Business Internaţional

Muncitorii de la Ford traiesc sfarsitul visului american

13.02.2006, 19:08 10

Marii producatori de masini din SUA sunt in criza, iar multi dintre fostii muncitori trebuie sa se gandeasca la o alta modalitate de supravietuire. Declaratiile de restructurare au luat multe uzine prin surprindere. Multi au trait cu impresia ca nu li se poate intampla lor. Reactiile muncitorilor au aparut la un interval scurt de timp. Chiar daca trebuie sa se mute sau sa-si schimbe profesia, americanii incearca sa-si pastreze optimismul.

Jim McIlreavy, de 34 de ani, din South Lyon, Michigan, a lucrat la Ford timp de sapte ani. Pe BBC News a aparut reactia sa la anuntul potrivit caruia restructurarile Ford ajung in America, mai precis chiar in Michigan. "Reducerile de job-uri au loc si la fabrica la care lucrez", a declarat el.

Jim lucreaza la filiala Ford Woodhaven Stampling care se situeaza in afara Detroitului. De aici se furnizeaza piese de masina din otel pentru toate uzinele din America de Nord. "Am vazut anuntul despre concediere la televizor", a spus el. ,"Ne asteptam la o reducere a locurilor de munca, dar nu stiam ca aceasta cifra va ajunge la 30.000. Ni s-a spus apoi ca la fabrica noastra din 1.670 de posturi vor mai ramane 1.500. Nu sunt sigur daca voi face parte dintre cei concediati, dar ma astept la acest lucru. De asemenea, cunosc multi muncitori de la Wixom Assembly, care urmeaza sa se inchida", a adaugat Jim McIlreavy.

Toti cei care lucreaza in industria auto pentru unul dintre "Cei trei mari", Ford, General Motors sau Chrysler, stiu ca poti castiga multi bani in aceasta industrie. "Traim visul american aici", a declarat Jim.

"Dupa ce vom fi concediati va trebui sa ne vindem casele si sa ne mutam cu familiile noastre acolo unde vom gasi ceva de lucru". Acest lucru va fi greu de realizat, dupa cum spune Jim, pentru ca radacinile lor sunt acolo. Atat tatal, cat si bunicul sau au lucrat in aceasta industrie. Daca ea va disparea, "noi vom vom fi sfarsitul visului american al clasei de mijloc", a spus Jim. "Inima mea va fi franta cand voi vedea atat de multi oameni plecand", a adaugat el.

Intrucat compania a pierdut o mare cota de piata, era normal sa se concentreze doar asupra produselor cu adevarat dorite de consumatori. Este ilogic sa construiesti masini, dar oamenii sa nu poata plati benzina. In acelasi timp, dupa cum a observat si Jim, competitia japoneza a afectat si ea producatorii de masini americani. Jim intelege acest mecanism si nu le poarta pica.

"Este doar afacere si totul se rezuma la termenul limita", afirma el. De asemenea, a declarat ca Ford i-a incurajat sa se respecializeze pentru a-si gasi noi locuri de munca. Jim ar vrea sa se pregateasca pentru a fi inginer software. "Am o sotie si doi copii pe care trebuie sa ii cresc, de aceea trebuie sa imi pastrez optimismul si sa merg mai departe", a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO