Business Internaţional

Modelul Airbus A350 nu este pe placul cumparatorilor

Modelul Airbus A350 nu este pe placul cumparatorilor
31.05.2007, 17:56 25

Airbus intentioneaza sa majoreze procentul operatiunilor externalizate pana la peste 50% de la aproximativ 20-25% in prezent, incepand cu modelul A350, a declarat Iain Gray, directorul diviziei britanice.
El a aratat ca in acest fel, Airbus va avea acces la tehnologii din afara companiei, ceea ce ar putea-o ajuta sa-si reduca costurile.
Insa vestile proaste continua pentru Airbus. Cei mai mari clienti ai companiei ii cer sa regandeasca designul aeronavei A350, conform Spiegel Online. In cazul in care Airbus va fi obligata sa se intoarca la plansa de proiectare, aceasta se va confrunta cu noi intarzieri si chiar cu costuri in crestere, in conditiile in care problemele lansarii modelului A380 impovareaza deja compania. Prima versiune a noului A350 a fost respinsa din start, iar acum nici a doua versiune nu s-a dovedit a fi conforma cu standardele asteptate. Un numar de clienti importanti cer Airbus sa introduca o serie de schimbari de ordin tehnologic, ceea ce ar implica noi intarzieri pentru producatorul de aparate de zbor.
Companii aeriene ca Emirates, Singapore Airlines, Qatar Airways si compania de leasing ILFC s-au declarat nemultumite de ultima versiune a A350. "Dupa parerea mea, actuala propunere a Airbus reprezinta un stadiu intermediar", a declarat seful Emirates, Tim Clark.
Clientii ii cer companiei Airbus sa modifice designul fuzelajului prin arderea corpului aparatului de zbor, fabricat din materiale compozite din fibre de carbon, dupa cum procedeaza Boeing cu aeronava sa 787 Dreamliner, in loc sa asambleze diferitele sectiuni ale aparatului. Utilizarea de sectiuni separate in cadrul actualului design duce la o crestere a costurilor de intretinere, sustin companiile aeriene. Pentru a putea arde intregul fuzelaj in cuptoare uriase, Airbus ar trebui sa investeasca in noi tehnologii si in infrastructura.
Totusi, o purtatoare de cuvand a companiei a infirmat rapoartele privitoare la o posibila refacere a designului aeronavei A350. In acelasi timp, ea a respins speculatiile conform carora Airbus ar urma sa anunte o schimbare de strategie la mijlocul lunii iunie.
Costurile de dezvoltare ale aeronavei A350 s-au dublat deja, depasind 10 mld. euro. La inceput, compania nu a vrut decat sa-si imbunatateasca aparatele A330, insa atunci cand clientii s-au declarat nemultumiti, compania a refacut designul, creand A350 XWB.
Chiar si pe baza planurilor actuale, noua versiune a aeronavei A350 nu va fi gata pana in anul 2013, cu cinci ani mai tarziu decat aeronava 787 Dreamliner a rivalilor de la Boeing. Nu surprinde astfel faptul ca producatorul american de aparate de zbor a primit mai multe comenzi pentru 787 decat Airbus pentru A350.
Datorita problemelor cu care se confrunta atat in ceea ce priveste A350, cat si intarzierile in productia de aparate A380, Airbus a ajuns sa opereze in pierdere.
Compania-mama a acesteia, EADS, a fost obligata sa initieze un drastic program de restructurare, denumit Power8, care presupune inchiderea de fabrici si eliminarea de locuri de munca.
Situatia este inrautatita de conflictul dintre echipele franceza si germana de management privitor la controlul asupra companiei, o lupta in care guvernelor tarilor respective le-a fost greu sa nu se implice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO