Business Internaţional

Uniunea Europeana considera masinile la fel de nocive ca fumatul

02.11.2007, 23:44 21

Parlamentul European a propus introducerea de avertismente asemanatoare celor de pe reclamele la tigari pentru toate reclamele auto existente in cadrul Uniunii, scrie The New York Times.
Conform planului inaintat de institutia europeana, 20% din spatiul sau timpul alocat unei reclame auto va fi ocupat de informatii legate de consumul de carburanti si emisiile de dioxid de carbon, ca factori in schimbarea climatului la nivel global. Totusi, sa nu ne asteptam prea curand la avertizari de genul "Utilizarea acestei masini poate afecta sanatatea planetei!". Drumul strabatut de un proiect de lege prin sistemul legislativ european este lung si sinuos, iar Parlamentul nu are inca drept initiativ.
In schimb, poate exercita presiuni asupra industriei sau Comisiei Europene cu ajutorul mediatizarii unui proiect de lege. Comisia, care detine in mare parte puterea legislativa a Uniunii Europene, are de obicei reactii mai putin ferme fata de ideile sau legile propuse, de aceea este usor de influentat. Cu toate ca procesul adoptarii unei astfel de legi este lung, producatorii de masini si firmele lor de publicitate iau problema in serios, temandu-se de un rezultat negativ asupra vanzarilor, ca in cazul tigarilor sau produselor fast-food. Reclamele la tigarete au fost aproape in intregime eliminate de pe teritoriul Europei, iar cateva tari membre UE au plasat restrictii asupra reclamelor la produse alimentare considerate nesanatoase.
Producatorii auto din Europa de Vest cheltuiesc anual 8,6 miliarde de dolari (6 miliarde de euro) pe publicitate, conform Asociatiei Europene a Agentiilor de Comunicare, organizatie specializata pe comertul din cadrul industriei marketing.
Grupurile de lobby afirma ca plasarea de avertizari cu privire la impactul masinilor asupra mediului va afecta atat producatorii de autovehicule, cat si agentiile de publicitate si proprietarii de mass-media.
"Propunerile Parlamentului European vor afecta negativ relatia dintre producatori si publicitari, va afecta grav si institutiile media al caror profit vine din publicitate si nu vor avea rezultate nemaipomenite asupra atitudinilor consumatorilor", a declarat Peta Buscombe, CEO al Asociatiei Agentiilor de Publicitate din Marea Britanie.
Agentiile de publicitate acuza transformarea lor in tapi ispasitori, avand in vedere ca legislatorii au renuntat la alte metode de reducere a emisiilor de dioxid de carbon.
Chris Davies, reprezentant al Marii Britanii in Parlamentul European care sustine masura, declara ca avertizarile ar aduce beneficii. De asemenea, Davies afirma ca reclamele din ziua de azi conving consumatorii sa cumpere masini tot mai rapide, mai mari si cu un consum de carburanti mult mai mare decat au cu adevarat nevoie.
"Ideea de baza este sa ii determinam pe producatorii de masini sa concureze intre ei cu masini mai prietenoase fata de mediu, in loc de putere, viteza si aspect placut", a mai adaugat Davies.
Organizatiile publicitarilor au declarat ca vor pune accentul pe lobby, pentru a convinge comisia, care urmeaza sa propuna reducerea emisiilor de gaze toxice anul viitor.
Industria auto a anuntat ca va introduce un set propriu de indicatori pentru reclamele auto, monitorizat cu atentie de organizatiile publicitare.
Propriile repere sunt o metoda adoptata in multe tari europene, ca un efort de impiedicare a restrictiilor impuse asupra diferitelor tipuri de publicitate. Parlamentul European s-a declarat "neincrezator in eficacitatea unor astfel de auto-restrictionari".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO