Business Internaţional

Producatorii auto din Detroit sunt o povara pentru economia statului Michigan

11.12.2008, 16:13 48

Oamenii din orasele si localitatile mai mici din statul american Michigan, dar si cei aflati doar in trecere prin zona sunt cu totii de aceeasi parere atunci cand vine vorba de acordarea unui imprumut in valoare de 34 mld. dolari (26,9 mld. euro) pentru redresarea celor mai importanti producatori auto din Statele Unite, scrie International Herald Tribune.

Mesajul lor este ca fondurile guvernamentale sunt absolut necesare nu doar pentru industria de automobile si pentru oamenii care lucreaza in domeniu, ci si pentru toti ceilalti angajati ale caror slujbe depind foarte mult de primele in economia centrata pe sectorul auto a statului Michigan.
Adevarul pe care il stie toata lumea, insa pe care nimeni nu este dispus sa il recunoasca in Michigan, statul care gazduieste sediile GM, Ford si Chrysler, cei trei mari producatori auto de pe piata de profil din SUA, este acela ca opinia promovata de statul american nu este singulara.
Exista si alte opinii in ceea ce priveste declinul industriei auto americane si masurile care ar trebui luate in acest sens, iar modul in care sunt sustinute poate fi extrem de serios si de pasional, chiar daca se aduc argumente impotriva acordarii imprumuturilor guvernamentale. Exista persoane care adopta aceasta pozitie cu cea mai mare convingere cu toate ca au vecini, prieteni sau chiar parinti care lucreaza in industrie. Opiniile contrare imprumutului sunt destul de raspandite in regiune, desi in Michigan a vorbi despre criza din sectorul auto este un subiect la fel de comun ca a vorbi despre Marile Lacuri sau despre placinta cu mere, asa cum se afirma in scrisoarea de sustinere semnata luna trecuta de toti reprezentantii statului american in Congresul SUA, indiferent de culoarea politica.
Nu au existat sondaje de opinie la nivel statal care sa ofere informatii cu privire la atitudinea locuitorilor Michigan-ului fata de planul de salvare a gigantilor auto, desi economia zonei depinde foarte mult de industria de automobile, iar majoritatea respondentilor ar fi fost probabil de acord cu acordarea unui ajutor financiar, potrivit specialistilor in economie, politica si in sociologie. Cu toate acestea, "exista foarte multe persoane care isi dau ochii peste cap atunci cand vine vorba de acest subiect", a afirmat Bill Ballenger, editor al publicatiei foarte populare Inside Michigan Politics. "Daca te numeri printre aceste persoane, incerci sa ramai in umbra, insa cei care cred ca imprumuturile guvernamentale nu sunt benefice exista chiar in numar mare", potrivit lui Ballenger.
In interviurile cu locuitori din diverse zone ale statului Michigan nemultumirile fata de imprumuturile guvernamentale ies din ce in ce mai des la suprafata.
"Cate alte companii de mici dimensiuni nu ar dori sa obtina finantare din partea statului?", a afirmat Heather Davison, care locuieste in Davisburg, la mai putin de o ora de nordul Detroitului si care se afla in somaj de mai bine de un an. "Am impresia ca producatorii auto au vazut ca bancile au beneficiat de asistenta financiara si si-au zis ca ar putea sa incerce si ele", a mai spus Davison.
Heather Davison, in varsta de 34 de ani, si-a pierdut postul de grafic designer pe care il ocupa la o publicatie de real estate in momentul in care compania la care lucra a dat faliment. Ea a afirmat ca General Motors, Ford si Chrysler ar fi trebuit sa se concetreze cu ani in urma pe imbunatatirea masinilor pe care le fabrica si pe profesionalizarea fortei de munca.
"Ei trebuia sa construiasca o masina care sa fie mult mai eficienta", potrivit lui Davison. "Cate masini GM se afla pe piata si cati oameni au cumparat astfel de automobile? Cei de acolo trebuiau sa se gandeasca la asta, la nevoia de restructurari, cu foarte mult timp in urma", a afirmat ea.
John Raterink, muncitor care lucreaza in domeniul componentelor auto la un mic magazin din Grand Rapids - care furnizeaza astfel de piese pentru industria de profil, se opune planului de redresare financiara a sectorului, chiar daca depinde atat de mult de producatorii de masini. Raterink, in varsta de 46 de ani, ii critica pe cei trei giganti auto din Detroit pe care ii acuza ca au contribuit substantial la problemele economice ale zonei.
"Imi amintesc momentul in care GM a decis sa inchida 11 uzine, dintre care multe se aflau in zona Marilor Lacuri. Motivatia companiei a fost ca 'nu ne permitem sa ne continuam afacerile in acest fel'. Insa ce s-a intamplat cu cei care lucrau mai sus in ierarhie la GM? Au primit bonusuri de sase cifre la sfarsitul anului. Este destul de dificil sa iti para rau de o companie care obisnuia sa traiasca asa de bine", a afirmat Raterink.
El a mai precizat ca de-a lungul timpului a vazut zeci de magazine asemanatoare cu cel la care lucreaza care au intrat in faliment si au disparut de pe piata in zona de vest a Michigan-ului din cauza folosirii fortei de munca din alte tari.
"Sute de muncitori care lucreaza in imprejurimi nu sunt deloc multumiti de idee. Ne-am ars o data si am simtit asta destul de rau pe pielea noastra. Ca urmare a practicilor acestor companii eu nu am primit nici o marire de salariu in ultimii sase ani, iar cotele pentru asigurarile sociale pe care le platesc nu fac decat sa scada", a spus muncitorul de 46 de ani.
Michigan nu isi permite ca cele trei companii sa aiba probleme. Economia statului s-a aflat in recesiune de ani intregi, cativa economisti fiind de parere ca nu a reusit niciodata sa iasa din ultima recesiune de la nivel national din 2001.
Rata somajului a ajuns la 9,3% - aproape de nivelul inregistrat in Rhode Island, cel mai mare din Statele Unite - iar reteaua de siguranta a serviciilor sociale este solicitata la maximum, peste resursele pe care le are pentru a oferi ajutor celor care au nevoie.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO