Business Internaţional

Sunil Mittal, omul care a adus Wal-Mart in India

01.10.2007, 01:07 13

Mittal este cel care a adus Wal-Mart, cel mai mare lant de magazine din lume, in India, scrie New York Times. In august, Mittal a semnat un acord pentru a aduce Wal-Mart in India si a dezvolta piata angrourilor. Niciuna dintre partile implicate nu a specificat detaliile financiare ale intelegerii, dar daca afacerea va avea succes, va crea primul sistem modern de distributie angro din India.
Unul dintre cele mai importante roluri in aceasta afacere o va reprezenta sistemul de racire a produselor, a declarat atunci Mittal. "Sistemul de racire, atat pe timpul transportului cat, si al depozitarii, va asigura castiguri importante pentru intreaga natiune", a spus el. "India ar putea deveni un distribuitor de alimente pentru restul lumii", a adaugat Sunil Mittal.
In ciuda unei astfel de sigurante, sau poate din cauza ei, Mittal a devenit o imagine reprezentativa pentru capitalismul din India. El conduce comitetul de primire atunci cand politicieni sau oameni de afaceri straini viziteaza India, incurajandu-i sa investeasca local. Recent el a condus o delegatie de oameni de afaceri din Statele Unite pentru a sarbatori cei 60 de ani de independenta ai Indiei, dar si pentru a "vinde" India drept o destinatie sigura si profitabila pentru afacerile si capitalurile straine.
Mittal spune ca planurile sale ambitioase cu Wal-Mart fac parte din cautarile sale pentru urmatorul mare pas. Prima mutare importanta a fost Bharti Airtel, o companie fondata de Mittal si dezvoltata intr-o companie nationala de telecomunicatii care valoreaza peste 28,32 miliarde de euro (40 miliarde de dolari).
Fiu al unui politician din regiunea Punjab, lui Mittal i-au lipsit banii familiei, bani care au creat in alte cazuri carierele multor oameni de afaceri puternici din India, el nefiind ruda cu Lakshmi Mittal, directorul executiv al gigantului Arcelor Mittal. Dupa ce a absolvit Universitatea din Punjab, Sunil Mittal a deschis o companie care vindea piese pentru biciclete, dupa care s-a implicat in diverse alte afaceri pana sa intre in domeniul telecomunicatiilor.
Afacerile Bharti Airtel au explodat dupa ce compania a castigat licenta pentru un serviciu de telefonie mobila pentru zona New Delhi la mijlocul anilor '90.
Multi au fost de parere ca legaturile politice ale tatalui sau i-au castigat acest drept, insa Mittal respinge aceasta idee, notand ca Airtel a avut un profit de doar 3,54 milioane de euro (5 milioane de dolari) in 1992, anul in care tatal sau a murit. Pentru anul incheiat in martie anul trecut, profitul a fost de 758 de milioane de euro (1,07 miliarde de dolari).
Bharti Enterprises, ca multe alte companii din India, retine anumite vestigii din trecutul tarii. De exemplu, doar un pachet de 39% din Bharti Airtel este listat public, iar 46% din companie sunt detinute de Bharti Telecom, care, la randul sau, este detinuta de Bharti Enterprises, un grup privat controlat in totalitate de familia Mittal.
Cu toate acestea, criticii lui Sunil Mittal si ai planurilor sale de afaceri sunt putini, in timp ce sunt si mai rari cei care isi exprima dezaprobarea in mod public.
O exceptie rara a fost Rajeev Chandrasekhar, fostul director executiv al unei companii de telecomunicatii rivale, care s-a plans in publicatia The Times of India ca Mittal a luat un credit mai mare decat avea dreptul pentru a dezvolta afacerea din telecomunicatii.
Nici Wal-Mart si nici Bharti Enterprises nu au facut publice detaliile financiare ale parteneriatului Bharti Wal-Mart Private, spunand doar ca fiecare companie detine 50% din afacere. Interesul Wal-Mart pentru India este usor de inteles, statul oferind o clasa de mijloc la fel de mare ca toata populatia Statelor Unite si de cateva ori mai mare fata de clasa de mijloc din China. Dar transformarea acestor sute de milioane de oameni in cumparatori nu va fi usoara.
Multi retaileri mici, precum si cativa fermieri si politicieni se opun cu vehementa aparitiei unor lanturi de magazine. Dupa proteste, Reliance, un competitor local pentru Barti, a fost fortat sa-si inchida cateva alimentare si sa concedieze angajati.
Cei 1,1 miliarde de locuitori ai Indiei inca mai spera la magazine private mici, precum croitoriile personale sau standurile pentru legume din coltul strazii. Dorind sa realizeze o economie la scara mare, Wal-Mart si Bharti planuiesc sa construiasca de la 10 pana la 15 magazine de tipul "cash and carry" in urmatorii sapte ani, pentru a muta marfa mai aproape de retaileri si pentru a inlocui intermediarii. Magazinele vor oferi alimente, articole de imbracaminte si bunuri durabile.
Wal-Mart nu este insa singura companie straina care doreste o parte din piata indiana. Wal-Mart a venit dupa ce o afacere intre Bharti si retailerul britanic Tesco nu s-a realizat, a spus Mittal. Oficialii Wal-Mart s-au intalnit mai intai cu conducerea Bharti. Constienta de discutiile cu Tesco, intrate in impas, compania americana a intrat pe fir. Dupa o luna Mittal a mers la sediul central al Wal-Mart din Bentonville, Arkansas, pentru a se intalni cu Michael Duke, vicepresedintele companiei.
"Ceea ce m-a uimit a fost faptul ca traiau o viata simpla", a spus Mittal. "Acesta este un oras care se culca la ora 8 seara si toata lumea este la birou la 6 dimineata. Nu am mai vazut asa ceva pana acum", a declarat omul de afaceri indian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO