Business Internaţional

Război pe preţurile carburanţilor în Ungaria. Guvernul dă un ultimatul retailerilor să scadă preţurile sau le va replafona, retailerii spun că nu sunt vinovaţi pentru scumpiri

Război pe preţurile carburanţilor în Ungaria....

Autor: Catalina Apostoiu

26.04.2024, 00:06 1840

Ca reacţie la preţurile în conti­nuare ridicate la carburanţi de pe piaţa locală, ministrul maghiar al eco­nomiei Marton Nagy a anunţat că guvernul a decis să le ofere jucători­lor de pe piaţă un ultimatum de două săptămâni pentru reduceri voluntare de preţ. Dacă acest lucru nu va funcţiona, preţurile carburanţilor vor fi din nou reglementate.

Preţurile trebuie să revină la media regională, în caz contrar gu­vernul maghiar urmând să intervină, a subliniat acesta, potrivit Portfolio.

În principal, în cazul a două pre­ţuri, al benzinei 95 şi al motorinei, trebuie să se impună ca preţurile să revină la media regională, a declarat Nagy. O evoluţie pozitivă s-a produs deja, însă preţurile carburanţilor sunt în continuare peste media regională, a subliniat acesta.

Nagy a reamintit că guvernul şi asociaţia din industrie MASZ au încheiat deja un acord pentru a se asigura că preţurile carburanţilor de pe plan local nu vor fi mai mari decât media din regiune. Ministrul a con­vo­cat reprezentanţii asociaţiei la bi­roul său cu aproape două săptămâni în urmă, notează Hungary Today.

În timpul întâlnirii, acesta a anunţat că biroul central de statistică al ţării va înfiinţa un sistem public pentru monitorizarea preţurilor carburanţilor, prezentând în mod regulat diferenţele de preţuri.

Prima prezentare, făcută săptă­mâna trecută, a indicat clar că jucă­torii din industrie s-au adaptat, MOL, de exemplu, reducând preţu­rile carburanţilor de mai multe ori. Totuşi, guvernul a constatat că această evoluţie pozitivă nu este suficientă, îndemnând toţi retailerii de carburanţi să revină la preţurile regionale cât mai curând posibil pentru a proteja familiile.

Recent, ca răspuns la o întrebare de ce trebuie să existe presiune pe preţurile carburanţilor şi de ce gu­vernul nu permite pieţei să le seteze, ministrul maghiar a subliniat că pre­ţurile carburanţilor nu urmăresc doar preţurile ţiţeilului Ural.

„Există un ele­ment de profit şi multe alte elemente. Când negociem, luăm în calcul toţi aceşti factori, incluzând marjele de profit. Analizăm dacă sunt justificate şi cum evoluează în alte ţări vecine“.

Pentru retaileri, reducerea preţu­rilor carburanţilor dorită de guvern reprezintă o provocare considerabilă, potrivit Daily News Hungary. Deşi măsuri ca un program mai scurt de funcţionare şi disponibilizări ar putea ajuta la reducerea costurilor, realizarea unor reduceri substanţiale de preţuri pare puţin probabilă.

Guvernul este criticat că suprataxează carburanţii şi dă mai apoi vina pe alţi factori când încearcă să soluţioneze problema preţurilor mari. Taxele maghiare nu reprezintă cauza preţurilor ridicate la carburanţi, a contracarat însă ministrul maghiar al finanţelor Mihaly Varga.

Otto Grad, secretar general al MASZ, s-a declarat rezervat cu privire la reducerea preţurilor carburanţilor în pofida presiunilor în acest sens. Acesta a subliniat că există doar o marjă minimală de profit în sector în ciuda acuzaţiilor privind extra profiturile. De asemenea, a avertizat că orice reducere a preţurilor va avea impact asupra calităţii serviciilor.

Cât priveşte plafonarea preţurilor, experienţa anterioară în acest sens este una dureroasă, scrie Portfolio.

Cabinetul Orban a plafonat preţurile carburanţilor în 2022, înainte de alegeri, şi a retras măsura în decembrie 2022. Asta după ce chiar şi Mol avertizase că ţara riscă să rămână fără carburantţi, iar cozile lungi la benzinării deveniseră ceva obişnuit în Ungaria.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO