Business Internaţional

Motoarele noului model Boeing, o afacere de 40 mld. dolari

07.04.2004, 00:00 19



Boeing, al doilea producator modial de aeronave dupa Airbus, se pregateste sa desemneze sapatamana aceasta castigatorii contractului de 40 mld $ pentru producerea motoarelor ce vor propulsa noul model 7E7, informeaza Bloomberg.



Boeing, cu sediul la Chicago, va alege probabil doi din cei trei concurenti - General Electric Co., Rolls-Royce Group Plc. si Pratt & Whitney (divizie a United Technologies Corp.), cei mai mari producatori de motoare pentru aeronave pe plan mondial. Contractul pentru producerea motoarelor, a pieselor de schimb si pentru intretinere are o valoare esitmata de 40mld $ in 25 de ani si este considerat cel mai mare de acest fel din ultimul deceniu.



Boeing spera ca noul 7E7 (succesorul modelelor 757 si 767), mai economic cu 20% decat aeronavele de aceleasi dimensiuni, va recastiga cota de piata pierduta in favoarea constructorului european Airbus SAS.



"Pratt are cel mai mult de pierdut, dupa ce vanzarile lor au scazut in favoarea concurentei", a declarat Klaus Breil, managerul companiei Cominvest Management cu sediul in Frankfurt, una dintre actionarii United Technologies. "Pentru Rolls-Royce, acest contract ar insemna asigurarea locului doi pe piata", potrivit aceleiasi surse.



Lori Gunter, o reprezentanta a companiei Boeing, a refuzat sa indice o data certa pentru decizia de plasare a contractului, dar a indicat jumatatea lunii aprilie ca perioada cea mai probabila.



In clasamentul producatorilor de motoare pentru aeronave conduce compania General Electric (cu sediul in Fairfield, Connecticut), urmata de Rolls-Royce, cu sediul la Londra. Pe locul al treilea se afla Pratt & Whiteney, compania mama avand sediul tot in Connecticut.



Nici una dintre cele trei copmanii nu a acceptat sa comunice date referitoare la designul motoarelor dezvoltate.



General Electric si Rolls-Royce dezvolta motoare bazate pe modelele existente, dar care incorporeaza noi tehnologii, iar Pratt a dezvoltat un motor complet nou.



Motorul Pratt este cel mai economic in termeni de consum. General Electric are avantajul ca face parte din compania ce detine si cel mai mare operator specializat in inchirierea de aeronave. Rolls-Royce are avantajul de a fi "alternativa europeana" a apreciat Von Rumohr, reprezentantul S.G. Cowen.



"Fiecare nou program este crucial pentru fiecare producator pentru ca ii permite sa-si continue afacerea in perspectiva" a declarat Rich Henderson un analist la Forecast. G.E., care produce motoarele pentru actualul 737, estimeaza vanzari anuale de 4 mld $ pana in 2010.



Un motor dedicat clasei din care face parte 7E7 poate costa pana la 10 mil $. Dezvoltarea unui motor nou se prelungeste pe o perioada de mai multi ani si poate costa pana la 1 mld $. Louis Chenevert, presedintele Pratt a declarat tn urma cu o luna ca firma, inclusiv partenetrii, va cheltui 1,5 mld $ in cercetare si dezvoltarea noului motor. General Electric cheltuie anual 1 mld $ pentru dezvoltarea noilor modele.



Boieng spera sa re-editeze cu 7E7, un avion de 250 de locuri, succesul lui 737, avand ca obiectiv sa preia mai mult de jumatate din cele 2000-3000 de comenzi, estimate pentru urmatoarele doua decenii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO