Business Internaţional

Ştiri pe scurt din Europa de Est

Ştiri pe scurt din Europa de Est

Foto: Shutterstock

Autor: Ioana Nita, Radu Bostan

10.10.2012, 00:01 84

Polonia câştigă teren pe pieţele internaţionale ca producător de carne, mere, lapte, bere şi bomboane, exporturile alimentare majorându-se cu 11,5 miliarde euro în ultimii nouă ani. scrie Warsaw Business Journal. "Anul acesta balanţa comercială va înregistra un excedent de trei miliarde de euro", a spus ministrul agriculturii Stanislaw Kalemba. Vânzările de produse alimentare poloneze în străinătate ar putea ajunge anul acesta la 16 miliarde euro. Cea mai mare creştere se înregistrează la exporturile de carne de pasăre. "La acest capitol Polonia este pe locul trei în Europa, iar la producţia de mere suntem primii", a afirmat Kalemba. Analiştii consideră, de asemenea, că exporturile produselor alimentare vor creşte, însă nu doar datorită pieţelor din UE. Potrivit preşedintelui Asociaţiei de Carne din Polonia Witold Choinski, produsele din carne sunt foarte apreciate şi în Orientul Îndepărtat.

Numărul înmatriculărilor de autovehicule de pasageri noi din Polonia a scăzut în septembrie cu 10,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 18.736 de unităţi, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Samar, citate de Warsaw Voice. Însă, faţă de luna august, numărul înregistrărilor a crescut cu 4,5%. Pentru a stimula vânzările, dealerii de maşini oferă reduceri promoţionale pentru automobilele produse anul acesta.

Miliardarii ruşi care controlează jumătate din TNK-BP, a treia companie petrolieră ca mărime din Rusia, intenţionează să-şi vândă participaţiile dacă nu reuşesc să preia controlul asupra întregii companii, scrie The Wall Street Journal. Consorţiul AAR, care îi reprezintă pe aceştia, trebuie să îşi prezinte oferta pentru jumătatea din TNK-BP deţinută de grupul britanic BP până la 17 octombrie, altfel îşi va pierde dreptul de prioritate în negocieri. BP este din luna iulie în negocieri pentru pachetul său, în valoare de 25 mld. dolari, atât cu AAR, cât şi cu compania de stat Rosneft, care i-ar oferi BP numerar şi acţiuni. Această ofertă ar fi mai atractivă pentru BP, care ţinteşte o asociere de lungă durată cu compania rusă, sub controlul căreia intră zone imense de explorare din Oceanul Arctic. Anunţul miliardarilor arată că aceştia nu agreează ideea de parteneriat direct cu Rosneft. "Ei nu ar mai avea nevoie de know-how-ul nostru local, iar astfel am deveni doar investitori financiari într-o companie nelichidă", a spus Stan Polovets, CEO al consorţiului AAR.

Bulgaria va lansa de la 1 ianuarie 2013 o campanie de promovare a vinurilor locale în ţările care nu sunt membre ale Uniunii Europene, potrivit preşedintelui agenţiei pentru vinuri şi viţă-de-vie Krasimir Koev, citat de Novinite. Campania va dura trei ani şi costă în total 2,7 milioane euro. În urma unei discuţii cu privire la relaţiile comerciale dintre Rusia şi Bulgaria la care a participat ieri Koev, agenţia pentru vinuri şi viţă-de-vie va semna un memorandum de cooperare cu autoritatea rusă de reglementare a pieţei băuturilor alcoolice. La mijlocul anilor 1980 Bulgaria era cel de-al doilea exportator de vinuri îmbuteliate din lume. Însă viticultura şi industria vinului au fost afectate de programul de privatizare dezastruos desfăşurat după căderea comunismului, în 1989. În ultimii ani, exporturile bulgare de vinuri au crescut cu 16%. În prezent, Rusia este principalul importator al vinurilor bulgare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO