Business Internaţional

Wal-Mart ameninta piata europeana

26.05.2004, 00:00 20

Lantul de magazine Wal-Mart intentioneaza sa deschida cate un magazin in fiecare tara europeana, prin crearea propriilor piete de desfacere sau prin realizarea unor achizitii masive, potrivit directorului executiv al gigantului din retail.
In cursul primei sale calatorii la Bruxelles, Lee Scott a afirmat ca Wal-Mart are in vedere extinderea pe piata europeana prin intermediul lantului de supermagazine din Marea Britanie Asda, pe care l-a cumparat cu 10 miliarde de euro acum aproape 5 ani.
Scott a refuzat sa faca referire la o anumita tara in care Wal-Mart ar dori sa investeasca, sau companiile pe care le-ar putea prelua, adaugand insa ca, analizand situatia pe termen lung, nu se poate gandi la nici o tara din Europa in care nu ar dori sa fie. "Strategia noastra de crestere pe plan international va lua in considerare toate oportunitatile care se vor ivi, dar va fi in principiu o combinatie de achizitii strategice. Este posibil sa extindem reteaua Asda in mai multe tari", a afirmat Scott.
Decizia luata este o modificare semnificativa a politicii celui mai mare retailer din lume, pe care multi analisti l-au acuzat de o atitudine reticenta fata de expansiunea pe plan international.
Pe piata europeana, extinderea lantului nord-american  s-a limitat numai la afacerea Asda si achizitia a doi retaileri de dimensiuni mai mici din Germania din 1997, care inca nu au trecut pe profit.
In cadrul unor intalniri oficiale de le Bruxelles, Scott a purtat discutii cu oficiali ai Comisiei Europene, printre care Mario Monti, comisarul european pentru concurenta, si David Byrne, presedintele comisiei pentru problemele consumatorului.
Pe piata din Statele Unite grupul este tinte unui val de publicitate negativa, fiind acuzat de efectele pe care la au imensele sale magazine asupra comunitatilor locale. Scott a precizat ca a facut deplasarea in Europa pentru a contracara efectele reactiilor negative de care Wal-Mart a avut parte in ultima perioada. Grupul american a esuat in tentativa de a construi un magazin in California, iar o parte din nemultumirile angajatilor sai au fost facute publice. Ca replica la acuzatiile aduse companiei, directorul executiv a precizat: "Voi petrece mai mult timp in public, incecand sa ma asigur ca si cealalta parte a povestii Wal-Mart este spusa, si anume lucrurile bune pe care compania le-a realizat."
Datele financiare ale Wal-Mart arata capacitatea clientilor de a vedea dincolo de reactiile negative, fapt sugerat de cresterea impresionanta a vanzarilor, apreciaza Scott. "Nu este vorba de lipsa de reactie a consumatorilor la aceste probleme, ci doar de intelegerea contextului in care ne desfasuram activitatea", adauga Scott.
Scott are si un mesaj de avertisment catre toti competitorii care incearca sa atinga nivelul de eficienta recunoscut al Wal-Mart. Noile tehnologii aparute, in special introducerea etichetelor inteligente, ofera un potential pentru castiguri in eficienta retelelor de distributie. In acest mod, Wal-Mart va putea creste oferta in magazinele sale atingand pe viitor un nivel mai redus al preturilor.
Sistemul foloseste un sistem de comunicare bazat pe unde radio (RFID) fiecare eticheta fiind conectata la un sistem de monitorizare. Acest lucru a starnit insa numeroase proteste in SUA si in lume, in special din partea militantilor pentru drepturile omului. Cu toate acestea, Wal-Mart a anuntat ca va folosi acest sistem pentru a-si eficientiza activitatea, incepand sa testeze solutia la magazinul din Dallas. Compania nu a dezvaluit cat va investi in acest proiect, insa seful sistemelor informatice al Wal-Mart a apreciat ca etichetele inteligente reprezinta "cel mai mare procent din bugetul de cheltuieli IT" al companiei in acest an.Specialistii spera ca tehnologia va permite nu numai eficientizarea magazinelor, ci si oprirea fraudei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO