Business Internaţional

Marks & Spencer simte in conturi concurenta puternica

22.09.2004, 00:00 14

Grupul Marks & Spencer, cel mai mare retailer din domeniul industriei textile din Marea Britanie, a inregistrat un declin al vanzarilor din ultimele 10 saptamani, tot mai multi clienti  orientandu-se spre competitori, cum ar fi lantul Next sau supermarketurile Tesco, relateaza Bloomberg.
Veniturile magazinelor deschise de cel putin 1 an au scazut cu 6,3% in al doilea trimestru, dupa ce in primele 3 luni s-au redus cu 2,8%, a declarat presedintele executiv Stuart Rose, dezvaluind planul sau de a cumpara actiuni ale companiei in valoare de 4,1 miliarde dolari prin oferta publica.
Rose, care a fost adus la Marks & Spencer anul acesta pentru a apara compania impotriva unei preluari ostile a miliardarului Phillip Green, care oferea 16,2 miliarde dolari pentru lantul de magazine, incearca sa restructureze afacerile cu haine pentru a recastiga cota de piata pierduta in ultima vreme impotriva competitorilor Next sau Asda, care apartine gigantului Wal-Mart.
"Marks & Spencer este deficitar in segmentul de imbracaminte pentru femei", este de parere Andy Brough, managerul fondului Schroder Investment Management din Londra, care are in portofoliu actiuni in valoare de 6,5 miliarde dolari. "Mediul afacerilor din comert nu s-a imbunatatit de cand Phillip Green a renuntat la planurile sale", a adaugat acesta.
Compania planuieste sa isi rascumpere actiunile cu un pret ce variaza intre 0,33 si 0,38 lire sterline pe actiune, a afirmat Rose. Oferta initiala a lui Phillip Green era de 0,4 lire sterline pe actiune. Faptul ca pretul este mai redus decat cel oferit de Green i-ar putea nemultumi pe unii actionari, chiar daca exista opinii conform carora Green oferea mai mult pentru ca intentiona sa preia controlul companiei, deci trebuia sa plateasca o prima suplimentara, relateaza BBC.
Actiunile Marks & Spencer au scazut cu 1,2%, la 0,34 lire pe actiune. Actiunile companiei au castigat 8,5% anul acesta, in timp ce actiunile Next au crescut cu 45% in aceeasi perioada.
Magazinele cu imbracaminte si articole pentru locuinta au vandut cu 9,2% mai putin in ultimele 10 saptamani, in timp ce veniturile magazinelor specializate in produse alimentare s-au redus cu 2,5% in aceeasi perioada, afirma compania. Ambele divizii au inregistrat reduceri mai accentuate decat in primul trimestru. Oficialii companiei au precizat ca lupta cu Phillip Green a avut un efect negativ asupra perceptiei clientilor: "A fost o vara dificila, multa lume concentrandu-si atentia asupra ofertei de preluare a lui Green", a justificat Rose.
Reducerea veniturilor de la Marks & Spencer survine in conditiile in care vanzarile competitorilor au crescut. Compania Next a anuntat vanzari cu 2,6% mai mari pe primul semestru, in timp ce Tesco a inregistrat afaceri cu 39% mai mari.
"Ar fi nedrept sa il judecam pe Rose dupa aceste cifre", a declarat pentru Reuters Colin Morton, managerul fondului Rensburg Fund Managers.
"Trebuie sa ripostam!", a afirmat Rose. "Nu mi-am schimbat parerea asupra potentialului comercial ridicat al afacerii", a adaugat Rose.
Reprezentantii Marks & Spencer au precizat ca au piedut 0,5%, pana la 11%, anul trecut, din piata britanica de 35,8 miliarde dolari a hainelor pentru femei. Compania a fost depasita de vanzarile lantului Asda, al americanilor de la Wal-Mart, care a devenit cel mai important retailer britanic din industria textila, dupa volumul de haine vandut, sustin analistii care citeaza datele companiei Taylor Nelson Sofres.
alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO