Business Internaţional

Transportatorul feroviar de marfă polonez caută să se extindă în străinătate. CFR Marfă dă afară oameni

Transportatorul feroviar de marfă polonez caută să se extindă în străinătate. CFR Marfă dă afară oameni

Compania poloneză de transport feroviar PKP Cargo a fost listată la bursa din Varşovia în octombrie 2013. Sursa foto: Shutterstock

Autor: Andra Oprescu

10.07.2014, 00:04 812
Compania poloneză de transport feroviar de marfă PKP Cargo, privatizată prin listare pe bursă şi la care acţionar majoritar este statul polonez, vrea să se extindă prin achiziţii în afara ţării şi pregăteşte o emisiune de obligaţiuni pentru finanţarea preluărilor, în vreme ce compania românească CFR Marfă, a cărei privatizare a eşuat anul trecut, a lansat un plan de restructurare care presupune, printre altele, concedierea a 2.500 de persoane.

„Vrem să ne dezvoltăm în străinătate: suntem implicaţi în mai multe proiecte de achiziţii, care sunt în diverse stadii. Vrem să jucăm un rol activ în consolidarea sectorului feroviar de marfă“, a spus CEO-ul PKP Cargo Adam Purwin, citat de The Warsaw Voice. Purwin nu  a dat mai multe detalii legate de ţintele de achiziţii din cauza acordurilor de confidenţialitate. PKP Cargo ar putea emite obligaţiuni, inclusiv eurobonduri pentru a finanţa aceste tranzacţii, a precizat CEO-ul companiei. „Putem folosi credite bancare, dar ne gândim în mod serios la o emisiune de obligaţiuni. Având în vedere scala la care s-ar desfăşura o posibilă emisiune de obligaţiuni, am putea folosi eurobonduri“, a mai spus Purwin.

PKP Cargo a fost listată la bursa din Varşovia în octombrie 2013, iar compania şi-a manifestat încă de atunci interesul de a se extinde în străinătate. CEO-ul de atunci declara înainte de listare pentru Financial Times că pieţele interesante din punctul de vedere al achiziţiilor ar fi cele unde PKP Cargo deţine deja licenţe de operare, respectiv Slovacia, Cehia, Germania, Austria, Belgia şi Ungaria.

„Dorim să fim o companie feroviară central-europeană şi nu este exclus ca pe viitor să fim interesaţi de achiziţii. Prezenţa pe piaţa de capital ne-ar permite accesul mai uşor la mijloacele prin care să realizăm astfel de tranzacţii“, declarau reprezentanţii transportatorului în 2013.

Tot anul trecut Guvernul român a încercat să privatizeze CFR Marfă, dar a eşuat deoarece unele bănci creditoare ale companiei nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Guvernul intenţionează să repornească eforturile de privatizare în acest an şi să finalizeze procesul până la jumătatea anului 2015.

CFR Marfă a început în această săptămână procedurile de disponibilizare a 2.500 de angajaţi, care urmează să se finalizeze până la sfârşitul acestei luni. Guvernul s-a angajat faţă de FMI la o restructurare agresivă a CFR Marfă şi continuarea procesului de privatizare cu un investitor strategic. Restructurarea transportatorului feroviar român vine în contextul în care aceasta înregistrează pierderi substanţiale de ani de zile. În 2013 CFR Marfă a avut un rezultat negativ de aproximativ 60 de milioane de euro, în vreme PKP Cargo a încheiat anul cu un profit de aproape 16 milioane de euro.

AFACERI DE LA ZERO