Business Internaţional

Regii fotbalului mondial se vor intrece pe gazon negru

24.05.2004, 00:00 15

Calatoriile au devenit un calvar pentru Nelson Mandela, care la cei 85 de ani ai sai a decis ca este timpul sa mai reduca din angajamentele profesionale pe care le are.
Acum doua saptamani, insa, a facut una din ultimele sale deplasari diplomatice, la FIFA, forul ce guverneaza fotbalul mondial, pentru a-i convinge sa aprobe desfasurarea cupei mondiale din 2010 in Africa de Sud, relateaza Financial Times.
Impreuna cu Thabo Mbeki, presedintele sud-african, arhiepiscopul Desmond Tutu, laureat al premiului Nobel si F.W. de Clerk, fostul presedinte, Mandela s-a aflat la sediul FIFA din Zurich pentru a sustine cauza tarii sale.
Alaturi de Jocurile Olimpice, Cupa Mondiala de fotbal este cel mai de anvergura eveniment sportiv din lume. Cu un potential enorm de a atrage zeci de mii de vizitatori si o audienta televizata la nivel planetar, gazduirea evenimentului care injecteaza sume importante de bani in economia gazdei este un premiu mult-ravnit.
Si, in urma demersurilor, Africa de Sud a fost desemnata de Comitetul Executiv al FIFA drept tara organizatoare a editiei din 2010 a Cupei Mondiale de fotbal, prima tara de pe continentul african care gazduieste o astfel de competitie.
Mii de persoane, din toate orasele importante din Africa de Sud, au iesit pe strazi pentru a sarbatori victoria candidaturii tarii lor. Ecrane imense au fost instalate in Pretoria,Johannesburg, Soweto, Durban, Cape Town, Port Elizabeth, pentru a urmari in direct, de la Zurich, anuntul facut de presedintele FIFA, Joseph Blatter.
Cu toate incercarile facute pentru a largi aria de interes a natiunilor pentru fotbal prin scoaterea turneului final din bastioanele sale de traditie Europa si America Latina, pana in prezent Africa nu a fost luata in considerare.  Acest lucru s-a  schimbat odata cu decizia celor 24 membrii ai comitetului executiv al FIFA care au ales gazda dintr-o lista formata in exclusivitate din tari africane.
Federatia a luat decizia ca evenimentul sportiv sa se desfasoare pe continentul negru dupa ce acum patru ani Africa de Sud a pierdut dreptul de a organiza turneul in favoarea Germaniei cu un vot, in conditiile unei absente neasteptate din partea reprezentantului Noii Zeelande. Faptul ca Europa a castigat dreptul de organizare pentru a doua oara in ultimii opt ani a nemultumit o parte a membriilor FIFA care sunt de parere ca fotbalul trebuie sa ofere sansa si unor tari mai sarace de a beneficia de banii rezultati din vanzarea drepturilor de televizare, marketing si sponzorizari.
Organizarea Cupei Mondiale in Africa este vazuta ca o sansa pentru natiunile cu traditie fotbalistica indelungata de a da ceva in schimb continentului african dupa ce ani de zile au beneficiat de serviciile celor mai buni jucatori ai sai. Unii dintre cei mai bine cotati jucatori din English Premiership, Spanish Primera Liga si Serie A sunt nascuti in Africa si atrag multimi de suporteri care genereaza venituri pentru cluburile lor. Sustinatorii unei Cupe Mondiale in Africa sunt de parere ca organizarea evenimentului va permite dezvoltarea sportului in tari care erau nevoite sa le permita jucatorilor sa parasesca tara pentru a juca in campionate straine.



Riscul si publicitatea
Decizia FIFA are, totusi, si un grad de risc. Pana in prezent Africa nu a organizat nici o alta cupa sau un alt eveniment sportiv de a asemenea anvergura. Asa cum arata pregatirile cu probleme din Atena pentru Olimpiada din aceasta vara, investitiile masive din stadioane si infrastructura nu sunt realizate la timp cu usurinta. Chiar daca turneul este la o distanta de sase ani, oficialii FIFA isi pun deja problema daca Africa de Sud va putea sa indeplineasca conditiile de securitate impuse.
Pentru marile companii de publicitate, organizarea turneului de catre Africa de Sud va insemna o serie noua de provocari. Beneficiile comerciale pe care acestia le-ar putea obtine nu sunt evidente, dar exista oportunitati mai subtile pe care le pot specula. Ca piata tinta, Africa prezinta mai putin interes pentru companii decat pietele emergente, cum ar fi cele din Asia, si este putin probabil sa se investeasca sume mari de bani pe promovarea unor produse, in conditiile in care multe natiuni africane se zbat in saracie.
Pe termen lung, insa, sprijinul FIFA se poate concretiza intr-un numar mai mare de suporteri care urmaresc meciurile de fotbal la televizor, deci implicit mai multi "consumatori" de publicitate. Decizia FIFA poate indrepta atentia asupra factorilor sociali, intr-o mai mare masura decat daca turneul final s-ar fi organizat intr-o zona mai bogata a globului, afirma reprezentanti ai industriei. Cel putin teoretic, Cupa Mondiala va aduce mai multi manageri ai marilor companii in calatorii de afaceri sau pur si simplu ca fani, ceea ce ar putea conduce la cresterea afacerilor in zona.
Cheltuielile cu publicitatea, in Africa, la momentul actual sunt sub 1% din totalul cheltuielilor la nivel mondial, potrivit ZenithOptimedia. Intr-un studiu efectuat in 2002 de aceeasi companie, spre exemplu, s-a estimat ca totalul cheltuielilor cu publicitatea din cele 13 tari studiate este de 2,04 miliarde $. Din aceasta suma, 88%  au fost cheltuielile Africii de Sud, Egiptului si Marocului. La o populatie totala de 440 milioane locuitori, suma a fost putin peste cele 1,8 miliarde cheltuite in Puerto Rico, la o populatie de numai 3,9 milioane locuitori.
Exista insa un aspect concret al ajutorului pe care FIFA il va oferi advertiserilor prin decizia pe care o va lua, si anume faptul ca Africa este relativ pe acelasi fus orar cu Europa, unde se afla majoritatea fanilor fotbalului.



Milioane de dolari pentru lobby
Lasand putine lucruri la voia intamplarii dupa esecul din 2006, Africa de Sud a cheltuit sume importante de bani pentru a isi sustine candidatura la forumurile europene (17,5 milioane $) si a apelat la sprijinul unor personalitati marcante pentru lobby-ul facut la FIFA. Danny Jordaan, conducatorul initiativei sud-africane, apreciaza ca asa cum Germania va aduce in 2006 eficienta si tehnologia care i-au consacrat, asa Africa de Sud va aduce in 2010 pasiunea oamenilor.
Africa de Sud, care anul acesta sarbatoreste un deceniu de la sfarsitul apartheid-ului, isi pune mari sperante in organizarea Cupei Mondiale. Oficialii sustin ca evenimentul va crea 156.000 noi locuri de munca intr-o tara in care somajul este de 30-40% si va contribui cu aproape 3,5 miliarde $ la economia tarii. Un efect benefic se va resimti si in cadrul turismului, una dintre industriile cu cea mai importanta crestere. "Incercarea noastra este de a raspandi beneficiile organizarii turneului spre toate cele noua provincii ale tarii.", a declarat Cheryl Carolus, director executiv al South African Tourism. Efectele se vor resimti pe termen lung, deoarece nu exista suficiente informatii despre tara noastra, adauga Carolus.
Atuurile pe care Africa de Sud le-a avut in fata tarilor rivale au fost experienta in organizarea  evenimentelor sportive si infrastructura existenta, care include trei stadioane deja date in folosinta si care ar fi potrivite pentru Cupa Mondiala, plus alte cinci care vor fi gata dupa unele reamenajari. Tara are cea mai buna infrastructura rutiera si aeriana, precum si cele mai bune retele de telecomunicatii si o industrie a turismului bine dezvoltata.
Africa de Sud a organizat cu succes Cupa Mondiala de rugby din 1995 si Cupa Mondiala de cricket de anul trecut, precum si Summit-ul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabila. A reusit sa gaseasca 20 de sponsori pentru a fi sprijiniti financiar, printre care se afla nume sonore ca SABMiller, Adidas, Anglo American si Phillips. "Dintre toate tarile, nici una nu poate sa rivalizeze cu Africa de Sud cand vine vorba de experienta in organizarea evenimentelor", afirma Jordaan.
Analistii cred ca economia sud-africana va beneficia din plin de pe urma organizarii Cupei Mondiale de fotbal din 2010 si ca evenimentul va avea un impactul mult mai mare pe termen lung, imbunatatind imaginea acestui stat in fata investitorilor straini.
In pofida eforturilor guvernamentale si a regimului democratic instalat in 1994, cea mai mare economie africana nu se bucura de o reputatie foarte buna pe plan international, iar investitiile straine directe sint mici comparativ cu alte state emergente. Anul trecut, intrarile de capital s-au cifrat la mai putin de un miliard de dolari, dintr-un total de 650 de miliarde de dolari pe plan mondial.
Turismul este unul dintre domeniile care va benefia de decizia FIFA. Anul trecut, Africa de Sud a inregistrat o crestere de 4,2% a numarului de vizitatori straini, in contextul in care turisti au evitat regiunile afectate de epidemia de pneumonie atipica si de riscurile de securitate. Numarul vizitatorilor din afara continentului a totalizat 1,8 milioane.
Trei milioane de fani sint asteptati sa soseasca in Africa de Sud pe perioada evenimentului sportiv, un numar mult mai mare comparativ cu cel al suporterilor care au venit la Cupa Mondiala de Cricket de anul trecut, sau la Campionatul Mondial de Rugby din 1995.
Potrivit estimarilor firmei Grant Thornton Kessel Feinstein, Cupa Mondiala de Fotbal va aduce Africii de Sud incasari de 3,08 miliarde de dolari, cheltuielile directe urmind sa ajunga la aproape doua miliarde de dolari.
Cel mai important beneficiu pe termen lung va fi imbunatatirea imaginii pe plan international si consolidarea unui sentiment de mindrie si unitate in rindul populatiei, in contextul in care cel mai popular sport din lume va inlatura divergentele rasiale.
CASETA: Africa de Sud, care se intinde pe o suprafata de 1,22 milioane de kilometri patrati, are o populatie de 44 de milioane de locuitori. Principalele orase sint: Johannesburg (6 milioane locuitori), Cape Town (3 milioane), Durban (3 milioane), Port-Elizabeth (1,5 milioane), Pretoria - capitala (1 milion), Bloemfontein (500.000).
Cele mai mari stadioane sint "FNB Stadium" - Johannesburg (cu o capacitate de 80.000 de locuri), "Ellis Park" - Johannesburg (68.000 locuri), "Johannesburg Stadium" - Johannesburg (40.000), "Newlands Stadium" - Cape Town (45.000), "Absa Stadium" - Durban (52.000), "Loftus Stadium" - Pretoria (45.000), "Telkom Park" - Port Elizabeth (40.000), "Absa Stadium" - Bloemfontein (38.000).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO