Business Internaţional

Războiul producătorilor de dulciuri: cum îi poţi face pe oameni să mănânce mai multă ciocolată?

Războiul producătorilor de dulciuri: cum îi poţi face pe oameni să mănânce mai multă ciocolată?

Ciocolata scumpă devine tot mai populară, în parte datorită mai multor studii care arată că ciocolata neagră este benefică pentru sănătate

Autor: Andreea Mindrila

07.12.2011, 00:04 1018

Răspunsul nu a fost în brandul care are o istorie de 85 de ani de pe cutia aurită, din care oamenii aleg o singură bomboană de ciocolată. În schimb, Godiva a văzut necesitatea de a crea noi figurine de ciocolată pentru consumatorii care plescăie nepăsători şi în plus, ciocolata trebuie vândută în mult mai multe locuri, scrie The Wall Street Journal.

"Vrem ca ciocolata Godiva să fie consumată mult mai des. Este vorba de micile gustări de ciocolată la care, atunci când le ai aproape, nu te poţi opri din mâncat", spune Lauri Kien Kotcher, director de marketing al Godiva şi vicepreşedinte de dezvoltare mondială a brandului.

Ciocolatierii de top vor să-şi promoveze produsele în toate magazinele, fie că e vorba de covrigeii înveliţi în ciocolată dintr-un magazin luxos sau de boabele de cafea glazurate cu ciocolată dintr-un magazin de cafea.

Godiva se aventurează în noi locuri, aducând batoane uriaşe de dulciuri pe rafturile magazinelor alimentare sau vânzând online prăjiturele şi alte produse. Iar în oferta magazinelor Godiva sunt incluse noi produse precum biscuiţii Oreo înveliţi în ciocolată.

Concurenţă mai acerbă pe piaţa produselor de ciocolată

Piaţa de ciocolată a devenit foarte competitivă mai ales în supermarketuri şi în magazinele mixte, cu produsele oferite de brandurile europene precum Cadbury, Toblerone şi Ferrero Rocher şi obişnuitele cutii de bomboane oferite de Whitman şi Russel Stover. Mai sunt şi produsele de nişă care au în spate o întreagă istorie, precum perele învelite în ciocolată de la Harry & David şi cupele de unt de arahide de la Trader Joe.

Ciocolata scumpă devine tot mai populară, în parte datorită mai multor studii care arată că ciocolata neagră este benefică pentru sănătate.

Reprezentanţii Godiva spun că vânzările de ciocolată premium au crescut cu 7,5% în ultimele 52 de săptămâni, ajungând la aproximativ 1,4 miliarde de dolari, în această valoare fiind incluse vânzările realizate de retailerii de alimente şi de comercianţii care vând cu amănuntul, fără a fi luat în considerare Wal-Mart.

Ciocolata de lux a rezistat recesiunii mai bine decât multe alte produse de lux. Motivul este că, la fel ca şi o ceaşcă de cafea exclusivistă, chiar şi o ciocolată scumpă este o modalitate relativ ieftină de a te răsfăţa.

Fiecare cumpărător american a cheltuit în medie anul trecut 58,92 de dolari pe toate tipurile de bomboane de ciocolată, ceea ce reprezintă o creştere de aproximativ 5% faţă de 2009, potrivit Asociaţiei Naţionale a Cofe­tarilor.

O modalitate bună prin care să crească vânzările de ciocolată este să o vinzi în cât mai multe locaţii. LaTanya Tinsley, o masterandă din oraşul Raleigh, Carolina de Nord, SUA, are de obicei câteva pătrăţele de ciocolată cu lapte pentru gustările de după-amiază.

Tinsey obişnuia să cumpere un baton de ciocolată o dată pe lună când mergea la cumpărături în magaznul Godiva, până la care făcea o jumătate de oră.

"Acum pot merge la băcănie până la care fac cinci minute şi găsesc ciocolata la raionul de bomboane. Am cumpărat două batoane acum două zile", spune ea.

Ciocolata este bună pentru moral şi pentru inimă

Ambalajul ciocolatei Godiva vândută la alimentară, o pungă de hârtie rigidă îndoită în partea de sus, este foarte asemănător cu cel al trufelor Lindt sau al batoanelor Ghirardelli, bomboanele de ciocolată exclusiviste pe care compania recunoscută la nivel mondial, Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG din Elveţia, le comercializează în supermar­ke­turile din Statele Unite.

Lindt nu promovează aceste branduri în multe formate în SUA, deşi anul acesta va avea un produs pe tema Crăciunului, un urs împachetat în folie.

Directorul executiv al Godiva, Jim Goldman, este un veteran în Campbell Soup Co., fosta companie-mamă care a vândut în anul 2008 Godiva Chocolatier Inc. conglomeratului turc Yildiz Holding.

Godiva a anunţat că vânzările sale au crescut cu mai mult de 13% de la începutul anului până în prezent şi se aşteaptă ca încasările totale să atingă anul acesta maximul de 650 de milioane de dolari, aproximativ o treime din această sumă venind din vânzarea produselor dezvoltate în ultimele 18 luni.

De ce cumpără oamenii ciocolată scumpă

Reprezentanţii Godiva spun că oamenii cumpără ciocolată premium din trei motive: pentru a o oferi drept cadou, pentru a o împărţi cu prietenii sau pentru propriul consum.

Prima categorie, oferirea ciocolatei drept cadou, a fost punctul forte al companiei decenii întregi, în special la ocazii precum Valentine's Day.

Pentru a o împărţi cu prietenii şi pentru consumul propriu, ciocolata trebuie să aibă un format mai casual: pentru prieteni - un platou de bomboane ambalate individual, dar nu trufe delicate, iar pentru consumul propriu, ciocolată sub formă de snack, dar cu arome şi texturi noi.

Pentru cumpărătorii din magazinele alimentare, Godiva a creat batoane de ciocolată mari şi seria Godiva Gems, cu produse ambalate individual care includ trufele de ciocolată şi pătrăţelele de ciocolată umplute cu caramel.

O anumită varietate de ciocolată, numită "Solids", nu i-a impresionat pe consumatori şi de aceea compania o retrage treptat din producţie.

Aceste produse care se vând în supermarketuri au fost create pentru a fi la îndemâna cumpărătorilor în caz de urgenţe de genul "Vreau ciocolată acum!", spune Goldman.

Acesta a respins riscul de a reduce importanţa brandului prin vânzarea ciocolatei Godiva în magazinele alimentare.

"Dacă voi fi lider, trebuie să fiu acolo pentru toţi consumatorii", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO