Business Internaţional

Nicio slăbire a valului de scumpiri la orizont: marile companii trec cu brio costurile în creştere către consumatorii aflaţi la ananghie

Cel mai mare producător de iaurt din lume a beneficiat din plin de pe urma majorărilor de preţuri de la începutul anului.

Cel mai mare producător de iaurt din lume a beneficiat din plin de pe urma majorărilor de preţuri de la începutul anului.

Autor: Catalina Apostoiu

25.04.2022, 22:05 213

Inflaţia este în creştere dramatică la nivel mondial. Inflaţia preţurilor de consum din SUA a atins 8% în martie, un maxim pe 40 de ani. În Europa, aceasta se situează la 7,5%, cel mai ridicat nivel de când UE a început colectarea datelor cu aproximativ 25 de ani în urmă. Preţurile bunurilor care ies pe porţile fabricilor germane au urcat cu 30% în martie faţă de aceeaşi lună a anului trecut, aceasta fiind cea mai puternică creştere din ultimii 73 de ani, scrie CNN.

Energia reprezintă cel mai important driver al inflaţiei, însă preţurile alimentelor cresc puternic de asemenea.

În acest context, Nestle, cea mai mare companie de alimente şi băuturi din lume, a majorat preţurile cu peste 5% în primele trei luni ale acestui an, trecând costurile în creştere mai departe către consumatori. Iar Mark Schneider, CEO al companiei semnalează că urmează noi scumpiri.

Compania a anunţat că se aşteaptă la o creştere de 5% a vânzărilor pe întregul an. Branduri ca PurinaPetCare, Nescafe şi KitKat au avut unele dintre cele mai mari contribuţii la creşterea înregistrată pe primul trimestru.

Iar Nestle nu este un caz izolat, notează Reuters. De la producători de ciocolată şi cafea la producători de maşini de tuns iarba şi roboţi industriali, marile companii au reuşit să transfere către consumatori costurile în creştere dramatică.

Unele dintre cele mai mari companii europene au raportat vânzări în creştere pe primul trimestru, companii ca Nestle, Danone şi Akzo Nobel precizând că au obţinut aceste rezultate prin majorări de preţuri.

ABB şi Husqvarna au raportat la rândul lor o cerere solidă deşi ambele şi-au crescut preţurile.

„Puterea de pricing chiar există. Pe multiple categorii“, arată Bruno Monteyne, analist la Bernstein.

În afara Europei, Tesla a depăşit aşteptările Wall Street-ului, preţurile mai mari ajutând constructorul de maşini electrice să facă faţă haosului existent la nivelul lanţurilor de aprovizionare şi costurilor în creştere.

Marile companii aeriene americane United Airlines Holdings şi American Airlines Group au raportat că preţul ridicat al biletelor nu a erodat cererea pentru călătorii interne. Ambele companii anticipează o revenire pe profit.

Însă deşi veştile sunt excelente pentru investitori, strategia marilor companii stârneşte temeri privitoare la capacitatea gospodăriilor de a face faţă şi perspectivele pentru restul anului.

Creşterea dobânzilor şi întârzierea majorării salariilor pun consumatorii sub presiune, aceştia văzându-şi veniturile disponibile scăzând şi facturile crescând.

Există semne în datele din retailul american ce indică o re­ducere a chel­tu­ielilor din partea con­sumatorilor pe fondul inflaţiei ridicate, dar şi faptul că firme care au dus-o bine în timpul pandemiei şi-au pierdut din putere.

Recent, Netflix a invocat inflaţia, războiul din Ucraina şi competiţia dură pentru pierderea de abonaţi pentru prima dată în mai mult de un deceniu.

Iar deşi Nestle s-a numărat printre câştigători, cu o creştere de 7,6% a vânzărilor organice în T1, CEO-ul său a avertizat ulterior că atingerea ţintei de marjă de profit a devenit mai dificilă din cauza inflaţiei.

Totuşi, cel mai mare grup alimentar din lume a anunţat că majorările actuale de preţuri nu vor fi probabil ultimele.

„Inflaţia costurilor continuă să crească pronunţat, fiind necesare noi acţiuni de compensare a acesteia în decursul anului“, au declarat reprezentanţii Nestle.

Compania franceză Danone, producător al iaurtului Activia şi apei Evian, a anunţat la rândul său că este pregătită pentru noi runde de majorări de preţuri „dacă va fi nevoie“ după ce a raportat o creştere de 7,1% a vânzărilor.

Cel mai mare producător de iaurt din lume a beneficiat de pe urma majorărilor de preţuri de la începutul anului, cât şi a cererii mai puternice pentru lapte praf pentru bebeluşi din China.

Creşterile de preţuri nu au afectat cererea nici pentru gigantul olandez Akzo Nobel, care a depăşit estimările privind câştigurile trimestriale recent, raportând în acelaşi timp o majorare cu 17% a preţurilor comparativ cu anul trecut.

Potrivit CEO-ului companiei Thierry Vanlacker, „iniţiativele viguroase de pricing“ ale grupului l-au ajutat să facă faţă „inflaţiei fără precedent a costurilor care ne-a afectat industria în primul trimestru“.

Dincolo de sectorul produselor de larg consum, producătorul de roboţi industriali ABB a raportat şi el o creştere cu 21% a comenzilor în primul trimestru în pofida preţurilor mai mari.

CEO-ul Bjorn Rosengren a declarat că nu se întrevede niciun sfârşit al majorărilor de preţuri pentru componente şi metale, şi nici şi al creşterii costurilor de transport.

Acest lucru înseamnă că ABB va fi nevoit să continue să crească preţurile pentru a face faţă, a adăugat Rosengren, deşi clienţii nu dau semn că s-ar abţine de la a-şi echipa fabricile cu noi produse.

„Plasează în continuare comenzi, presupun că acceptă creşterile de preţuri. Nu suntem singurii care majorăm preţurile, toată lumea procedează la fel pe piaţă. Aceasta este noua realitate“.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO