Business Internaţional

Toyota anunta ca-i va detrona pe americani

22.12.2005, 19:10 16

Toyota Motor Company a anuntat ca prevede o productie mondiala de 9,06 milioane de masini pentru 2006. Daca acest lucru se va intampla, fabricantul japonez ar putea spera la detronarea General Motors de pe prima pozitie a fabricantilor, titlu pe care GM il detine inca din 1932, informeaza The New York Times.

Anul acesta niponii se asteapta la o productie totala de 8,25 de milioane de vehicule. Valoarea este in crestere cu 9% fata de 2004, apreciere ce ar putea transforma Toyota in cel mai profitabil constructor auto din lume.

GM nu a dat inca publicitatii previziunile pentru 2006. Pe anul acesta insa, se asteapta la o cifra de 9,1 milioane de vehicule produse, in crestere cu 2 procente fata de anul trecut. Strategia americanilor este de a disponibiliza un numar mare de angajati si de a inchide o serie de fabrici din SUA, urmand sa se extinda pe piata din China. Daca va face acest lucru, GM va produce mai multe masini peste granita decat pe propria piata.

"Nu sunt sigur ca e o veste atat de buna pentru Toyota. Daca GM va intra pe piata chineza cu un aport de 15-20 la suta, e clar ca americanii nu se dau batuti", a declarat Kurt Sanger, analist auto al Macquarie Securities, Japonia.

Datele trimestrului trei arata ca in timp ce GM are probleme serioase, Toyota isi intareste constant pozitia. Fabricantul nipon a anuntat un profit net de 2,16 mil. euro, in timp ce americanii au pierdut nu mai putin de 13,57 milioane. Mai mult, japonezii spera la rezultate foarte bune chiar in fieful GM, mai ales prin lansarea recenta a modelului Tundra, camioneta de teren.

Oficialii Toyota au preferat sa nu exprime in mod evident dorinta lor de a deveni numarul unu mondial, preferand sa se arate multumiti de locul doi. In 2002 insa, cand au anuntat ca in 2010 doresc sa detina 15% din piata mondiala, comparativ cu cele 10 procente de atunci, analistii si-au dat seama ca asta inseamna detronarea gigantului de la Detroit.

Vanzarile niponilor pe piata americana au crescut cu 9,9 la suta in acest an, ceea ce inseamna un total al vanzarilor de 2,3 milioane de unitati. De fapt, SUA sunt inca din 2002 cea mai profitabila piata pentru Toyota.

General Motors in schimb, in ciuda unei politici de discount deosebit de agresiva pe parcursul acestei veri, va totaliza numai 4,2 milioane de vehicule livrate in SUA, in scadere cu 3,7% fata de anul trecut.

Niponii si-au dat seama ca primul loc ar aduce o data cu el si probleme serioase, cum ar fi o politica protectionista din partea oficialilor SUA. Astfel incat Toyota, preventiv, a inclus deja in reclamele sale din America sloganul ca 63% din masinile vandute de ei aici sunt produse la nivel local. Momentan, japonezii detin 11 uzine de productie pe teritoriul american, cu trei mai mult decat planificase in mod initial. In acelasi timp, Toyota cheltuieste 18,3 miliarde de euro anual pentru plata serviciilor si pentru achizitia de piese, pe aceasta piata.

"Din punct de vedere strategic, este o companie foarte prevazatoare", a afirmat Sanger. "Ei sunt constienti ca detronarea GM in acest mediu politic poate fi dificila", a adaugat el.

Extinderea Toyota in Texas si Ontario a determinat pana si oficialii americani sa o sustina. Exemplul este dat de Jennifer M. Granholm, guvernatoarea statului Michigan, care si-a exprimat public sprijinul fata de niponi. Ea a afirmat luni ca posibilitatea ca japonezii sa ajunga numarul unu mondial este un motiv in plus pentru care ar trebui sustinuti in Michigan.

In Japonia insa, Toyota se asteapta anul acesta la o scadere a productiei cu 20.000 de unitati, totalul fiind de 1,74 milioane de vehicule livrate. Desi este prima scadere din ultimii trei ani, analistii considera ca ea este urmarea lipsei unor modele noi in perioada aprilie - septembrie. Cota niponilor pe piata locala este de 40%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO