Business Internaţional

Rusii consuma mai putina vodca si mai multa bere

24.08.2004, 00:00 24



Legenda spune ca printul Vladimir a convertit Rusia la crestinism pentru ca, spre deosebire de islam, nu interzicea consumul de bauturi alcoolice.



Sase secole mai tarziu, Ivan cel Groaznic a incercat sa profite de pe urma apetentei poporului pentru bautura prin instaurarea unui monopol de stat asupra comertului cu alcool. Vodca a fost chiar un stimulent pentru Petru cel Mare pentru extinderea Rusiei spre vest, cand a promis o anumita cantitate de vodca pe zi pentru fiecare lucrator care participa la constructia St. Petersburgului.



In ziua de azi rusii prefera in special berea, unde cererea este in crestere.



Producatorii de bauturi sI specialistii in domeniul sanatatii nu s-au pus de acord asupra efectelor negative asupra sanatatii populatiei a acestei schimbari in preferinte, cu toate ca politicienii au devenit suficient de preocupatI de acest subiect pentru a propune interzicerea reclamelor TV la bere.



Industria berii din Rusia, care avea in timpul comunistilor doar cateva marci de bere slab-calitative, inregistreaza acum cel mai ridicat ritm de crestere din lume. Elementul cheie al acestui ritm este acela ca, spre deosebire de vin si bauturile distilate, berea nu este considerata o bautura alcoolica in normele rusesti, ceea ce inseamna ca se poate cumpara de la orice chiosc sau fast-food la un pret apropiat de cel al bauturilor racoritoare.



"Berea inlocuieste bauturile tari in obiceiurile de consum ale populatiei" afirma Vyacheslav Mamontov, seful Asociatiei Producatorilor de Bere din Rusia.



Cu cinci ani in urma, 80% din cheltuielile populatiei pentru achizitia de bauturi se indreptau spre vodka, iar 12% spre bere, spune el. Astazi vodka detine 70% iar berea 19%.



Conform unui studiu realizat de institutul oficial de cercetare a opiniei din Rusia, intrebati ce bautura prefera, 47% dintre cei anchetati au numit berea, in timp ce numai 33% au indicat vodca drept bautura lor preferata.



"Oamenii nu inlocuiesc vodca prin bere, ci consuma mai multa bere pentru a suplini vodca", spune Sergei Poliatykin, directorul programului medical la NAN, o organizatie non-profit de combatere a dependentei de droguri si alcool.



Consumul de vodca ramane la un nivel de 10 litri pe persoana pe an, in timp ce consumul de bere a crescut cu 8% ajungand la 51 de litri pe persoana anul trecut. Consumul mediu de bere in Germania si Marea Britanie se situeaza in jurul a 120 de litri si, respectiv, 100 de litri pe persoana pe an.



Rusii consuma la momentul actual atat de multa vodca, incat nu mai este loc pentru ca aceasta piata sa creasca, declara Victor Tskhovrebov, analist la Rennaissance Capital.



Vladimir Antonov, director general la Ochakovo (o companie producatoare de bere) crede ca, schimbarea optiunilor de consum ale populatiei catre bere, este "o tendinta pozitiva pentru ca berea contine mai putin alcool decat vodca".



Totusi, Poliatykin crede ca aceasta ipoteza este gresita. "Daca bei un litru de bere, cu 4% alcool, este la fel de daunator ca si consumul a 100 de grame de vodca" spune el, explicand ca importanta este cantitatea de alcool pur consumata si nu forma in care este consumata.



"Industria berii este in crestere pentru ca din ce in ce mai multi adolescenti consuma bere", sustine el. Numarul tinerilor intre 14 si 18 ani care sunt tratati de alcoolism, a crescut cu 26,6% din 2001 pana in 2002, conform ultimelor statistici furnizate de Ministerul Sanatatii.



"Majoritatea tinerilor care au probleme cu alcoolul care au venit la biroul meu, au inceput sa consume mai intai bere, iar apoi si-au suplimentat consumul cu bauturi din ce in ce mai tari" declara Poliatykin. "Adultii au deja gusturile formate, dar adolescentii nu, ceea ce ii face extrem de vulnerabili. Producatorii de bere nu fac reclama pur si simplu la bere, ei promoveaza un stil de viata".



Reclamele la bere ocupa aproape o zecime din piata publicitara TV, si au insumat peste 720 de milioane de dolari in primul semestru din 2004, cu 36% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut.



La inceputul acestei luni, ambele camere ale parlamentului rus au aprobat cu un procentaj covarsitor, un proiect prin care s-au interzis reclamele TV la bere.



Propunerea, care asteapta semnatura lui Putin pentru a deveni lege, va interzice difuzarea reclamelor TV la bere in intervalul orar 7 a.m. - 10 p.m. Reclamele care vor fi difuzate in celelalte ore trebuie sa respecte anumite prevederi, printre care sa nu promoveze sloganuri de genul: berea potoleste setea, sporeste abilitatile mentale, atletice sau sociale. De asemenea va fi interzis acest gen de reclame in cadrul evenimentelor sportive sau culturale.



Politicienii sustin ca masura este necesara pentru a controla consumul de bere in crestere printre adolescenti.



"Masura este pe jumatate eficienta" spune Poliatykin. "Minorii pot cumpara alcool de oriunde si este si foarte ieftin".



"Berea este o bautura pentru socializare", spune directorul general al Ochakovo, Antonov. "Este prematur sa discutam despre bere ca fiind bautura nationala in Rusia".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO