Business Internaţional

Pe frontul DaimlerChrysler, nemtii ii bat pe americani

05.02.2003, 00:00 11

Directorul executiv al DaimlerChrysler AG Juergen Schrempp a reusit sa readuca compania pe profit reducand pozitiile detinute de americani in cadrul acesteia. Acum, Schrempp va trebui sa obtina o crestere a vanzarilor pe cea mai mare piata a companiei, cea a Statelor Unite, spun analistii.
Schrempp, in varsta de 58 de ani, a ajuns in ultima faza a planului de redresare a companiei, elaborat pe o perioada de trei ani. In 2001, compania a inregistrat o pierdere de 4,7 miliarde de dolari, fiind nevoita sa inchida sase fabrici si sa renunte la 26.000 de locuri de munca. Pana la sfarsitul acestui an, Schrempp va reduce numarul americanilor membri ai consiliului de conducere al companiei la unu, de la sapte in 1998. Numarul membrilor germani se va ridica astfel la 10.
Achizitia, in anul 1998, a companiei Chrysler Corp de catre Schrempp a fost considerata drept "o fuziune intre companii egale". Compania este, in prezent, practic condusa de germani. Desi divizia Chrysler a obtinut profit, vanzarile de automobile efectuate de aceasta divizie pe piata americana au scazut cu 3% in 2002.
DaimlerChrysler se asteapta ca venitul sau net pe trimestrul patru sa se ridice la 817,5 milioane de euro, in comparatie cu o pierdere de 39 milioane de euro inregistrata cu un an in urma, conform mediei estimarilor a 10 analisti chestionati de Bloomberg News.
Compania va inregistra un profit operational pe intregul an de 5,9 miliarde de euro, conform analistilor.
Gary Valade, director de achizitii si unul din cei doi americani ce sunt in prezent membri ai consiliului de conducere, va pleca la sfarsitul acestui an. Doi germani vor pleca de asemenea la sfarsitul acestui an.
"Partea Daimler domina compania. Ar fi mai bine ca DaimlerChrysler sa fie mai echilibrata," a declarat Juergen Pieper, analist in cadrul Bankhaus Metzler.
Aproximativ 80% din vanzarile diviziei Chrysler, cat si aproximativ 17% din vanzarile Mercedes-Benz, sunt efectuate pe piata Statelor Unite. Un declin mai redus decat asteptarile al vanzarilor industriei americane de automobile a implusionat de asemenea cresterea profitului Chrysler.
Desi Schrempp a caracterizat crearea in 1998 a companiei DaimlerChrysler drept fuziune, mai tarziu acesta a declarat in cadrul unui interviu acordat unui ziar ca intentia sa a fost intotdeauna aceea de a transforma Chrysler intr-o divizie a Daimler. Aceasta remarca l-a determinat pe Kirk Kerkorian, initial al treilea actionar important al companiei, sa-l actioneze pe Schrempp si compania in instanta, dorind o scindare a companiei. Procesul continua si in prezent.
Dupa preluare, Schrempp i-a inlocuit pe managerii americani cu manageri germani.
"Faptul ca exista un singur membru american in cadrul consiliului nu ar trebui sa creeze impresia ca influenta americana se reduce," a declarat Thomas Forehlich, un purtator de cuvant al companiei.
Producatorul de automobile este preocupat in acelasi timp de cresterea costurilor legate de fondurile de pensii. Astfel, in acest an, aceste costuri vor creste cu 700 milioane de euro, compensand declinul valorii activelor investite in numele pensionarilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO