Business Internaţional

Transportul aerian ieftin - o idee de miliarde de dolari

28.10.2005, 19:27 12

In curand, calatorii in interes de afaceri ai liniilor aeriene vor avea parte de o surpriza: lansarea unui program de zbor la pret redus pentru rute transatlantice. Cei care si-au asumat aceasta initiativa sunt americanii de la Eos Airlines, care au ambitia de a patrunde pe o piata unde marii jucatori controleaza totul, relateaza Financial Times.

In 1971, un mic experiment derulat in Texas isi propunea sa creeze "un nou tip de companie aeriana". Acum, cei care au ignorat acea idee au de platit un pret greu pentru ignoranta lor.

Astfel, trei dintre cei mai mari patru jucatori de pe piata transportului aerian din Statele Unite se afla in prezent intr-un program de protectie impotriva falimentului si sunt supravegheati de stat. In acelasi timp, compania Southwest Airlines, prima care a imbratisat filosofia transportului aerian ieftin si fara alte pretentii, a devenit cea mai apreciata companie de profil din lume, informeaza publicatia britanica.

Cei de la Southwest au reusit sa impuna modelul lor de cost redus si sa dea tonul acestei tendinte pentru alte companii din intreaga lume. Principala directie de actiune a companiei a fost sa se concentreze pe reducerea preturilor la biletele de zbor pe distante scurte si medii. Succesul Southwest si al celorlalte companii care le-au copiat ideile au afectat jucatorii versati de pe piata, giganti care nu au reusit sa se adapteze la timp noii filosofii si care au ajuns sa piarda din cota de piata si sa-si reduca profitabilitatea.

Cel putin pana acum, orientarea catre reducerea costurilor si, implicit, a tarifelor de zbor, si-a facut simtita prezenta doar in segmentul inferior de pret. Insa patrunderea pe piata a unui nou competitor poate schimba aceasta situatie.

Eos Airlines, o companie aeriana americana, a avut curajul sa lanseze un model de afaceri bazat pe o noua idee: ei au copiat strategia Southwest, doar ca au adaptat-o in cazul clasei business si pentru zborurile pe distante lungi. Astfel, Eos devine prima companie orientata catre clientii de clasa intai care adopta ideea reducerii costurilor inutile si a unei oferte cat mai atractive pentru clienti.

Prima ruta pe care oficialii Eos au decis sa-si aplice modelul de afaceri este New York - Londra, acolo unde lideri de piata sunt British Airways, Virgin Atlantic si American Airlines. Insa de departe cea mai afectata de mutarea anuntata de Eos va fi gigantul British Airways, pentru ca cea mai mare parte din profiturile acestei companii provine din rutele din Marea Britanie catre cele doua Americi.

Primul serviciu efectiv de zbor oferit de cei de la Eos Airlines va fi lansat in ianuarie 2006 si va consta intr-un zbor care leaga aeroportul JFK din New York de cel londonez Stansted. Pana atunci insa, Eos nu este singura companie tentata de perspectiva unor profituri importante pe aceasta ruta. Maxjet, o alta companie cu o filosofie asemanatoare in afaceri, va lansa un program de 6 zboruri pe saptamana, incepand cu 1 noiembrie anul acesta.

Desi piata transporturilor aeriene este cunoscuta pentru abilitatea de a distruge, mai degraba decat pentru a crea capital si profit, din ce in ce mai multe companii minore sunt asteptati sa patrunda pe aceasta nisa de piata. Pana acum, Eos si Makjet sunt doar doua dintre aceste companii.

Eos Airlines a fost creata de catre David Spurlock, un fost inalt oficial al British Airways, care avea o idee foarte clara despre noua companie. "Mi-a luat doar cateva minute sa astern intr-un plan general de afaceri ideile pentru noua companie", isi aminteste el.

Deocamdata, oferta business a zborurilor Eos Airlines a intrat pe un palier favorabil de preturi, dupa cum arata Spurlock. Pretul unui bilet de clasa intai pe ruta dus-intors New York - Londra se ridica la numai 6.500 de dolari (5.300 de euro), fata de tarifele de 8.400 de dolari (6.900 de euro) ale concurentei.

Zborurile Eos sunt efectuate la bordul a trei aparate Boeing 757s, cu 48 de locuri fiecare, cu mult mai putine fata de configuratia normala de 228 de scaune pe care aceste aparate de zbor o aveau in versiunea de clasa economica. Numai ca acum nu e vorba de scaune, ci de adevarate paturi rabatabile, cu o lungime de 2 metri fiecare si, evident, cu loc arhisuficient pentru picioare. Clientii mai primesc paturi de casmir, vesela de portelan si un DVD-player personal pe durata calatoriei. "Am ridicat stacheta in legatura cu serviciile pe care clientii nostri le merita si se asteapta sa le fie oferite", spune Spurlock, presedintele Eos.

In acelasi timp, Maxjet foloseste aeronave Boeing 767, cu 102 locuri fiecare, fata de configuratia normala de peste 200 de scaune a acestor aparate de zbor. Pretul unui bilet dus-intors pleaca de la 1.900 de dolari (1.550 de euro), pentru care clientii primesc insa scaune simple, cu un spatiu destul de generos pentru picioare si fara alte pretentii sau dotari deosebite. "Prin aceste masuri, probabil ca pretul biletelor noastre va fi la jumatate sau chiar la numai un sfert din valoarea celorlalti competitori directi ai nostri", spun oficialii companiei Maxjet.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO