Ungaria are ambiţii de a deveni un hub de transport de mărfuri, logistică şi distribuţie în Europa centrală cu ajutorul ruşilor şi chinezilor, putând fi inclusă în acelaşi timp în proiectul privind construirea unui drum european al mătăsii.
Rusia este deschisă analizării opţiunilor de a contribui la construirea unei noi linii ferate de transport de mărfuri care ocoleşte Budapesta, a anunţat ministerul maghiar al inovaţiei şi tehnologiei, potrivit Daily News Hungary.
Ministrul rus al transporturilor, Vitali Saveliev, a declarat că Rusia este pregătită să-şi împartă experienţa şi know-how-ul cu Ungaria pentru construirea aşa-numitei linii feroviare V0 care se întinde de la Zahony, la graniţa ucraineano-ungară, prin Gyor, în vestul Ungariei, până la graniţa ungaro-austriacă, şi va analiza cum să contribuie la finanţarea proiectului.
Prin atingerea obiectivului prioritar al programului feroviar, Ungaria poate deveni centrul de transport de mărfuri, logistică şi distribuţie al Europei Centrale, beneficiind cât mai mult posibil de pe urma comerţului cu bunuri dintre Europa şi Asia. Graţie noii linii, mărfurile care vin din Orientul Îndepărtat pot fi transportate prin Ungaria fără să traverseze capitala, Budapesta.
Ungaria s-a lansat în discuţii şi cu China cu privire la o posibilă cooperare al cărei obiectiv ar fi construirea de căi ferate care să ajute ţara să devină un centru de transport, logistică şi distribuţie în Europa Centrală.
Ungaria a fost prima ţară din Europa care s-a alăturat iniţiativei noului drum chinezesc al mătăsii, în 2015. În primăvara anului trecut, Aeroportul din Budapesta, aeroportul chinezesc Henan şi compania chinezo-ungară CECZ/Utlink au semnat un acord de cooperare pentru crearea unui drum aerian al mătăsii între Ungaria şi China.
Între timp, Vienna Institute for International Economic Studies (wiiw) propune construirea unui „drum european al mătăsii“, potrivit Emerging Europe.
În centrul iniţiativei se află propunerea construirii unei reţele feroviare de mare viteză care ar lega centrele industriale din vestul Europei de estul mai puţin dezvoltat al continentului.
După finalizare, drumul european al mătăsii s-ar întinde pe o suprafaţă de 11.000 de km pe o rută nordică din Lisabona până în Uralskla graniţa ruso-kazahă şi pe o rută sudică de la Milano la Volgograd şi Baku. Părţile centrale sunt ruta din Lyon până în Moscova la nord şi din Milano până în Constanţa în sud. Ruta sudică ar lega Europa centrală de zona Mării Negre şi statele de la Marea Caspică.
Un astfel de proiect ar avea logică atât din punct de vedere al mediului, cât şi economic, potrivit wiiw.
Această combinaţie este de asemenea în centrul Global Gateway, iniţiativa de infrastructură lansată recent de UE.