Business Internaţional

Sistemul de pensii din Marea Britanie, singurul din lume care are bani in plus

02.12.2005, 19:06 1245

In timp ce majoritatea tarilor strang cureaua, Marea Britanie se straduieste sa dea pensii mai mari.

In doua din cele mai mari domenii ale politicilor publice, sanatatea si pensiile, ultimii ani au adus ceea ce am putea denumi deja "exceptia britanica", informeaza Financial Times.

In timp ce majoritatea tarilor depun eforturi deosebite pentru a-si restrange cheltuielile legate de sanatate, Marea Britanie a luat in mod deliberat decizia de a le suplimenta. In noua ani bugetul a fost marit cu 50% si se estimeaza ca va ajunge la 6% din PIB in 2008. Anglia va depasi astfel nivelul mediu al celor 15 tari ce compun UE, tari in care sistemul medical a fost de multe ori pus pe lungi liste de asteptare inaintea recalcularilor bugetare.

Domeniul pensiilor este de asemenea un subiect deosebit cand este vorba de britanici. Un studiu realizat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) pozitioneaza Anglia pe antepenultima pozitie din cele 30 de tari luate in considerare. Numai Mexicul si SUA o depasesc in privinta pensiilor de stat, deosebit de mici. Acest studiu a luat in calcul atat nivelul pensiilor platite, varsta de pensionare, cat si speranta de viata si nivelul la care ele sunt recorelate.

Cresterea bugetului sanatatii ar putea schimba aceasta situatie. Un raport ce urmeaza a fi prezentat saptamana aceasta de Comisia de Pensii, raport solicitat de guvern, se pare ca va propune marirea nivelului pensiei de stat si a legaturii lui cu veniturile, nu doar cu preturile. Astfel, se va putea pastra raportul dintre pensie si restul platilor efectuate de catre stat cetatenilor. Asigurarea fondurilor pentru o asemenea crestere ar putea fi obtinuta prin marirea varstei de pensionare la 67 de ani. Norma europeana de 65 de ani ar fi in cazul acesta depasita de cinci state: Islanda, Norvegia, Danemarca, SUA si Marea Britanie. Aceste schimbari, o data efectuate, vor necesita cresterea bugetului pensiilor de stat pana la pragul de 8% in 2045, comparativ cu cel de 6,2% de anul acesta. Chiar si asa Anglia va ramane in urma altor state europene in ceea ce priveste acest capitol, previziunile lor indicand o rata de crestere mai mare.

Chiar inaintea publicarii acestui raport, o serie de oameni politici englezi si-au exprimat acordul sau dezacordul privind aceasta strategie pe termen lung. Gordon Brown, ministrul de finante, considera ca aceste masuri implica sume de bani pe care bugetul nu le poate aloca, aceasta noua strategie a politicii pensiilor ar insemna dupa parerea lui un efort bugetar pe care Anglia nu si-l poate permite. De cealalta parte este pozitia premierului Tony Blair, care a cerut ca aceste recomandari ale raportului sa fie dezbatute cat se poate de serios, problemele ridicate de acest studiu fiind deosebit de grave.

Pozitiile contrare detinute de membrii cabinetului englez demonstreaza inca o data, daca mai era nevoie, ca orice subiect care implica schimbari de mare anvergura, atrage asupra sa o serie intreaga de dezbateri. "Nu numai ca deschide o serie intreaga de incinse dezbateri ideologice, dar poate chiar determina oamenii sa protesteze pe strazi sau guvernele sa nu mai continue o serie de reforme deosebit de necesare", a declarat John Martin, director OCDE, cu referire la reforma pensiilor in general.

Dupa spusele lui, rezolvarea acestei probleme este una din cele mai importante indatoriri ale statelor fata de cetatenii lor in acest secol, dar si una dintre cele mai dificile. La fel ca celelalte tari dezvoltate, sau chiar in curs de dezvoltare, Anglia trebuie sa faca fata unei populatii in curs de imbatranire si unei rate a natalitatii sub nivelul ce mentine echilibrul demografic.

Raportul dintre cei ce muncesc si cei ce au trecut de varsta pensionarii este asteptat sa ajunga la 2 la 1 in 2050, comparativ cu 4 la 1, raportul actual. Cu toate acestea, Marea Britanie, va sta mult mai bine la acest capitol decat tari ca Japonia sau Italia, unde raportul va ajunge in aceeasi perioada de timp la aproape 1 la 1.

Unii factori demografici pareau sa indice ca Anglia va fi o exceptie. In anii ?"80 si la inceputul anilor ?"90 insa, fondurile ce urmau sa fie alocate bugetului de pensii au fost redistribuite spre alte domenii. Schema deosebit de generoasa a corelarii pensiilor cu veniturile de stat, schema aparuta in anii ?"70, a fost drastic recalculata. Astazi, pensia este corelata numai cu preturile, neluand in calcul veniturile obtinute de populatia activa. Valoarea lor relativa este astfel pe o panta descendenta.

Sistemul britanic parea a fi totusi bine pus la punct. Pe langa fondul de stat care era al doilea ca marime dupa cel al Americii, in Anglia s-a dezvoltat rapid si piata pensiilor private. Au urmat insa o serie de scandaluri referitoare la aceste fonduri, culminand cu cel provocat de Robert Maxwell, fostul magnat media, care a furat din fondul de pensii al angajatilor sai o suma fabuloasa de bani.

Masurile adoptate de factorii de decizie au fost deosebit de stricte, mai ales in ceea ce priveste incadrarea in munca.

Daca in tari precum Italia, Franta sau Germania se estimeaza ca se va aloca intre 17%-19% din PIB pana in 2050, nivelul prevazut pentru Anglia este sub media de 10% din majoritatea tarilor europene. Pe fondul unor cresteri spectaculoase pe piata de capital, rezultanta a fenomenului dotcom, ministrii au sfatuit populatia sa se reorienteze spre fonduri de pensii private. Cand insa pietele de capital au inceput sa se clatine, fondurile private de pensii au devenit si ele la randul lor nesigure.

"Problema pensiilor din Marea Britanie nu mai este o chestiune de cat oferim, ci de adecvare", a declarat John Hill, profesor de politici sociale in cadrul London School of Economics. Valoarea pensiei de stat se micsora o data cu numarul tot mai mare de pensionari. Pe langa aceste cauze se mai numara si cresterea sperantei de viata. Aceasta a crescut pentru grupul de populatie in varsta de 50 de ani de exemplu, cu doi ani in ultimii doi ani! Vieti mai lungi inseamna cheltuieli mai mari, cheltuieli ce pot fi acoperite sau prin taxe, sau prin economiile individuale ale cetatenilor. Zilele in care oricine muncea se putea simti sigur, fie pe bugetul pensiilor de stat, fie pe cel privat, s-au incheiat.

Raspunsul guvernului a fost formarea acestei comisii al carei raport va prezenta, dupa parerea specialistilor, faptul ca aceasta criza a pensiilor la nivel mondial poate fi atenuata doar prin folosirea unor metode deloc populare. Prima este de a mari taxele si impozitele platite de cei care muncesc. A doua este de a incuraja populatia sa economiseasca singura banii, in timp ce o a treia metoda ar fi ridicarea pragului de pensionare.

Raspunsul final al comisiei ar putea fi unul ce le inglobeaza pe toate trei. "Factorii politici vor fi tentati sa mentina aceasta stare de amanare, in loc sa ia masuri", considera Alan Pickering, fost consilier guvernamental.

Indiferent de masurile luate, Anglia va fi considerata in continuare ca o tara plina de exceptii, o tara in care bugetul sanatatii creste de la an la an, in timp ce alte state il micsoreaza, o tara in care pensiile de stat sunt sub nivelul acceptabilului.i

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO