Business Internaţional

Pro si contra Wal-Mart: ce rezolva vizitele de lucru?

07.07.2004, 00:00 20



Saptamana aceasta directorii Wal-Mart din Chicago au fost ocupati sa faca vizite de lucru in suburbia Austin, cu populatie majoritar de culoare, petrecand ore intregi in scoli, biserici si alte institutii comunitare, pentru a explica modul in care pretul redus al produselor ce vor fi comercializate in noul hipermarket din zona va duce la cresterea nivelului de trai, relateaza Financial Times.



Campania demonstreaza eforturile depuse de cel mai mare retailer din lume de a depasi imaginea sa de corporatie cu efecte nocive pentru bunastarea muncitorilor si a comunitatilor locale. Chiar daca Wal-Mart a beneficiat dintotdeauna de portia sa de critici din partea grupurilor de activisti si a concurentilor, in ultima vreme compania a declansat dezbateri la nivel national. Anul acesta, candidatul democrat la presedintia Statelor Unite, John Kerry, a folosit oportunitatea discursurilor electorale pentru a lansa o serie de atacuri asupra politicii companiei de a mentine un nivel redus al salariilor. Reverendul Jesse Jackson, important lider de opinie si luptator pentru drepturile omului, a declarat ca Wal-Mart reprezinta echivalentul modern al unei "plantatii", cu mentiunea ca muncitorii trudesc in magazine si nu pe camp.



In Chicago, Wal-Mart a primit cu greu aprobarea autoritatilor locale de a transforma o fosta fabrica de sampon in primul sau hipermarket din oras, de marimea a trei terenuri de fotbal american. Totusi, retailerul american nu a primit si aprobarea de a deschide un alt magazin in sudul orasului. Aprobarea victorioasa vine doar la cateva saptamani dupa ce Wal-Mart a pierdut o campanie similara ce viza deschiderea unui supercentru gigantic pentru a vinde produse alimentare si non-alimentare intr-o suburbie din Los Angeles, acesta fiind unul dintre cele 40 de noi centre planificate spre deschidere in California, in urmatorii ani.



Controversa a urmat unei greve de cinci luni desfasurate in sudul Californiei de catre 70.000 de angajati ai lanturilor de retail Kroger, Albertson's si Safeway, in semn de protest fata de intentia acestora de a reduce salariile si facilitatile asigurarilor de sanatate, pentru o mai buna competitiviate fata de Wal-Mart. Asemenea conflicte sunt insa departe de a fi rezolvate. Wal-Mart, care a vizat pentru inceput orasele de dimensiuni mici si medii, vrea sa se extinda si in marile metropole americane, mai ales in formatul de "supercentru", care adauga produsele alimentare gamei de bunuri non-alimentare comercializate prin traditie de retailer. "Inainte de a deveni o bacanie uriasa, Wal-Mart captase deja o importanta cota de piata, dar nu si pe pietele cu adevarat importante", este de parere analistul Mir Aamir, citat de Financial Times. "Acum, ostilitatile se muta pe scena marilor orase".



Alarmate de impactul pe care hipermarketurile Wal-Mart l-ar putea avea, autoritatile locale din mai multe orase si regiuni din Statele Unite au introdus ordonante care limiteaza activitatile de retail la magazine cu suprafata de pana la 9.300 metri patrati. Netulburat, Wal-Mart respecta la centimetru unele dintre aceste restrictii, actionand in instanta alte hotarari de acest gen.



Cei mai inversunati critici ai Wal-Mart pretind ca intrarea retailerului pe pietele locale forteaza de multe ori mana competitiei, unii dintre jucatorii mai mici fiind chiar adusi in faliment. Locurile de munca pierdute astfel ar fi inlocuite cu posturi mai putine si mai prost platite, ce ar altera spiritul comunitatii locale. Raspunsul Wal-Mart este unul care accentueaza efectele pozitive asupra cresterii varietatii de produse disponibile, si a reducerii preturilor, atat in magazinele proprii cat si in cele ale concurentilor de pe piata. Bob McAdam, unul dintre vice-presedintii Wal-Mart, sustine ca "activitatile comerciale infloresc in regiunile in care sunt situate magazine Wal-Mart", subliniind ca 90% dintre angajatii sai detin asigurare de sanatate, si se bucura de avantajele unui program flexibil de munca.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO