Business Internaţional

Volkswagen da vina pe Europa pentru cresterea costurilor

08.12.2004, 00:00 13



Presedintele celui mai mare producator de masini are toate motivele pentru a fi ingrijorat, scrie Financial Times. "Oamenii cumpara masini din ce in ce mai ieftine", a declarat Bernd Pischetsrieder la intalnirea anula din industria auto de la Londra.



De fapt, suma medie pe care o cheltuiesc europenii a inceput sa oscileze in acest secol, dupa ce a crescut constant pana in 1990. "Acest lucru nu prea contribuie la profitabilitatea industriei auto", a observat el.



"Cand vine vorba de Bruxelles, trebuie sa remarcam legislatia exploziva", a declarat Pishetsreider subliniind ca legislatia Uniunii Europene este un pic prea ambitioasa. UE doreste motoare mai curate care sa emita noxe mai putin daunatoare, aceste fiind cauza bolilor de plamani, inclusiv a cancerului. Dar desi presedintele Volkswagen sustine motoarele diesel mai putin poluante, el crede ca legislatia UE este mult prea stricta.



Reducerea noxelor de la 200 la 150, conform prevederilor UE, nu pare prea mult, dar ar putea avea ca efect realizarea unor motoare diesel mai scumpe. "Diferenta de cost a unui automobil s-ar invarti in jurul sumei de 600 de euro", a declarat Pischetsrieder, care este si presedintele ACEA, Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile. Uniunea Europeana trebuie sa aleaga intre legislatia prea stricta din industria automobilistica si dorinta de a deveni o entitate competitiva la nivel global.





Profiturile scad



Sa dai vina pe consumatori si pe legislatia europeana pentru dificultatile prin care trece industria auto ar fi copilaresc, considera analistii, lucru care poate fi in mod special aplicabil in cazul Volkswagen. Grupul, care detine Audi, Volkswagen, Seat si Skoda, precum si Bentley, Bugatti si Lamborghini, se confrunta cu o scadere dramatica a profiturilor de cand Pischetsrieder a preluat conducerea in 2002. Anul trecut grupul a raportat o valoare a profitului de 2,5 miliarde de euro, cu 48% mai putin decat in 2002. Apoi, dupa ce in prima jumatate a anului profitul a scazut cu 20%, compania a micsorat valoarea previzionata pe ansamblul anului 2004 de la 2,5 miliarde de euro la 1,9 miliarde de euro.



Mare parte din dificultatile Volkswagen se datoreaza strategiei aplicate de predecesorul lui Pischetsrieder, Ferdinand Piech. Chiar si miscarile actualului presedinte au fost restrictionate de Piech, care a ramas in functia de presedinte al consiliului de administratie al companiei. Se pare ca criticile directe la adresa lui Piech sunt destul de riscante: presedintele Audi pentru Statele Unite, Axel Mees, a fost concediat dupa ce a criticat Phaeton, marca premium a Volkswagen, pretinzand ca se afla in concurenta directa cu o alta marca a companiei, Audi A8.



Ca urmare, Pishetsreider a inceput sa se distanteze de strategia lui Piech si a sa aplice o serie de masuri de reducere a costurilor. Angajatii Volkswagen din Germania au fost de acord ca salariile sa nu le mai fie majorate in urmatoarele 28 de luni, in schimbul a 1000 de euro lunar si a garantarii slujbelor pana in 2011. Pishetsreider se confrunta cu multe provocari: se lupta in continuare cu legile germane legate de proprietate care permit guvernelor locale sa decida modul in care se conduc afacerile, si trebuie sa reformeze structura grupului.



Dar in primul rand trebuie sa reorganizeze gama Volkswagen pentru a-si putea reveni dupa fiasco-ul Phaeton si dupa vanzarile dezamagitoare ale noului Golf.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO