Business Internaţional

Suedezii testeaza piata italiana a modei

28.08.2003, 00:00 20



A spune ca italienii se dau in vant dupa moda e ca si cum ai spune ca americanilor le plac masinile mari sau ca brazilienii sunt innebuniti dupa fotbal. Va avea oare acelasi succes si o companie suedeza renumita pentru accesoriile de imbracaminte ieftine pe care le produce in tara caselor de moda Prada, Versace, Armani sau Valentino?



Daca este asa sau nu, cei de la Hennes & Mauritz vor afla dupa ce vor deschide primul lor magazin in Italia, pe 19 septembrie. Compania detine 900 de magazine in 17 tari.



Pentru a testa piata italiana, suedezii au ales cea mai aglomerata strada cu magazine din Milano, magazinul lor afl=ndu-se la doar cateva sute de metri de cele Benetton si Zara.



Hennes & Mauritz s-a transformat, de-a lungul celor 55 de ani de cand a fost infiintata, dintr-un producator autohton de imbracaminte intr-un colos care deschide aproximativ 100 de magazine pe an.



Compania a avut vanzari de 6,2 miliarde de dolari, in 2002. Un gol evident in dezvoltarea externa a companiei l-a reprezentat Italia, liderul celei de-a sasea ramuri din economie, dar si tara cu cele mai mari companii de moda.



"Italia este una din cele mai mari piete de retail, asa ca este foarte important ca ei sa ajunga aici," a declarat Mats Hyttinge, analist in cadrul Hagstromer & Qviberg din Stockholm.



"Au astepta intotdeauna pana cand au avut locatia perfecta pentru primul magazin inaugurat intr-o tara noua. De obicei, pun mana pe locul cel mai bun. Vom vedea daca acelasi lucru se va intampla in Milano."



Hennes & Mauritz are aproximativ 40.000 de angajati, a deveit o poveste suedeza de succes, in masura sa rivalizeze cu Volvo sau Ikea.



Compania intra acum pe piata italiana tocmai intr-un moment in care aceasta tara se confrunta cu prima recesiune din ultimii 11 ani. Analistii se asteapta ca economia sa cunoasca o crestere nesemnificativa de 0,4% in acest an.



Dar, in ciuda recesiunii economice, expansiunea continua. in primul semestru al anului, Hennes & Mauritz au deschis 53 de magazine, printre care cate unul in Portugalia, Cehia si Polonia. Compania detine 11 magazine in Statele Unite, 5 in New York, inlusiv unul pe Fifth Avenue.



Copierea modelelor folosite de marile case de moda si vanzarea articolelor la un pret relativ mic a atras de partea suedezilor clientela mai tanara care cauta modele mai ieftine si care sunt inca la moda. Hannes & Mauritz vinde un costum de baie din noua linie costa 15 euro, sau 16,31 dolari, consemneaza cotidianul New York Times.



Vanzarile din Statele Unite reprezinta mai putin de 5%, dar odata cu extinderea pe alte piete, printre care si Italia, suedezii vor putea inregistra cresteri. Compania va afla in lunile urmatoare daca a reusit sau nu sa convinga clientela italiana ca un articol mai ieftin poate fi, in acelasi timp, si in pas cu moda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO