Business Internaţional

Profiturile companiilor sunt la niveluri nemaivăzute, dar şi creşterile de preţuri. Din ce în ce mai mulţi sunt convinşi că între ele este o legătură directă. Greedflaţia a pus în alertă până şi băncile centrale

Albert Edwards, strateg la colosul bancar francez Société Générale, a scris că niciodată în cei 40 de ani de activitate în finanţe ai săi n-a văzut atâta greedflaţie din partea companiilor ca în actualul ciclu economic.

Albert Edwards, strateg la colosul bancar francez Société Générale, a scris că niciodată în cei 40 de ani de activitate în finanţe ai săi n-a văzut atâta greedflaţie din partea companiilor ca în actualul ciclu economic.

Autor: Bogdan Cojocaru

09.04.2023, 18:01 8369

Germania, deşi este cea mai mare economie europeană, nu este şi cea mai bogată şi nici nu are cele mai mari salarii. Aceasta pentru că ani la rând guvernul, patronatele şi sindicatele s-au înţeles cumva să ţină salariile jos pentru a ţine sus compe­titivitatea, dar şi pentru a evita crearea unei spirale salarii-preţuri-inflaţie. Teama de in­fla­ţie este mare acolo, o moştenire din peri­oada interbelică, când o pâine ajunsese să coste 200.000.000.000 de mărci.

Patronatele insistă acum, în negocierile pentru salarii, că salarii prea mari ar alimenta spirala inflaţionistă. Însă un aspect al crizei actuale de prea multă inflaţie pe care insistă tot mai multă lume, chiar şi BCE, este că pro­fiturile companiilor sunt cele care nu ar trebui să crească pentru a nu ali­menta scumpirile. Este vorba de „greedflation“, de creşte­rea pro­fiturilor companii­lor când preţurile mari pe care le practică erodează puterea de cumpă­rare a consumatorului, adân­cind criza costului vieţii. Iar greedflaţia este vizi­bilă mai peste tot în lume.

Un think-tank austra­lian, Australia Insti­tute, des­crie cum companiile de pe pia­ţa locală au creat inflaţia ridicată de astăzi crescând ex­cesiv preţurile în timpul pandemiei. Pro­fiturile acestor compa­nii, nu sala­rii­le, au pornit spirala inflaţionistă. Calculele organziaţiei arată că profiturile celor mai mari cor­po­raţii contribuie cu aproape 70% la inflaţia aflată peste ţinta de 2-3% a băncii centrale, scrie The Guardian.

Aceasta în timp ce banca cen­trală averti­zea­ză că majorările sa­lariale duc la creşterea pre­ţurilor. Din datele A­ustralia Institute reiese că avan­sul profiturilor es­te mai mare decât creş­terea preţurilor, în condiţiile în care Aus­tra­lia a fost lovită de un şoc in­flaţionist venit de pe par­tea de aprovizionare, cu per­turbări pe lanţurile de aprovi­zio­nare, un război economic cu China, tur­bulenţe pe piaţa energiei şi dezastre naturale. Fără creşterile adiţionale de profituri, inflaţia ar fi fost de doar 2,7%.

Vârful de infla­ţie, de 7,8%, a fost atins în ultimul trimestru al anului trecut. Dezbateri despre rolul compa­niilor în alimentarea infla­ţiei record s-au aprins şi în SUA. Preşedintele Joe Biden s-a arătat oripilat când, în februarie, marile com­panii petroliere au anunţat profi­turi record. Casa Albă a caracterizat drept „scandalos“ pro­fitul de 56 miliarde dolari rea­lizat de ExxonMobil în 2022, când consuma­torii se confruntau cu rate ale inflaţiei nemaivă­zute de patru decenii, scrie Deutsche Welle. Dar SUA sunt patria capitalismului şi ţara tuturor posibilităţilor.

În Europa, unele guverne au căutat să rezolve inechitatea impunând taxe pe pro­fitu­rile excesive ale companiilor de energie. Chiar dacă presiunile inflaţioniste au mai scăzut în ultimul timp, scumpirile sunt în continuare apreciabile. În zona euro inflaţia s-a situat la aproape 7% în martie, triplul ţintei BCE, care s-a înşelat de la bun început asupra traiectoriei preţurilor. Acum, instituţia încearcă să găseas­că repere în incertitudinile care o înconjoară. Fabio Panetta, unul din membrii boardului executiv al BCE, a arătat la o conferinţă ţinută la Frankfurt un grafic în care se vede cum profiturile companiilor din zona euro cresc mai rapid decât salariile încă din 2019.

Creşterea este concentrată în sectoare pre­cum agricultură, minerit, utilităţi, comerţ, transport şi alimente. Panetta a explicat că pro­fiturile au contribuit cu mai mult de ju­mătate la presiunile de preţ interne în ultimul trimestru al anului trecut. „Comportamentele oportuniste ale firmelor pot întârzia scăderea inflaţiei de bază (care exclude preţurile energiei şi alimentelor, considerate elemente prea volatile). Ar trebui să urmărim riscul ca spirala profituri-preţuri să facă inflaţia de bază mai persistentă“, a spus oficialul băncii centrale a zonei euro.

O analiză făcută de Reuters a găsit că fir­mele de produse de consum din Europa şi-au majorat marjele de profit la media de 10,7% în 2022, nivel cu un sfert mai mare decât cel din 2019, înainte de pandemie.

„Companiile din anumite sectoare au putut profita de starea de urgenţă din timpul pandemiei şi de război pentru a creşte preţurile în moduri în care n-ar putea în vremuri normale. Când preţurile cresc mai mult decât costurile, cresc marjele de profit“, spune pentru Deutsche Welle Isabella Weber, profesor la Universitatea Massachusetts Amherst. Ea a calculat că sectorul corporate american se bucură de cele mai mari profituri de la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial. Ulrich Kater, economist şef la Deka Bank, apreciază că ceaţa incertitudinii din pandemie şi a războiului a determinat companiile să majoreze preţurile.

„În astfel de condiţii vrei să implementezi o marjă de siguranţă pentru a nu te îngropa în costurile în creştere după aceea.“ Weber a mai arătat şi că firmele sunt încurajate să crescă preţul de faptul că clienţii nu se pot îndrepta spre competiţie pentru produse şi servicii mai ieftine deoarece sincopele de pe lanţurile de aprovizionare au alterat dinamicile concurenţei. Însă companiile pot ţine preţurile sus şi prin alt mecanism. În Germania există suspiciunea că grupurile petroliere, care deţin cea mai mare parte a benzinăriilor din ţară, s-au folosit de controlul pe care-l au asupra pieţei pentru a-şi majora profiturile. Adică benzinăriile au ţinut preţurile ridicate nejustificat în 2022. Albert Edwards, strateg la colosul bancar francez Société Générale, a scris că niciodată în cei 40 de ani de activitate în finanţe ai săi n-a văzut atâta greedflaţie din partea companiilor ca în actualul ciclu economic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO