Business Internaţional

Retailerii internationali lupta pentru achizitia de spatii comerciale in Turcia

Retailerii internationali lupta pentru achizitia de spatii comerciale in Turcia

Puterea de cumparare in crestere a turcilor ii atrage pe marii retaileri

19.02.2007, 17:09 18

Tranzactiile imobiliare ce vor fi incheiate in Turcia in acest an sunt asteptate sa atinga o valoare de 3-4 miliarde de euro, spatiul de retail urmand sa reprezinte obiectul a 80% dintre acestea, declara Michael Rodda, director pe retail in cadrul firmei de consultanta in domeniul imobiliar Cushman & Wakefield, citat de cotidianul The Wall Street Journal Europe.
Aceasta comparativ cu un volum al tranzactiilor in valoare de 1,1 miliarde de euro inregistrat anul trecut, volum care la randul sau a reprezentat o crestere de zece ori fata de 2004.
"Retailul este sectorul dominant in Turcia, pentru ca veniturile sunt in crestere, iar oamenii vor sa mearga la cumparaturi ca ceilalti europeni", spune Feroze Bundhun, managing director al firmei de consultanta in domeniul imobiliar CB Richard Ellis din Istanbul.
Retailerul britanic din domeniul produselor alimentare Tesco, gigantul suedez Ikea si retailerul francez Carrefour au patruns deja pe piata Turciei. In ciuda volatilitatii ce a caracterizat piata in ultimii ani, Turcia a castigat atentia investitorilor datorita redresarii economiei sale, a cererii solide venite din partea consumatorilor si a posibilei sale integrari in Uniunea Europeana. Produsul Intern Brut al Turciei este de asteptat sa creasca cu 6,4% in acest an, comparativ cu o medie de 2,4% a tarilor UE.
Conform lui Rodda, exista proiecte privitoare la constructia a 45 de centre comerciale numai in Istanbul in urmatorii cinci ani, desi pentru unele nu au fost obtinute inca toate aprobarile. In cazul in care vor fi construite, vor fi creati aproximativ 2,5 milioane de metri patrati de spatiu de retail, dubland actualul volum de 900.000 metri patrati.
Unul dintre cele mai mari proiecte este Forum Istanbul, dezvoltat de Multi Turkmall, un joint venture intre dezvoltatorul olandez Multi Corp. si cel turc Turkmall Market Yatirim. Centrul va avea 150.000 de metri patrati de spatii de retail si leisure, cu o componenta suplimentara de birouri, rezidentiala si hoteliera. Acesta va fi inaugurat pana la sfarsitul anului 2008. Turkmall a refuzat sa precizeze costurile implicate.
Investitorii olandezi, germani si britanici sunt cei mai activi, spune Murat Ergin, managing director in cadrul Kuzeybati Worldwide Real Estate Services din Istanbul, un birou asociat al firmei londoneze de consultanta in domeniul imobiliar Savills Commercial.
De curand, grupul imobiliar listat pe bursa olandeza Corio a achizitionat 40% din Teras Park, un centru comercial aflat in dezvoltare in Denizli, in sud-vestul Turciei, de la producatorul turc de materiale textile Tan Group, in schimbul sumei de 55 de milioane de euro. Centrul urmeaza a fi deschis in prima jumatate a anului 2008.
"Suntem interesati de retailul din Turcia pentru ca aceasta tara are o populatie tanara, iar cheltuielile consumatorilor sunt in crestere. Am dori sa investim 500 de milioane de dolari in spatiul de retail in aceasta tara in urmatorii trei ani", a declarat Francine Zijstra, manager in cadrul Corio.
Retailerii de pe segmentul de lux si-au dat si ei seama de potentialul Turciei. In octombrie, Harvey Nichols, din Marea Britanie, a deschis un magazin de 8.000 de metri patrati in Kanyon, un mall de pe segmentul superior al pietei in centrul Istanbulului.
"Istanbulul este pe cale sa devina competitiv pe plan global, asemeni Londrei, Parisului, Milanului si New Yorkului", spune Aret Cilingir, director in cadrul Unitim Moda Magazacilik, care opereaza Harvey Nichols in Istanbul.
Acesta mentioneaza populatia de aproximativ 12 milioane de locuitori a Istanbulului, stabilitatea politica, scaderea inflatiei si rata solida de crestere economica printre factorii care au determinat Harvey Nichols sa patrunda pe piata Turciei. Retailerul are in plan deschiderea a trei noi magazine, spune Cilingir.
Un magazin in capitala Turciei, Ankara, ar putea fi deschis anul viitor, noi magazine urmand a fi inaugurate in Suadiye si Izmir in 2009 si 2010.
O participatie din mall-ul Kanyon este de vanzare pentru investitorii dornici sa castige o felie din segmentul superior al pietei de retail. Centrul este detinut de Is REIT, o filiala a bancii turce Isbank, si de grupul industrial turc Eczacibasi. Is REIT si-a scos participatia, in valoare de 250 de milioane de dolari, la vanzare in decembrie. Se estimeaza ca numarul celor care au facut o oferta este cuprins intre 15 si 20, spune Ergin din cadrul Kuzeybati Worldwide. Tranzactia este asteptata a fi incheiata in decurs de doua luni.
Un alt centru vizat este Cevahir. St. Martins Property Group, o divizie a Kuwait Investment Authority detinuta de stat, este pe cale de a finaliza achizitia celei de-a doua participatii de 50% in cadrul centrului din Istanbul. Cevahir este unul dintre cele mai mari centre comerciale din Europa, avand 420.000 de metri patrati. St. Martins Property Group a achizitionat prima participatie de 50% din Cevahir in noiembrie. Impreuna, cele doua participatii, vandute de familia Cevahir si municipalitatea Istanbulului, au o valoare de 750 de milioane de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO