Business Internaţional

Phoenix Capital inlocuieste DaimlerChrysler la varful Mitsubishi Motors

16.07.2004, 00:00 13



Fondul de investitii japonez Phoenix Capital a platit 679 milioane de dolari pentru o treime din Mitsubishi Motors, inlocuindu-l pe DaimlerChrysler in pozitia de actionar care detine controlul celui de-al cincilea constructor japonez de masini, relateaza Bloomberg.



J.P. Morgan & Chase va subscrie 1,15 miliarde de dolari pentru vanzarea de actiuni catre investitori neindentificati, care nu vor avea aceleasi drepturi de vot ca Phoenix Capital, a declarat banca intr-un comunicat de presa.



Investitia reprezinta partea finala a celor 4,5 miliarde de dolari pe care Mitsubishi a trebuit sa ii stranga de cand DaimlerChrysler a refuzat, in aprilie, sa mai plaseze fonduri in solul nefertil al producatorului japonez. Constructorul modelului Pajero are nevoie de bani pentru a plati datoria de 6,7 miliarde de dolari, sa dezvolte modele noi si sa isi repare imaginea dupa o serie de schimbari in structura de conducere a grupului.



"Ingrijorarea pietei va fi inlaturata de investitii, pentru ca au existat recent motive de suspiciune ca Phoenix si J.P. Morgan nu vor investi in Mitsubishi Motors", a declarat analistul Yasushiro Matsumoto, de la divizia japoneza BNP Paribas Securities.



Mitsubishi Motors si grupul afiliat Mitsubishi Fuso Truck au retras mai mult de 800.000 de masini si camioane pentru a repara defectiunile aparute la franele pe axul rotii. Mai mult de 10 foste cadre de conducere au fost arestate sub acuzatiile de neglijenta si acoperirea defectelor de fabricatie. "Procedurile se vor axa pe reducerea costurilor pentru a pune din nou compania pe calea profitabilitatii, si spre dezvoltarea de modele noi care ar putea duce la cresteri viitoare", spune compania intr-o declaratie data publicitatii. Purtatorul de cuvant al Mitsubishi, Junzo Ishino, a refuzat sa comenteze.



Investitia efectuata de Phoenix Capital, pusa la punct de fosti executivi de la Bank of Tokyo, e mai mica de suma maxima de 0,9 miliarde de dolari, stabilita de presedintele fondului, Yasushi Ando, in luna iunie. Phoenix Capital spusese atunci ca va cumpara pana la 40% din Mitsubishi Motors. "Injectia de capital este mai mica decat ne asteptam, ceea ce ridica semne de intrebare asupra initierii planului de redresare", e de parere specialistul pe probleme de capitaluri Tsuyoshi Segawa, de la Shinko Securities, Tokio.



La bursa din Tokio, actiunile Mitsubishi Motors au pierdut 14,4%, atingand un nivel minim record de 1,25 $/actiune, cea mai mica valoare de la inceperea tranzactionarii titlurilor pe bursa, in 1988.



"Odata ce Mitsubishi Motors si-a colectat numerarul, nu exista nici o motivatie, cel putin temporar, pentru investitori ca sa cumpere actiuni", a spus Makoto Kikuchi, director de investitii la Myojo Asset Management Japonia. "Unii investitori ar putea avea inca reticente referitor la redresarea companiei", a adaugat Kikuchi.



Ando a spus ca Phoenix Capital a depus 0,18 miliarde de dolari din fonduri proprii si 0,45 miliarde de dolari din fondurile unor investitori straini, cu scopul de a cumpara actiuni ale constructorului japonez. Phoenix Capital va plati 0,9 dolari per actiune, comparativ cu pretul pietei de 1,25 dolari per actiune, inregistrat in sedinta de joi. "Sunt sigur ca Mitsubishi Motors poate deveni profitabila daca va reusi sa isi reduca costurile de productie si sa recastige increderea investitorilor", a declarat Ando.



Cu noua investitie, participatia DaimlerChrysler se va reduce de la 37% la 23% din capitalul Mitsubishi Motors, iar oficiali ai companiei germane au declarat ca trustul nu va mai face investitii in compania germana, pentru ca acestea nu aduc castiguri multumitoare actionarilor.



Vanzarile Mitsubishi Motors, exceptand vehiculele cu o capacitate a motorului mai mica de 660 cmc, au crescut in luna iunie cu 64%, pana la 4.885 de unitati.



andreea.paun@zf.ro



TITL: Consolidarea Lloyd's - "plan bun, dar irealizabil"



Dan Andrei Frunza



Analistii pietei de capital au avut o reactie sceptica fata de intentia investitorului Warren Bufffet de a consolida operatiunile companiei Lloyd's de pe piata londoneza de asigurari, anunta Financial Times.



"Din punct de vedere teoretic, planul este bun. Ca si aplicabilitate practica insa, este indoielnic", a concluzionat Joanna Parsons, analist al pietei de asigurari la ABN Amro.



Berkshire Hathaway Group, compania lui Buffet, si-a manifestat intentia de a achizitiona Capital Insurrance, grup fondat de Michael Wade, un sutinator fervent al operatiunilor de consolidare a celei mai vechi piete de asigurari din lume, cea britanica. Aceasta operatiune ar lua locul unei scrisori de garantie bancara in valoare de 77 mil. lire sterline (143 mil. $) pe care Berkshire a furnizat-o celor de la Euclidian, un asigurator nelistat la bursa al celor de la Lloyd's ce urmeaza a fi preluata de Capital.



Incercarile anterioare de fuzionare printre asiguratorii Lloyd's au fost blocate de confruntarile dintre personalitatile puternice ale celor implicati si migrarea personalului calificat, care a preferat sa isi valorifice potentialul in cadrul altor companii.



Intr-un discurs tinut la Institutul de Asigurari din Londra, Wade a declarat: "Provocarea consta in crearea unei structuri manageriale si a unui mediu care sa determine cresterea reala a companiei Lloyd's, dar si construirea unei entitati financiare a carei capitalizare pe piata sa depaseasca 2 mld.$, cu o structura de guvernanta care sa serveasca interesele actionarilor".



Oficialii Lloyd's au declarat: "Nu comentam aceste speculatii. Orice schimbare la nivelul superior al unei divizii din cadrul companiei trebuie mai intai sa fie aprobata de Lloyd's si de Financial Service Authority (autoritatea de supraveghere sI reglementare a acestei piete). Compania nu a primit inca nici o notificare oficiala."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO