Business Internaţional

Sponsorii Olimpiadei nu sunt foarte in forma

25.08.2004, 00:00 13



Sponsorii Olimpiadei de la Atena, printre care gigantii Coca -Cola, Samsung, sau Kodak, au observat ca numarul persoanelor care le-au vizitat standurile a scazut in comparatie cu patru ani in urma, de vina fiind temerile legate de actele teroriste si intarzierile generate de lucrarile la infrastructura.



Companiile au platit in medie 60 milioane $ fiecare pentru dreptul de utilizare a simbolurilor inelelor olimpice in campaniile de la Atena.



"Avem incredere in faptul ca lumea isi va da seama ca acesta este un loc de distractie, un loc in deplina siguranta pentru festivitatile Jocurilor Olimpice. Sunt sigur ca vom vedea din ce in ce mai multi oameni la Olimpiada." a declarat Mathios Georgios, care a efectuat un sondaj de opinie printre grecii care participau la un eveniment organizat de Coca-Cola.



Putin mai mult de jumatate din bilete s-au vandut pana la ora actuala, adica 2,7 milioane din cele 5,2 milioane disponibile, in scadere fata de cele 7 milioane de bilete vandute in 2000 la Jocurile Olimpice de la Sydney.



O purtatoare de cuvant a companiei Samsung a declarat ca aproximativ 30.000 de persoane viziteaza zilnic standul companiei sale, unde pot incerca ultimele modele de telefoane mobile produse de grup. Luand in considerare aceasta cifra, cam 500.000 de persoane vor vizita standul de-a lungul celor 16 zile de olimpiada, fata de milionul de vizitatori pe care l-a avut compania la Jocurile Olimpice din Australia, de acum patru ani.



Alaturi de standul celor de la Samsung, persoanele prezente la Olimpiada pot incerca cel mai recent echipament digital Kodak, Rochester, destinat printarii fotografiilor.



Greg Walker, presedintele proiectului olimpic pentru Kodak, a declarat ca se asteapta la mai putini vizitatori decat la Sydney, refuzand sa dea o cifra estimativa.



Cu toate astea, el a declarat ca firma isi va atinge targetul de vanzari.



Atat Samsung cat si Kodak si-au plasat standurile in Complexul Stadionului Olimpic din cauza ingrijorarilor privind securitatea primelor Jocuri Olimpice de vara desfasurate dupa atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 asupra SUA. Astfel, accesul a fost limitatat, fiindu-le permis doar posesorilor de bilete. La Jocurile Olimpice de la Sydney, magazinele erau amplasate in afara Complexului Olimpic fiind la dispozitia tuturor persoanelor interesate,indiferent daca aveau bilet la Olimpiada sau nu. "Recunoastem constrangerile Jocurilor Olimpice de la Atena" a declarat Walker. In compensatie, Kodak a instalat echipamente la 120 de magazine proprii din zona Atenei.



Coca-Cola, Samsung si Kodak se numara printre cei 11 sponsori care au platit pentru o perioada de patru ani, drepturile de utilizare a logo-ului cu inele olimpice. Datorita planurile globale, lipsa spectatorilor nu a scazut valoarea investitiilor, au declarat companiile.



In timp ce companiile nu sponsorizeaza Jocurile Olimpice ca sa imbogateasca tara gazda, acestea urmaresc lansarea pe piata locala. Vanzarile de telefoanele mobile Samsung s-au triplat in Australia la un an dupa Jocurile Olimpice de la Sydney, a declarat Sonia Kim, purtatoare de cuvan a companiei. Samsung a facut reclama produselor sale in metrouri si in autobuze. Comitetul International Olimpic estimeaza ca un numar de 3,6 miliarde telespectatori vor urmari jocurile de la Atena la televizor, populatia Greciei ridicandu-se la 11 milioane de locuitori.



Coca-Cola, Kodak si Samsung au anuntat ca vor continua sa sponsorizeze Jocurile Olimpice de Iarna de la Turin, Italia, din 2006 si Jocurile Olimpice de Vara de la Beijing din 2008.



Alti sponsori de top mai sunt Atos Origin, o companie pariziana de service calculatoare; John Hancock Financial Services; McDonald's, cel mai mare lant de restaurante din lume; Panasonic, ramura de electronice pentru consumatori casnici a Matsushita Electric Industrial; Swatch, producatorul elvetian de ceasuri si Visa International, cea mai mare companie mondiala de carti de credit.



Panasonic nu are promotii la Atena, deoarece scopul companiei a fost sa convinga oamenii sa cumpere televizoare noi si DVD playere inainte de inceperea Jocurilor Olimpice.



Programul TOP (in care sunt inclusi sponsorii de top) a luat nastere in anul 1985 cand Comitetul International Olimpic a fost aproape de faliment si sponsorii erau nerabdatori sa negocieze cu CIO utilizarea logo-ului olimpic in fiecare tara, spune Michael Payne, cel care a condus programul de sponsorizare timp de 15 ani.



Oficialii Comitetului international Olimpic au considerat ca isi vor mari veniturile reducand numarul de sponsori.



La Jocurile Olimpice de la Montreal din 1976, 628 de sponsori si furnizori oficiali au platit Comitetului International Olimpic 9 milioane $. Primul program TOP, care s-a incheiat odata cu Jocurile de la Seoul din 1988, a adus o suma de 95 milioane $ de la noua sponsori globali. Olimpiada de la Atena a totalizat 666 milioane $.



Unsprezece sponsori au platit in total 866 milioane $ pentru urmatorii patru ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO