Business Internaţional

Privatizarea aeroportului din Bratislava si-a luat zborul

20.09.2005, 19:22 12

Aeroporturile principale ale Slovaciei vor fi in curand in mainile unor investitori privati. Au fost depuse opt oferte pentru M R Stefanik din Bratislava si Letisko Kosice, scrie The Slovack Spectator.

Se spera ca un investitor privat va transforma aeroportul din Bratislava intr-unul de nivel international si ca va extinde aeroportul din Kosice. Statul intentioneaza sa mentina un pachet de 14% din fiecare aeroport. In plus, guvernele regionale si municipalitatile vor pastra 10%. Analistii considera ca principalul criteriu de selectie va fi calitatea investitiei si nu cel mai bun pret. Patruzeci si noua de investitori s-au aratat interesati initial. Numarul de pasageri a crescut dramatic. In urmatorii ani specialistii estimeaza ca numarul celor aflati in tranzit va atinge nivelul de 5 milioane anual.

Aeroportul Ferihegy din Budapesta serveste aproximativ 6,5 milioane de oameni pe an. Oficialii au confirmat ca decizia Ungariei de a vinde 75% din aeroportul detinut de stat a inspirat hotararea Slovaciei.

Printre cei care au depus oferte pentru pachetul de 66% sunt doua consortii in care sunt implicate doua grupuri financiare mari din Slovacia: J&T si Penta Investment.

Ministrul transporturilor s-a declarat satisfacut de numarul de oferte si de calitatea lor. El se asteapta ca in viitor investitorii sa achizitioneze atat aeroportul din Bratislava cat si pe cel din Kosice. Consilierul care supravegheaza privatizarea este Meinl Bank AG.

Obiectivul strategic pe care trebuie sa il indeplineasca firma castigatoare este extinderea capacitatii aeroportului. Va fi necesara constructia unui nou terminal si a facilitatilor de parcare, precum si dezvoltarea infrastructurii si a serviciilor acordate pasagerilor. Directorul departamentului pentru trafic aerian civil, Branislav Kvasnica, a precizat ca privatizarea ambelor aeroporturi este ultimul pas din procesul de transformare.

Penta apartine consortiului condus de aeroportul din Viena, Flughafen Wien. Consortiul mai include si Raiffeisen si Zentralbank Osterreich.

Flughafen Wien vine cu know-how. Este unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa Centrala, cu 15 milioane de pasageri anual. RZB adauga experienta in privatizari, iar grupul privat Penta va participa prin intermediul Penta Investments Limited.

Consortiul Flughafen se gandeste la oportunitatile majore pe care le reprezinta aeroporturile din Viena si Bratislava datorita cresterii accelerate a regiunii Vienna-Lower Austria-Bratislava. Numarul de pasageri din aceasta regiune se estimeaza ca se va majora de la nivelul de 16 milioane la 30 de milioane in 2015.

Conform consortiului, cooperarea stransa dintre aeroporturile din Viena si Bratislava va duce la o cat mai buna dezvoltare a pietei. Oferta pregatita de consortiu presupune crearea si dezvoltarea conexiunilor dintre Viena si Bratislava. Un nou tren va asigura pasagerilor austrieci accesul facil la aeroportul din Bratislava si viceversa.

Au existat voci care si-au exprimat ingrijorarea ca in cazul in care Flughafen Wien devine actionarul majoritar de la aeroportul din Bratislava, va folosi aeroportul ca un terminal pentru transporturi de marfa, lucru deloc avantajos pentru Bratislava. Hans Mayer, purtatorul de cuvant al Flughafen Wien, a declarat ca grijile nu sunt deloc indreptatite.

"Consortiul nostru a conceput planuri concrete pentru dezvoltarea aeroportului din Bratislava la cele mai inalte standarde internationale. Ambele aeroporturi vor oferi servicii la calitate internationala. Transportul de marfa va reprezenta doar o mica parte si va servi exclusiv nevoilor celor din Bratislava", a declarat el, adaugand ca 90% din transportul de marfa de la Flughafen este realizat prin intermediul avioanelor de calatori.

Consortiul J&T include Abertis, o companie puternica activa pe piata motocicletelor, a spatiilor de logistica, telecomunicatii, infrastructura si aeroporturi. In plus, din consortiu mai face parte compania britanica TBI, care opereaza 14 aeroporturi pe continentele european si american. Operatorul aeroportului spaniol Aena va asigura suport tehnic. "Consortiul care uneste experienta operarii aeroportului cu un partener local puternic creeaza cele mai bune preconditii pentru asigurarea dezvoltarii transportului aerian din Slovacia", crede Martin Fedor, partener la J&T.

Miquel Puig, presedintele diviziei de transport aerian la Abertis, intrevede cateva oportunitati pentru dezvoltare, inclusiv "cresterea numarului de zboruri, de pasageri si de bunuri, extinderea destinatiilor si imbunatatirea serviciilor comerciale si de pe aeroport".

Conform lui Fedor, activitatile de investitii de la aeroportul din Bratislava cer cateva miliarde de coroane slovace in urmatorii cinci ani. El a subliniat importanta suportului municipalitatii si al organismelor regionale din punct de vedere al accesului la infrastructura, a promovarii turismului si a cresterii calitatii serviciilor.

"Estimam ca numarul de pasageri va creste la 7-8 milioane in 20 de ani, destul de putin in comparatie cu potentialul aeroportului", crede Fedor. El a mentionat totodata planurile de construire a noului terminal, din moment ce capacitatea de la M R Stefanik este de mai putin de 2 milioane de pasageri. Investitorii potentiali au ca obiectiv si atragerea pasagerilor din Austria. Operatorul aeroportului danez Copenhagen Airports A/S a declarat ca a inaintat o oferta initiala si pentru preluarea aeroportului din Budapesta.

Austrian Airlines, considerate initial cel mai puternic concurent, s-au retras din competitie pentru a se concentra asupra activitatilor de baza. Primul semestru slab, cand pierderile s-au adancit cu 490%, de la 18,9 milioane de euro la 93,6 milioane de euro, a fost unul dintre motivele care au stat la baza deciziei.

"In ciuda faptului ca ne-am imbunatatit pozitia pe piata din aprilie si ca am inregistrat unele dintre cele mai bune rezultate din istorie, nu vom atinge pragul de echilibru in urmatorul an. In prezent, trendul pretului cherosenului nu ne permite sa ne luam angajamente financiare", a declarat Vagn Soerensen, CEO la Austrian Airlines.

De la inceputul acestui an, 680.752 de pasageri au calatorit prin aeroportul din Bratislava, cu 49,2% mai mult decat anul trecut. Din acest numar, 500.702 pasageri au folosit zboruri programate, iar 176.461 de pasageri au facut rezervari la zboruri neregulate. Cea mai mare proportie de pasageri s-a inregistrat la zborurile internationale. Congresmanul american John Mica a declarat ca Bratislava are un potential imens si ar putea servi ca o poarta pentru diverse posibilitati economice.

"Voi sunteti o poarta pentru extinderea economiilor in est", a declarat Mica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO