Business Internaţional

Toyota ridica preturile in pofida trendurilor de pe piata

28.07.2005, 19:20 18

Toyota, cel mai mare producator japonez de automobile, nu se va lasa antrenat in jocul reducerilor practicate de rivalii americani, informeaza CNN Money.

Dimpotriva, in ciuda preturilor din ce in ce mai mici ale producatorilor din Detroit, japonezii ar putea chiar sa ridice preturile la cateva dintre modelele lor.

Scumpirea se produce din cauza costurilor crescande la otel si alte materii prime. Cresterea preturilor, care variaza intre 250 de dolari (208,3 euro) si 300 de dolari (250 de euro), ar putea afecta vanzarile de peste ocean ale sedanurilor Camry si ale modelelor Lexus.

Mutarea vine intr-un moment in care rivali precum General Motors, Ford sau Chrysler Group ofera reduceri masive pentru a atrage clientii in showroom-uri.

In mod traditional, producatorii japonezi de automobile au adoptat strategii de evitare a cresterii preturilor, in favoarea consolidarii unei baze solide de clienti si a reinvestirii profitului in dezvoltarea unor tehnologii de inalta calitate, cum ar fi motoarele cu grad de poluare redus.

Simon Sprouple, purtatorul de cuvant al Nissan, a declarat despre compania pe care o reprezinta ca nu urmareste sa devina "cel mai ieftin dealer din oras", ci mai degraba se concentreaza asupra unei oferte competitive pentru clientii sai.

Conform New York Times, industria japoneza a automobilelor se va confrunta cu cel mai dur test o data cu declansarea unui adevarat razboi al preturilor de catre producatorii americani. Acestia au inceput sa ofere clientilor tipul de reduceri masive rezervate in trecut doar angajatilor.

Cu toate acestea, Toyota si ceilalti producatori japonezi nu doresc sa isi schimbe strategia. "Nu planuim sa oferim noi stimulente sau reduceri de preturi", a declarat Koichi Kondo, coordonatorul diviziei americane a Honda Motor.

Desi profiturile lor nu au fost atat de mari precum cel al companiei americane GM, vanzarile Toyota, Honda si Nissan, in luna iunie, au crescut comparativ cu un an in urma.

"Clientii se vor intoarce daca le oferi calitate", crede purtatorul de cuvant al Toyota, Paul Nolasco.

In alta ordine de idei, General Motors a avut rezultate slabe in al doilea trimestru, inregistrand pierderi de 318 milioane de dolari (265 de milioane de euro). Daca afacerile GM au fost profitabile in afara Statelor Unite, divizia nord-americana a anuntat un deficit trimestrial de 1,2 miliarde de dolari (1 mld. euro).

Vestea buna pentru GM vine o data cu revizuirea stocului pe luna iunie. La data de 1 iulie, in stoc existau 1.018.000 de vehicule, in comparatie cu 1.367.000, cu un an in urma. Din diferenta de 349.000 de vehicule vandute, 190.000 reprezinta camioane. Vanzarile au redus stocul de camioane la o cifra mult mai comoda de 707.000 de unitati. Stocul de automobile de pasageri a fost redus cu 159.000 de unitati, ajungand la 311.000.

Promotia "preturilor de angajati" a reusit sa rezolve in parte problema unitatilor nevandute. Acesta este un aspect foarte important, avand in vedere ca un numar prea mare de automobile nevandute poate intarzia lansarea unui nou model.

Dealerii sunt fortati sa ofere reduceri masive la modele vechi, pentru a lichida stocul. Sunt afectate, astfel, vanzarile la modelele noi, generand un cerc vicios al reducerilor de preturi si de productie.

GM s-a mai confruntat cu aceasta problema in 2005. La inceputul anului, compania avea in stoc 1.238.100 de vehicule. Daca se va inregistra acelasi numar la 1 ianuarie 2006, avantajul sporului de vanzari din iunie va fi irosit.

Divizia financiara a GM, General Motor Acceptance Corp. (GMAC), a anuntat ca va inregistra vanzari prin credite in valoare de 55 de miliarde de dolari (45,8 miliarde de euro). Tranzactiile se vor face prin Bank of America, in urmatorii cinci ani, in cadrul unei intelegeri intre cele doua parti.

"Suntem foarte multumiti de acest acord incheiat cu Bank of America", a declarat directorul financiar al companiei, Sanjiv Khattri. "GMAC isi permite, astfel, sa isi inceplineasca misiunea de a sprijini productia cat mai multor vehicule GM, fara eforturi exagerate in ceea ce priveste balanta de cheltuieli."

Intr-o declaratie comuna, cele doua parti au precizat ca, in cei cinci ani fiscali pe durata carora este valabila intelegerea, banca va cumpara contracte in valoare de pana la 10 miliarde de dolari (8,3 miliarde de euro) pe an.

Intelegerea este valabila din luna iulie a acestui an pana in luna iunie a anului 2010.

Profiturile GMAC au ajutat GM, in ultimii ani, sa amortizeze deficitele uriase inregistrate de afacerile sale in Statele Unite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO