Business Internaţional

UE acuza Olympic Airways/Airlines ca a primit ajutoare ilegale

19.09.2005, 22:35 11

Comisia executiva a Uniunii Europene a anuntat miercuri ca firma Olympic Airlines si predecesoarea sa, Olympic Airways, din Grecia, au primit peste 663 milioane de dolari (540 milioane de euro) sub forma de subventii de stat ilegale, solicitand autoritatilor de la Atena sa recupereze o parte a fondurilor, conform EUbusiness.

Comisia care reglementeaza problemele din domeniul competitiei aparute in interiorul Uniunii a aratat in cadrul unei declaratii ca a descoperit faptul ca "Grecia a conferit Olympic Airways si Olympic Airlines un avantaj fata de rivalele sale".

"Comisia Europeana a solicitat prin urmare Greciei sa recupereze platile ilegale", se precizeaza in declaratia respectiva.

Comisia a declarat ca a acordat Atenei doua luni ca aceasta sa demonstreze ca intentioneaza sa se conformeze cu decizia sa.

Comisia nu a dezvaluit suma ce urmeaza a fi recuperata de Grecia, insa comisarul european pe probleme legate de sectorul transporturilor, Jacques Barrot, a declarat ca aceasta s-ar putea ridica la cel putin 150 de milioane de euro.

"Nu putem preciza in acest moment suma exacta ce urmeaza a fi recuperata", a declarat acesta in timpul unei conferinte de presa, adaugand ca cifra exacta va fi supusa unei evaluari impreuna cu guvernul grec.

Pe langa aceasta suma, mai este vorba de 160 de milioane de euro acordate companiei aeriene din 2002, suma in legatura cu care comisia spune ca nu a fost inca recuperata.

Comisia a hotarat ca "prin acordarea acestui ajutor, Grecia a conferit companiilor Olympic Airways si Olympic Airlines un avantaj de care nu au beneficiat si celelalte rivale".

Decizia comisiei survine dupa ce Curtea Europeana de Justitie a decis in luna mai ca guvernul grec a incalcat reglementarile UE prin faptul ca nu s-a conformat unei cereri a comisiei de a recupera un pachet initial de subventii de 160 de milioane de euro. Curtea a sprijinit decizia luata de comisie in decembrie 2002 cu privire la incalcarea de catre guvernul grec a reglementarilor cu privire la ajutoarele de stat.

Cazul isi are originea in 1998, cand comisia a autorizat plata unei subventii pentru restructurarea companiei aeriene cu conditia implementarii unui plan foarte strict ce includea o combinatie intre controlul costurilor si majorarea productiei.

In momentul in care guvernul grec nu s-a conformat acestor obligatii, comisia a declarat subventiile drept ilegale, comportamentul guvernului fiind considerat a nu fi in conformitate cu regulile competitiei.

In Atena, guvernul grec a declarat ca aceasta solicitare de recuperare a fondurilor "complica" eforturile de privatizare a Olympic Airlines, ce-si va continua operatiunile pana la rezolvarea acestei probleme.

"Decizia Comisiei Europene complica o situatie deja dificila", a declarat ministrul grec al transporturilor, Michalis Liapis.

Acesta a subliniat de asemenea faptul ca Olympic Airlines va continua sa opereze "pana la gasirea celei mai bune solutii posibile".

Decizia comisiei reprezinta insa o lovitura data eforturilor de a vinde compania cu probleme financiare catre consortiul greco-american York Capital-Olympic Investors.

In asteptarea anuntului UE, sute de angajati ai Olympic s-au strans pe aeroportul international din Atena si aeroportul din Salonic, al doilea mare oras al Greciei, pentru a protesta impotriva privatizarii si inchiderii companiei.

"Nu dorim ca Olympic sa devina o companiei low-cost, un Helios grec", a declarat presedintele partidului de coalitie stanga Alekos Alavanos, referindu-se la o companie cipriota al carei aparat Boeing 737 s-a prabusit in Grecia in luna august, accident ce s-a soldat cu 121 de victime.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO