Business Internaţional

Noua conducere pune Ford cu picioarele pe pamant

01.02.2007, 19:19 19

William Clay Ford a promis cu zece luni in urma ca producatorul auto Ford Motor, in ciuda pierderilor inregistrate, isi va recapata locul de referinta pe piata auto din Statele Unite, devenind din ce in ce mai puternic, scrie International Herald Tribune.
Mesajul transmis din biroul executiv al companiei Ford Motor capata o alta infatisare: Allan Mulally, venit toamna trecuta de la Boeing pentru a conduce Ford, inlocuieste traditionala perspectiva care a definit compania Ford de-a lungul timpului, "mult inseamna bine", cu o noua abordare, "putin inseamna bine".
Se estimeaza ca Ford Motor va cadea pe locul patru in SUA, de pe doi, in spatele celor de la General Motors, Toyota si Chrysler. Astfel, in loc sa incerce oprirea declinului companiei, Mulally a considerat ca e mai eficient sa ii reduca dimensiunile.
Venirea lui Mulally la conducerea companiei, recrutat dintr-un domeniu cu putine legaturi cu industria autoturismelor, William Ford ocupand pozitia de presedinte, a marcat o premiera pentru producatorul de autoturisme din Detroit. Mai mult, Mulally a renuntat la principii traditionaliste, stabilind o intalnire cu cei de la Toyota Motors, cel mai puternic concurent de pe piata, pentru a discuta despre operatiunile de productie ale Ford.
Referitor la prioritatile stabilite pentru refacerea companiei Ford, Mulally a declarat ca in varful listei se afla "confruntarea realitatii". O realitate destul de dura, avand in vedere ca 2006 a fost pentru Ford cel mai prost an de la infiintarea companiei, inregistrand pierderi de 12,7 miliarde de dolari. Doar in ultimele trei luni ale 2006, compania a pierdut 5,8 mld dolari. O mare parte a pierderilor a fost cauzata de pachetele compensatorii platite angajatilor care au plecat din companie. O alta cauza a pierderilor masive este scaderea vanzarilor la vehiculele utilitare si furgonete, dar si incapacitatea companiei de a vinde vehicule fara a oferi reduceri "costisitoare".
Analistul Jonathan Steinmetz a estimat ca teribila performanta a Ford in 2006 este echivalenta cu o pierdere de 4.700 de dolari pe vehicul. Pe vremea cand detinea aproximativ un sfert din piata de autoturisme din SUA, Ford obtinea castiguri pe masura autoturismelor pe care le producea.
Cu o scadere de 17,5% a cotei de piata anul trecut, compania Ford este pe punctul de a renunta la 44.000 de muncitori, mai exact, la o treime din personal. Va inchide 16 fabrici, urmand sa reinceapa sa obtina profit in Statele Unite de abia din 2009.
Mulally se straduie din rasputeri sa fie in egala masura optimist si pragmatic, generand un simt al necesitatii reformelor si asigurandu-si muncitorii neincrezatori ca Ford Motor va fi salvata.
Desi au fost anuntate pierderi considerabile, Mulally nu neaga acordarea de bonusuri unor directori executivi, in conditiile in care pentru 2005, cand au fost inregistrate rezultate mai bune, acestia nu au primit nimic. In timp ce Federatia Muncitorilor din Industria Automobilelor nu priveste cu ochi buni aceasta decizie, Mulally afirma ca bonusurile sunt necesare "pentru a ne asigura ca platim salarii si beneficii competitive".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO