Business Internaţional

Vorbim limba ta si suntem mai aproape, spun marile companii care fac outsourcing in Est

27.09.2004, 00:00 42

Un nou tip de investitii greenfield se raspandeste in Europa Centrala-serviciile de afaceri internationale. Multinationalele care incearca sa patrunda in zonele cu muncitori foarte pregatiti si cu un nivel redus al costurilor isi formeaza centre care sa se ocupe de toate, de la facturare pana la cercetare & dezvoltare. In timp ce fenomenul de outsourcing nu este la fel de amplu ca si in India sau China, in Europa de Est el devine, totusi, din ce in mai emnificativ.
"Regiunea corespunde retelei noastre globale de livrari", spune Anoop Sagoo, partener la grupul de outsourcing Accenture, divizia de consultanta in afaceri. "Unele cerinte ale clientilor pot fi intampinate mai bine in Europa Centrala si de Est, fata de India, China sau alte locatii".
Accenture are mai mult de 1000 de angajati care se ocupa de outsourcing in centrul si estul Europei-la sediul central din Praga si sucursalele din Budapesta, Bratislava si Piaseczno, langa Varsovia. De cele mai multe ori, se concentreaza asupra serviciilor care necesita contact cu clientii, iar celelalte functii tind sa se indrepte spre Asia.
Accenture este doar una din zecile de companii care si-au stabilit activitati de outsourcing in Europa Centrala si de Est. Unele, printre care si Accenture, au centre de outsourcing care depind de veniturile celorlalte companii, majoritatea multinationale. Rivalii din domeniu ii includ pe francezii de la Capgemini, firma de consultanta, care administreaza un centru infloritor la Cracovia, sau IBM, grupul din industria tehnologiei informatiei, care are operatiuni in Bratislava.
Firmele mai mici de consultanta, precum GFT, o companie britanica specializata in servicii pentru bancile de investitii, isi pune la punct operatiuni in zona. "In domeniul centrelor de telemarketing, India este greu de depasit. Dar operatiunile mai dinamice care implica si activitati comerciale este mai bine sa se afle in acelasi zona de timp pentru a putea raspunde rapid.", spune Graham Underwood, presedintele GFT.
Anumite multinationale isi externalizeaza propriile servicii in centre proprii, in loc sa contracteze alte companii, precum Accenture. Lufthansa,operatorul aerian german si-a transferat operatiunile contabile pentru restul Europei, cu exceptia Germaniei, in Cracovia. Alte companii, printre care si Citigroup, grupul bancar american, are un birou de servicii in nordul Poloniei, Deutsche Post are un centru IT in Cehia, iar grupul General Electric are o baza de servicii financiare si de IT in Budapesta.
Outsurcing-ul s-a dezvoltat extrem de puternic in ultimii ani, iar India a devenit o destinatie foarte cautata in randul companiilor occidentale aflate in cautare de piete mai ieftine. Companii din variate domenii de activitate, precum Delta Air Lines sau Dell Computer au angajat muncitori si subcontractori pentru a operatiuni standard de service, mentenanta, introducere de date si alte activitati desfasurate pana nu de mult in Statele Unite.
Capitalul implicat este relativ redus-intre 10 si 50 milioane dolari-pentru construirea si echiparea centrelor, comparativ cu investitiile intr-o mare uzina de tip greenfield, care s-ar fi ridicat intre 100 milioane si 1 miliard dolari. Investitiile in servicii de afaceri nu au o pondere mare in cuantumul investitiilor straine directe ale tarilor respective. Dar benefiiile economice aduse regiunii sunt mult mai ample decat capitalul implicat, deoarece centrele de servicii creeaza multe locuri de munca-multe dintre ele bine platite, pentru unii dintre cei mai buni absolventi de facultate. McKinsey, firma de consultanta in management, estimeaza ca doar in Polonia numarul celor care lucreaza in domeniul serviciilor de afaceri ar putea creste de la 3.000, anul acesta, la 200.000 in 5 ani.
Conform unui studiu realizat de Gartner peste 75% din companiile medii si mari din Europa se vor orienta in 2004 catre externalizarea unora din operatiile pentru care pot realiza scaderi ale costurilor asociate cu forta de munca.
"Companiile cu sediul in Uniunea Europeana devin constiente de nivelul de educatie al fortei de munca din Africa de Nord, Europa Centrala si de Est. Este o forta de munca localizata relativ aproape de centrele mari de afaceri din Europa care are si avantajul unei infrastructuri bine dezvoltate de telefonie" a explicat Peter Ryan, analist la Datamonitor, compania care a realizat un studiu referitor la schimbarea de atitudine a companiilor europene care cauta sa-si reduca costurile.
Phillips, compania olandeza de electronice, planuieste sa angajeze aproximativ 500 de persoane la un centru administrativ european la Lodz, Polonia. Bogdan Rogala, country manager in Polonia, spune: "Acest tip de investitii dezvolta economia, iar angajatii sunt absolventi care sunt capabili sa invete noi tehnici si sa asimileze tehnologia". Rogala adauga ca prin asemenea angajati, compania poate ajuta la implementarea noilor metode de afaceri si in cadrul altor companii, cum ar fi furnizorii: "Centrul aduce experienta in afaceri la un alt nivel".
Europa Centrala nu poate concura cu India sau China la nivelul salariilor. Dar are alte avantaje, incepand cu mai buna cunoastere a limbilor europene. In timp ce muncitorii indieni cunosc bine limba engleza, cunoscatori de franceza, germana, sau spaniola sunt greu de gasit chiar si in Bangalore, centrul industriei indiene de outsourcing. In Bangalore sunt angajati in jur de 60.000 de oameni de catre companii care asigura centrele de relatii cu clientii externalizate. In India, IT si serviciile au adus in ultimul an fiscal incasari de aproape 12 miliarde de dolari, cu 9,5 miliarde $ provenind din exporturi. In acest an fiscal, industria IT este prognozata a cumula incasari de 15,5 miliarde de dolari. Aproximativ 70% din exportul Indiei provine din vanzarile companiilor americane care si-au mutat aici o parte din operatiuni, in timp ce mai putin de 2% din acest export provine din contractele furnizate de guvernul american.
Un rol important il are si cultura, de exemplu, cand vorbesti unui client despre o datorie neplatita. "Abordarea unei companii franceze este diferita de abordarea unei companii germane. Oamenii din estul si centrul Europei care au calatorit si au lucrat in vest inteleg aceste diferente", spune Sagoo.
In cele din urma, si proximitatea geografica este importanta pentru companii din anumite sectoare de activitate, mai ales acelea care necesita contacte frecvente cu clientii. David Poole, vicepresedinte al operatiunilor de outsourcing la Capgemini, care are 240 de angajati in Cracovia, afirma: "Folosim angajatii din Cracovia pentru a realiza interfata cu clientii, in anumite domenii de specialitate. Cracovia este un oras foarte cosmopolit iar oamenii sunt constienti de trendurile europene."
Aceste avantaje sunt foarte folositoare companiilor europene, inclusiv sucursalele europene ale grupurilor americane si asiatice. Oricum, si companiile care au activitati doar in America de Nord isi transfera serviciile in zona: printre clientii Capgemini se numara si o companie texana de utilitati.
Poole apreciaza ca este vorba de o crestere constanta, si nu o explozie a serviciilor de outsourcing in Europa Centrala. El sustine ca Romania si Bulgaria, in prespectiva aderarii la Uniunea Europeana, vor deveni locatii atractive, la fel ca si Rusia.
Rusia este deja pe harta outsourcing-ului marilor companii, cum ar fi Siemens. Grupul german de electrice si electronice a inaugurat anul trecut un centru administrativ cu 100 de angajati, in Voronezh, la 450 kilometri de Moscova. Adrian von Hammerstein, presedintele operatiunilor de servicii de afaceri a Siemens, sustine: "Costurile sunt reduse, oamenii sunt pregatiti si se vorbeste foarte bine germana. Experienta noastra din Voronezh a adus castiguri de ambele parti.




Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO