Business Internaţional

Omul potrivit la momentul potrivit: cum devine mai buna mostenirea administratiei Bush datorita lui Henry Paulson

21.07.2006, 14:27 16

Noul ministru de finante vine cu bune cunostinte de pe Wall Street, dar va trebui sa castige simpatia Congresului pentru a-si putea incepe politica de reforme economice.
Rareori numirea cuiva in functia de ministru de finante al Statelor Unite a fost asteptata cu atat entuziasm, asa cum s-a intamplat in cazul lui Henry Paulson, fost presedinte si director executiv al bancii de investitii Goldman Sachs, titreaza cotidianul Financial Times.
Numirea lui Paulson a trezit deja asteptari in ceea ce priveste tot ce se mai poate realiza pe plan economic in cei doi ani si jumatate care au mai ramas pana la sfarsitul mandatului Bush, existand unele sperante si pentru reformarea sistemului de asigurari sociale, principalul program american de pensii.
Cum rareori s-a mai intamplat, ambientul economic in care se pregateste sa intre noul ministru de finante este tot mai putin dispus sa faca fata unor initiative interne majore.
Divizarea Congresului intre diverse grupuri de interese ar putea duce noua conducere a ministerului in pragul unei lupte cu contextul politic in care a fost aleasa.
Nu se poate nega insa faptul ca alegerea lui Paulson in aceasta functie a generat un val de multumire in randul republicanilor. Glenn Hubbard, decan al Columbia Business School si fost consilier prezidential pe probleme economice, a declarat ca "venirea lui Henry Paulson este intr-adevar un eveniment deosebit". Paulson "nu este numai un om foarte destept, dar tinand cont de pregatirea sa este foarte greu sa nu ii urmezi sfaturile", a adaugat el.
Don Evans, fostul ministru al comertului, actual director al Forului Serviciilor Financiare, un grup care face lobby in favoarea serviciilor bancare si de asigurari a spus ca noul ministru isi va prelua functia beneficiind de o credibilitate foarte mare si de relatii personale puternice care il vor ajuta in colaborarea cu Congresul pentru a-si realiza agenda de lucru. " Henry stie bine cum stau lucrurile", a mai comentat Evans. "Este cunoscut si apreciat de toata lumea", a adaugat el. Paulson a intrat intr-o echipa deja innoita de oficiali in domeniul afacerilor interne si al economiei, alaturandu-se lui Josh Bolten, seful Statului Major, Rob Portman, director al Biroului pentru administrarea bugetului, si Ed Lazear, consilier economic, toti instalati in functie in cursul acestui an. Se asteapta ca venirea unuia dintre cei mai cunoscuti bancheri de pe Wall Street sa revitalizeze influenta pe care o are ministerul in luarea de decizii politice, care a scazut in timpul predecesorilor sai, Paul O?Neill si John Snow.
"Gandindu-ne ca Paulson va primi ceea ce i-au promis, el ar trebui sa fie singurul conducator, primul dintre cei aflati pe aceeasi treapta, in ceea ce priveste luarea deciziilor economice", a declarat un alt fost oficial al administratiei, referindu-se la negocierile interminabile care au avut loc intre Paulson si Casa Alba inainte de a accepta sa se alature administratiei Bush.
Fostul oficial a asemanat preluarea functiei de catre Paulson cu instalarea Condoleezzei Rice in functia de Secretar de Stat, fapt ce a adus prestigiu Departamentului de Stat in politica externa.
Se asteapta ca sosirea lui Paulson sa aduca schimbari in cadrul ministerului, el schimband deja viata politica, mai ales in ceea ce priveste relatia cu China, fiind influentat de Tim Adams, subsecretar de stat responsabil de relatiile internationale.
Totusi, Paulson va trebui sa petreaca ceva timp jucand in aparare pentru a mentine reducerile de taxe ale administratiei Bush, astfel contribuabilii nemaiprimind citatii pentru planuri de pensii slab finantate. El va trebui sa incerce evitarea taxelor vamale protectioniste fata de China si sa atraga atentia asupra reformei deficitare pe care Statele Unite o aproba pentru investitiile interne.
"In partea a doua a celui de-al doilea mandat prezidential este mult mai solicitant sa mentii lucrurile pe calea cea buna. Sunt foarte multe abateri si presiuni", este de parere John Taylor, profesor la Universitatea Stanford, predecesorul lui Adams.
In politica internationala, este putin probabil ca Paulson sa devina o figura marcanta inca de la inceput, bazandu-se pe experienta sa globala si pe relatii. El va avea sarcina de a defini politica Statelor Unite in ceea ce priveste dezechilibrul economic global, inclusiv deficitul comercial record al Statelor Unite, si dezechilibrul dolarului, ca de altfel si rezolvarea crizelor financiare internationale care ar putea aparea.
Unii oameni, inclusiv Hubbard, spera ca el va insista mai mult asupra necesitatii unei reforme financiare in China. Au existat unele sugestii asupra acestui subiect in cadrul ceremoniei de confirmare a lui Paulson in functie de catre Congres. "Nu exista neintelegeri in privinta scopului, adica sporirea flexibilitatii monedei nationale", a adaugat Taylor, care nu asteapta schimbari radicale din partea Chinei. "Implementarea este totusi ceva la care ar trebui sa se gandeasca serios", a adaugat el.
Alaturi de Robert Zoellick, expert in problemele Chinei, care a ales drumul invers, de la adjunctul secretarului de stat la Goldman Sachs, Paulson ar putea sa devina cea mai importanta figura din cadrul relatiilor dintre China si Statele Unite.
Prin contrast, va fi extrem de dificil chiar si pentru o persoana cu statutul lui Paulson sa realizeze reforme economice importante pe plan local in a doua parte a mandatului, din cauza rezultatelor slabe pe care le-a inregistrat presedintele in sondaje, a grupurilor de interese din Congres si a lipsei unitatii din cadrul Partidului Republican. "A avut un start foarte bun dar nu sunt sigur ca oamenii pot lasa in urma divergentele pentru a realiza ceva", este de parere Sam Olson, partener la firma de avocatura Skadden, Arps si asistent al ministrului de finante din primul mandat al lui Bush.
Douglas Holtz-Eakin, fost director al comisiei raspunzatoare de bugetul Congresului, e de parere ca administratia Bush nu a reusit niciodata sa-si prezinte in mod eficient ideile in fata Congresului. Tot el a declarat ca influenta de care se bucura Paulson va conta. "Predecesorii sai nu au fost vazuti ca oameni cheie", a mai adaugat Holtz-Eakin. "El este perceput astfel, iar acest lucru va ajuta", a explicat el.
Un alt fost oficial este de parere ca Paulson va avea un ragaz de 18 luni, incepand dupa alegerile de la jumatatea mandatului din noiembrie. "Urmatoarele patru sau cinci luni vor fi foarte dificile, 2007 fiind un an de reusite", a adaugat el. Momentan, democratii din Congres sunt dispusi sa coopereze cu Paulson. Un oficial democrat a declarat ca bancherul "este pe placul multor democrati". Tot el a mai adaugat ca " daca va urma aceleasi directii vechi ca predecesorii sai, va ajunge la aceleasi rezultate".
Ambele partide din Congres asteapta sa vada cat de independent poate fi Paulson in contextul functiei sale. "Cum va reusi sa se incadreze intr-o administratie in care nu trebuie sa te abati de la linia prescrisa, in care trebuie sa urmezi un drum bine stabilit?", s-a intrebat un membru al Senatului.
Fosti si actuali oficiali americani sunt de parere ca Paulson va avea o oarecare libertate in stabilirea prioritatilor. Unii cred ca avea ca sarcina principala mentinerea competitivitatii Statelor Unite in cadrul economiei globale, lucru pe care l-a subliniat de cateva ori in timpul interviurilor sustinute pentru confirmarea in functie. La aceasta s-ar putea adauga o noua politica fiscala. "Paulson va contribui substantial la organizarea agendei oficiale a administratiei. Totusi el nu va avea o agenda diferita de cea a presedintelui. Lucrurile nu stau chiar asa", este de parere Larry Lindsey, presedinte al unui grup de consilieri economici si director al Consiliului Economic National in timpul primului mandat al lui Bush.
Putini se asteapta insa la o reforma de proportii a sistemului de impozitare. L a Washington se discuta despre o platforma mai ambitioasa a lui Paulson privind revizuirea sistemul de asigurari sociale, in special, o dorinta mai veche a presedintelui Bush, care a incercat introducerea unui astfel de program anul trecut. "Presedintele nu va renunta pana cand nu va avea loc o reforma semnificanta in acest domeniu", considera Evans. "Henry Paulson este omul potrivit pentru a realiza acest lucru", a adaugat el. Se speculeaza asupra faptului ca Bush va numi o comisie pentru revizuirea sistemului de asigurari sociale chiar inainte de anuntarea rezultatelor alegerilor, in speranta ca va putea coopta si niste democrati influenti odata ce alegerile vor lua sfarsit.
Unii analisti politici sunt de parere ca determinarea presedintelui american fata de acest subiect face parte din strategia sa politica, fiind o incercare de a arata ca Bush vrea sa rezolve problemele de durata ale finantelor publice din SUA. Cei mai multi membri ai Congresului sunt insa sceptici fata de reusita acestui program pe care il descriu drept "un vis frumos". Altii insa il iau in serios. Lindley este de parere ca presedintele ar dori sa mai incerce o data realizarea reformei sistemului de asigurari sociale.
"Bush vrea sa ramana in mintea americanilor si pentru altceva decat razboiul din Irak", a declarat un fost oficial al administratiei Bush.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO