Business Internaţional

Podul de care depind opt procente din PIB canadian

23.01.2003, 00:00 19

Batalia, care a inceput in 1977, parea sortit esecului. De o parte a baricadelor se aflau doi investitori vestiti, presedintele Berkshire Hathaway Inc, Warren Buffett, si partenerul sau Charles Munger. De cealalta parte era Manuel Moroun, directorul executiv al unei companii de camioane din Michigan.
Miza era controlul asupra Ambassador Bridge, un pod privat ce leaga zona urbana a orasului Detroit cu Windsor, Ontario, din Canada.
Trecand peste toate obstacolele, Moroun a iesit invingator in 1979, iar victoria sa a dat roade. Astazi, un sfert din valoarea schimburilor comerciale dintre Statele Unite si Canada, de 400 de miliarde de dolari, este obtinut gratie existentei acestui pod. Volumul exporturilor Statelor Unite catre Canada, efectuate prin intermediul acestui pod, il depaseste pe cel al exporturilor destinate Chinei, Germaniei sau Marii Britanii.
Pentru Canada, importanta podului este chiar mai mare, aceasta tara obtinand 8% din valoarea PIB din exporturile efectuate peste acest pod. Iar Moroun, in varsta de 75 de ani, obtine un venit suplimentar de 65 milioane de dolari pe langa veniturile anuale din taxe. Afaceristul a cladit un adevarat imperiu de divizii comerciale, imobiliare, bancare si de asigurari.
In prezent, controlul lui Moroun asupra acestei punti vitale de legatura s-ar putea apropia de sfarsit. Ca urmare a atacurilor teroriste din 11 septembrie, au devenit evidente punctele slabe ale acestui pod.
"Ma tem ca ne-am concentrat excesiv asupra unui singur punct de acces," spune John Manley, primul ministru adjunct al Canadei. "Un atac terorist asupra acestui pod ar putea avea consecinte dezastruoase asupra economiei noastre".
Avand in vedere estimarile conform carora traficul de camioane la granita dintre Detroit si Windsor se va dubla in urmatorii 30 de ani, oficiali din ambele tari analizeaza in prezent o serie de propuneri legate de cladirea mai multor legaturi peste raul Detroit.
Propunerile legate de construirea unui al doilea pod si a unui tunel reprezinta principala amenintare la adresa controlului lui Moroun asupra comertului.
Chiar si in urma cu 25 de ani, importanta podului era foarte mare. Reglementarile adoptate in Canada si Statele Unite in anii '20 acordau proprietarului podului autoritate deplina in calcularea taxelor, acesta operand un adevarat monopol asupra traficului comercial pe o distanta de 80 de mile de-a lungul frontierei.
In 1976, podul aducea un venit net de 31 centi in raport cu fiecare dolar din venituri, o marja mai buna decat a oricarei companii incluse in acel an in cadrul indicelui Dow Jones Industrial Average.
"Podul este vital pentru noi," spune David Hodgson, vice-presedinte al departamentului de aprovizionare din cadrul diviziei Chrysler a DaimlerChrysler AG. "Daca podul ar fi inchis timp de cateva zile, productia catorva dintre fabricile noastre ar fi amenintata".
Moroun profita de locatia strategica a podului percepand o taxa mai mare decat a rivalilor sai.
Guvernele american si canadian incearca in prezent sa aplice o serie de imbunatatiri privind accesul vizitatorilor. In ciuda acestor imbunatatiri, insa, este de ajuns un simplu incident pentru ca granitele sa fie imediat inchise.
Pe de alta parte, guvernul canadian si cel din Ontario intentioneaza sa investeasca 300 milioane de dolari canadieni in urmatorii cinci ani in sensul accelerarii traficului si finantarii de noi cai de acces.
Moroun are propriile planuri, printre care construirea unui pod similar pana in anul 2012.
Conform unui raport preliminar al guvernelor american si canadian, podul controlat de Moroun se va confrunta cu o criza de capacitate in 15 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO