Business Internaţional

Novartis devine numarul unu pe piata medicamentelor generice

22.02.2005, 00:00 44



Novartis a cumparat producatorul german de medicamente Hexal si laboratoarele sale americane Eon Labs in schimbul a 8,3 mld. $ (6,4 mld. euro), devenind cel mai mare producator de medicamente generice cu pret redus din lume, informeaza Bloomberg.



Novartis, a patra mare companie farmaceutica din Europa, va plati 5,65 mld. euro pentru Hexal si pentru 67,7% din Eon si va face o oferta pentru a achizitiona restul actiunilor Eon la un pret de 31 dolari pe actiune, adica aproape un miliard de dolari (767 mil. euro).



Daniel Vasella, directorul general al companiei elvetiene, are drept obiectiv cresterea vanzarilor la unitatea de medicamente generice Sandoz, divizia cu cel mai scazut ritm de crestere din companie in 2004. Prin intermediul acestei achizitii, cea mai mare de la infiintarea companiei, in urma fuziunii din 1996, Novartis va depasi grupul israelian Teva Pharmaceuticals Industries in varful ierarhiei celor mai mari producatori de medicamente generice din lume.



"Domeniul produselor generice a constituit o problema pentru Novartis, dar prin aceste achizitii a reusit sa o depaseasca", spune Dieter Winet, manager de portofoliu la Swisscanto Asset Management. Fondul Swisscanto detine un pachet de 4,3 milioane de actiuni Novartis.



Compania Hexal cu sediul la Holzkirchen, Germania, este al patrulea mare producator de medicamente generice din lume si a fost controlata de fratii gemeni Andreas si Thomas Stru-engmann.



Reprezentantii Novartis au declarat ca se vor face "reducerile necesare de personal" si ca se vor realiza economii de peste 150 mil. euro in urmatorii trei ani. Compania intentioneaza sa lanseze pe piata 70 de produse in SUA si Germania in acest an. "Patrunderea pe piata a genericelor va continua sa progreseze nu numai pe piata americana, ci si pe cea europeana", a declarat Vasella.



"Estimam ca piata genericelor va atinge valoarea de 100 de miliarde de dolari pana in anul 2010, ceea ce implica o crestere anuala a pietei cu doua cifre. Acum suntem in postura de lider de piata. Este foarte important pentru noi sa pastram o pozitie solida pe piata", a adaugat el.



Spre deosebire de concurentii sai mai importanti, Pfizer si GlaxoSmithKline, Novartis si-a dezvoltat afacerea cu medicamente generice. Vanzarile diviziei Sandoz au avansat cu 5%, in comparatie cu cresterea de 15% inregistrata in unitatea produselor de brand a Novartis. In 2004, vanzarile combinate ale Sandoz, Hexal si Eon au atins 3,9 mld. euro. Compania israeliana Teva a avut incasari de 3,7 mld. euro in 2003.



Produsele farmaceutice generice, identice din punctul de vedere al compozitiei chimice cu produsele similare de brand, costa mai putin decat cele originale deoarece producatorii acestora nu trebuie sa suporte cheluielile cu cercetarea si testarea lor. In general, genericele pot fi produse si comercializate dupa ce expira patentul medicamentului original.



Intre 2002 si 2007, grupurile farmaceutice, printre care GlaxoSmithKline si AstraZeneca, isi vor pierde protectia asigurata de patente la mai multe produse care aduc anual vanzari de 63 mld. euro, potrivit Datamonitor - o firma de consultanta din industrie.



Piata medicamentelor generice este "extrem de fragmentata", existand in acest moment peste 160 de producatori in intreaga lume, afirma Sanjay Patel, analist financiar la Sectoral Asset Management din Montreal.



Novartis a mai preluat in ultimii doi ani doi producatori de medicamente generice, Sabex Holdings din Canada, pentru aproape 433 mil. euro, si compania slovena Lek Pharmaceutical & Chemical, pentru 767 mil. euro.



In Romania, Novartis detine indirect Lek PharmaTech din Targu-Mures.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO