Business Internaţional

Toate cutremurele majore din Taiwan au o constantă: preocuparea de a face cât mai sigure şcolile

Toate cutremurele majore din Taiwan au o constantă:...

Autor: Catalina Apostoiu

04.04.2024, 00:06 125

Cel mai puternic cutremur care a lovit Taiwanul în ultimul sfert de secol a dus la prăbuşirea a zeci de clă­diri din zona de est a insulei, pertur­bând în acelaşi timp activitatea unora dintre cei mai mari producători de semiconductori ai lumii.

Deşi de amplitudine mare, cutre­murul din Taiwan a produs un număr mic de victime, dacă este raportat la dezastrul din 1999 sau la seismele din Turcia. Pentru restul lumii, un astfel de seism produs în Taiwan ridică problema efectelor asupra econo­miei mondiale, această ţară fiind cel mai mare producător de semicon­duc­tori din lume. Dar pentru pu­blicul din Taiwan, orice cutremur readuce în atenţie printre altele starea şcolilor şi nevoia de a le face cât mai sigure.

În 2022, ministerul taiwanez al educaţiei a anunţat că 594 de şcoli au raportat daune din cauza unui cutre­mur de 6,8 grade, iar costurile lucră­rilor de reparaţii şi reconstrucţie ar putea depăşi 4 milioane de dolari.

În 2015, în urma unui cutremur mai mic, cel puţin 19 şcoli publice au raportat daune.

Însă cutremurul „Jiji“ din 1999 a fost cel care a produs un val major de distrugeri, dar a şi schimbat modul în care Taiwanul abordează manage­mentul şi prevenţia dezastrelor.

Peste 8.500 de clădiri au fost distruse atunci, alte 6.200 fiind serios avariate. Din punct de vedere al infra­structurii, pe lângă numeroasele clădiri publice ruinate, 106.159 de locuinţe şi 870 de şcoli s-au prăbuşit şi au fost distruse. Dintre şcolile afec­tate, 293 au avut nevoie de lucrări majore de reconstrucţie.

De la producerea acestui cutre­mur, guvernul a lansat o serie de măsuri educaţionale de reducere a riscului. Dacă un dezastru se produce în timpul programului şcolar, pro­fesorii şi elevii s-ar confrunta cu o criză considerabilă.

Pentru şcolile care au avut ne­voie de reconstrucţie, ministerul edu­caţiei a promovat şi insistat asupra concep­tului de „design participativ“. O ca­rac­teristică majoră a şcolilor recon­struite după cutremurul din 1999 este că acestea sparg limitele arhitecturii tradiţionale a şcolilor. Accentul pus pe natură este de asemenea evident.

Numărul mare de şcoli distruse în urma cutremurului din 1999 a provocat ample îngrijorări privitoare la integritatea structurală a şcolilor în general şi de aici au rezultat o serie de schimbări şi reforme majore.

În lipsa unor proceduri birocratice, grupuri private s-au putut implica în reconstrucţia şcolilor.

Un sistem de alertare cu privire la cutremure adoptat în urma cutremurului din 1999 a început de asemenea să fie utilizat de mii de şcoli din Taiwan astfel încât dascălii şi elevii să poată lua măsurile necesare de prevenţie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO