente. Dar acum, acest boom se apropie de sfarsit. Polonia, cu o piata de consum de circa 37 miliarde euro, are in prezent 198 de hypermarketuri, detinute de opt lanturi de magazine vest-europene. Ritmul noilor deschideri a incetinit vizibil, pentru acest an fiind programate doar 30.
Liderul pe piata hypermarketurilor este Tesco, lantul britanic, care a patruns in Polonia in 1995. Tesco are o cota de piata de 21%, are 39 de magazine mari si planuieste sa dechida altele noi.
Liderul pe segmentul polonez general de retail este Metro, gigantul german puternic in domeniile cash-and-carry, hypermarket, do-it-yourself si electronice. In 2003, vanzarile totale ale Metro s-au cifrat la 2,6 miliarde euro.
Constructia in marile orase a fost incetinita de pretul in crestere al terenurilor, de dificultatea cu care se gasesc locatii departe de concurenta si de recentele modificari legislative, care prevad o supraveghere mai riguroasa a spatiilor comerciale ce ocupa mai mult de 2.000 de metri patrati.
"Exista si probleme mai mari din cauza birocratiei si dificultatii cu care se obtin astfel de autorizatii de deschidere a magazinelor", spune Barbara Mikusinska-Ozdobinska, editor la Handel, o revista dedicata comertului.
Asta determina toate marile lanturi de magazine sa modifice radical aspectul spatiilor de desfacere, si sa deschida hypermarketuri de dimensiuni mai reduse. Tesco planuieste sa deschida noua astfel de magazine de tip compact anul acesta.
Cel mai agresiv hypermarket retailer este Kaufland, detinut de nemtii de la Lidil& Schwarz, care a intrat pe piata abia in 2002, si un an mai tarziu a deschis 25 de magazine. Potrivit IGD, o companie care efectueaza studii despre divesre magazine, Kaufland planuieste sa deschida 100 de magazine in urmatorii cinci ani.
Succesul Kauflans este datorat, in mare parte, formatului de discount-hypermarket pe care il promoveaza, care are o gama mai restrictiva, dar preturi mult mai mici.
Strategia a inceput sa fie folosita des in sectorul de discount,  dominat acum de Biedronka, un lant detinut de Jeronimo Martins.
Biedronka are 697 de magazine, iar pentru urmatorii anii planuieste sa deschida alte cateva sute. Conform aceleiasi strategii mentionate anterior, magazinul este relativ mic, de aproape 750 de metri patrati, si are nu are o varietate extraordinara de produse, dar practica preturi foarte mici.
Biedronka, care controleaza mai mult de jumatate din segmentul de discount, a avut venituri de 930 de milioane de euro, fiind al doliea retailer din Polonia. Compania vede in aceasta regiune o revigorare a apetitului pentru cumparaturi a consumatorilor.
"Puterea de cumparare a clientilor polonezi s-a schimbat si ne adaptam si noi la asta", spune Dorota Patejko, care conduce Auchan, un lant frantuzesc de 19 supermarketuri.
Polonia are una dintre cele mai fragmentate piete de retail din Europa, avand in vedere ca hypermarketurile din top cinci detin doar 15% din piata.



 



 




Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO