Business Internaţional

SUA au flashbackuri din criza subprime: creditele auto înregistrează mari întârzieri la plată

Piaţa auto americană creşte dopată cu credite subprime

Piaţa auto americană creşte dopată cu credite subprime

Autor: Bogdan Cojocaru

14.03.2016, 00:04 782
Ca dovadă a puterii cererii interne din SUA şi a revenirii economiei s-au dat adesea vânzările auto.

Acestea au fost dopate cu credite subprime, ris­cante, aşa cum s-a făcut cu piaţa imobiliară înainte de marea criză. Acum, nivelul întârzierilor la plată pentru astfel de credite îngrijorează din nou, scrie The Wall Street Journal. 

Pentru a înţelege cât de departe s-a ajuns pentru atragerea clienţilor noi edi­ficatoare este evoluţia unei emisiuni de obligaţiuni de­numite „Skopos Auto Receivables Trust 2015-2“.

Obligaţiunile au la bază credite auto subprime şi au fost vândute în noiembrie. În februarie, 12% din credite aveau întârzieri la plată de cel puţin 30 de zile. În cazul altor 2,6% din bonduri, debitorii au cerut protecţie sub legea falimentului sau vehiculele au revenit la proprietarul iniţial.

Nivelul ridicat al întâr­zierilor la plată ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă pentru o industrie care are nevoie de orice client la care poate ajunge pentru a menţine creşterea vânzărilor la actualele cote record. Skopos Financial este specializat pe credite către persoane care nu au o evidenţă  a împrumuturilor sau au un istoric slab, adică pe împrumuturi subprime. Ce se întâmplă cu titlurile sale financiare nu este ceva unic. Exeter Finance 12% din creditele pe care se bazează o emisiune din noiembrie aveau în februarie întârzieri la plată mai mari de 30 de zile.

Reprezentanţii companiei spun că în lunile anterioare rata delincvenţei era mai mare. Creditori ca Skopos şi Exeter au o pondere semnificativă pe piaţa auto. Potrivit Fitch, ponderea creditelor cu întârziere de peste 60% şi împachetate în ultimii cinci ani în obligaţiuni a crescut la 5,16% în februarie, cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii.

Procentul creditelor neplătite este mai mare în cazul celor făcute în ultimii ani, ceea ce reflectă standarde mai laxe de creditare şi un număr mai mare de acorduri încheiate cu clienţi cu bonitate redusă, notează Standard & Poor’s.

Investitorii devin îngrijoraţi. Flagship Credit Acceptance, un alt creditor mic, qa trebuit să ofere yielduri mai mari pentru a putea vinde obligaţiuni în care sunt împachetate credite auto subprime.

„Ceea ce duce vânzările auto în sus la niveluri record nu este economia, ci creditarea auto record”, explică Ben Weinger, şeful fondului de hedging 3-Sigma Value LP. Mulţi analişti resping ideea apariţiei unei bule a creditelor auto subprime,. Ei spun că economia nu este în recesiune, şomajul este stabil, iar preţurile mici ale benzinei lasă oamenilor mai mulţi bani de cheltuială.

În 2015, vânzările auto din SUA s-au situat la 17,5 milioane de unităţi, un nivel record, iar ritmul s-a menţinut şi anul acesta. Cresc, de asemenea, şi vânzările de maşini uzate, pentru care fac credit de obicei clienţii subprime. Multe din astfeld e credite sunt vîndute sub formă de obligaţiuni pentru a se elibera capital astfel încât să fie acordate credite noi.

Emisiunile de obligaţiuni bazate pe credite auto subprime au atins anul trecut 27 de miliarde de dolari, cel mai ridicat nivel din ultimul deceni şi 25% peste nivelul din anul precedent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO