Business Internaţional

Noii membri ai UE, magnet irezistibil pentru producatorii europeni

30.03.2004, 00:00 14



Cele zece tari care se pregatesc sa intre in Uniunea Europeana la inceputul lunii mai exercita o atractie irezistibila asupra investitorilor, care par prinsi de mania transferarii de fabrici si servicii catre noile state membre, dar si catre Asia. De la 1 mai, largirea Uniunii Europene de la 15 la 25 de tari membre va crea, in plan socio-economic, un nou cadru, care va atrage, inevitabil, "un proces de repozitionare geografica si alte ajustari", conform declaratiilor unor oficiali din cadrul Comisiei Europene. "Transformarea structurala continua a economiei este inevitabila", se spune intr-un raport al autoritatilor de la Bruxelles, intitulat "Cateva intrebari-cheie asupra competitivitatii in Europa".



Luna trecuta, un judecator francez a considerat necesar sa ameninte Faurecia, al treilea producator european de echipamente auto, cu o amenda ce echivaleaza sase ani de salarii pentru 200 de muncitori, in cazul in care va hotari relocalizarea productiei in Europa de Est. In martie, Slovacia a castigat, dupa o lupta apriga cu Polonia, atentia unui important investitor corean, demonstrand cum disparitia apropiata a granitelor poate pune in pericol regulile deja cunoscute ale jocului.



In aceasta lupta nemiloasa, actorii trebuie sa faca imposibilul pentru a seduce multinationalele. Tarile din centrul si estul Europei ofera cele mai avantajoase conditii pentru relocalizarea operatiunilor in aceasta regiune: forta de munca ieftina, calificare superioara a angajatilor, traditie industriala. Cele zece state care vor fi integrate in curand in UE functioneaza ca un magnet irezistibil pentru investitorii straini.



Pentru Germania, care trece printr-o perioada mai proasta, aceasta este o oportunitate de reinnoire si crestere, prin cucerirea pietelor noi, este de parere Hans-Gunther Vieweg, de la institutul economic german IFO. Peste 60% din companiile germane au mai putin de 5.000 de angajati, si au optat pentru situarea unei parti considerabile din operatiunile productive in Europa Centrala si de Est. "Companiile germane si-au mentinut fabricile nationale, dar si-au reorganizat productia realizata in plan extern", spune Walter Cerfeda, responsabil de relatii industriale la CES (Confederatia Europeana a Sindicatelor). Din motive politice, Germania nu se atinge de investitiile din Franta, preferand sa se retraga din alte tari. Astftel, Volkswagen a plecat din Barcelona, iar Krupp si SGL Charbon abandoneaza Italia, regrupandu-se in Asia si Europa central-estica.





Nu toti stau pe roze



Intrarea in Uniunea Europeana va adauga cate 0,9 puncte procentuale nivelului inflatiei din Polonia, in 2004 si 2005, estimeaza seful Bancii Nationale a Poloniei, Lezsek Balcerovicz. "Presupunand ca toti factorii negativi vor avea un impact de 100% asupra preturilor suportate de consumatorul final, cel mai pesimist scenariu indica o crestere de 0,9% a nivelului inflatiei", a declarat Balcerovicz intr-o conferinta de presa.



Cresterea preturilor va afecta in proportie de 15% cosul indicelui preturilor de consum, crescand nivelul inflatiei cu 1,3 puncte procentuale, iar cresterea taxelor si accizelor, pentru alinierea la normele UE va contribui la cresterea preturilor. Se estimeaza ca se vor diminua preturile a 33% din cos, atenuand impactul total al intrarii in Uniune, cu 0,4 puncte procentuale. Cele mai mari scumpiri se vor inregistra la produsele alimentare precum orez, carne, banane, zahar, si tigari. Accederea in cadrul Uniunii va deschide piata poloneza unei concurente acerbe, care va duce la scaderea pretului la anumite categorii de produse. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO