Companii

aah la dame: nici macar ciorapii Lycra nu sunt ceea ce par a fi

21.03.2001, 00:00 118



In anul 2000, peste 5 milioane de perechi de ciorapi de dama importati au fost contrafacuti, a anuntat ieri Aectra Romania, distribuitorul pe plan local a companiei multinationale DuPont, inventatorul elastanului (fir artificial foarte flexibil) si singurul producator de Lycra.

In Romania, piata totala annuala de ciorapi de dama este de 40 milioane de perechi, in conditiile in care importul reprezinta jumatate din aceasta piata. Preturile variaza de la 5.000 la 150.000 lei, iar pentru calitatea exceptionala a unor produse de marca renumita pretul poate ajunge si la 600.000 lei perechea.



Romanca medie foloseste un ciorap la doua luni

"In conditiile unei piete in formare, economia subterana a creat retele de contrabanda care au incurajat proliferarea unor articole de calitate indoielnica, in special importuri de categoria a doua", a precizat Popescu.

Conform estimarilor reprezentantilor Aectra, vanzarile de ciorapi in Romania vor inregistra, in urmatorii ani, o crestere pana la 100-120 milioane perechi anual.

Direcorul Aectra a adaugat ca romancele folosesc, in medie, sase perechi de ciorapi pe an, in timp ce in Uniunea Europeana consumul mediu anual de ciorapi este de 20 de perechi anual pentru o persoana.

Testarile efectuate de concernul DuPont si Oficiul pentru Protectia Consumatorului au demonstrat ca folosirea in mod fals si abuziv a marcii Lycra a luat amploare.

"Majoritatea cazurilor de abuz asupra marcii Lycra s-a inregistrat la importatori. Acestia pun in vanzare produse contrafacute, provocand daune consumatorilor, firmei Du Pont si producatorilor de ciorapi din Romania", a declarat Dan Popescu, director Aectra Romania.

DuPont este singurul producator de Lycra - fir elastic artificial a carui proprietate unica este aceea de a se intinde pana la de sase ori lungimea initiala si a reveni instantaneu dupa intindere.

Acest tip de fir este folosit pentru producerea unor piese de imbracaminte cu calitati speciale: costume de baie care isi pastreaza forma in timp, costume care asigura libertatea in miscare, lenjerie intima si dresuri mai confortabile, sustin producatorii.



Fascinatia Lycra lucreaza

Studiile efectuate de "Alternative Advertising" asupra consumatorilor romani au demonstrat ca una dintre cele mai importante informatii de pe ambalaj, determinanta de fapt pentru decizia de cumparare, este legata de prezenta si procentul firului de Lycra in ciorap: 76% dintre cei chestionati au declarat ca numele de Lycra este esential in decizia de cumparare.

"Prin folosirea neautorizata a marcii inregistrate Lycra se creeaza o concurenta neloaiala cu producatorii si comerciantii care indeplinesc criteriile de calitate.

Multi producatori nu folosesc procentul de Lycra indicat pe ambalaj, iar unii nu folosesc chiar deloc, desi indicatiile de pe ambalaj sustin acest lucru", a mai declarat Popescu.

In sondajul realizat de Alternative Advertising se mai arata ca numele de marca reprezinta o garantie a calitatii (63% dintre cei intervievati).

Acelasi sondaj a aratat ca pentru ciorapi care contin Lycra, majoritatea consumatoarelor sunt dispuse sa plateasca un pret mai mare (50-60.000 lei) fata de cel pe care l-ar plati pentru dresuri care nu contin acest fir.

"Piata din Romania este caracterizata de o prezenta covarsitoare a produselor contrafacte. Din acest motiv am facut studiul: pentru a arata cu date precise si exacte prezenta acestor produse.

Cu ajutorul legislatiei, cu suport din partea Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC) si a Directiei Generale a Vamilor (DGV) speram sa putem reglementa sitatia pe piata din Romania" a declarat Marta Hamar, director DuPont Lycra pentru Europa de Est.



Spalarea de bani, mana in mana cu marcile contrafacute

"La nivel international s-a constatat o legatura intre activitatea de spalare a banilor si marcile contrafacute. In acest moment legislatia romaneasca este in curs de aliniere la normele si reglementarile internationale din domeniu si speram sa putem macar sa reducem acest fenomen al marcilor contrafacute", a declarat Cornelia Negrut, reprezentantul Directiei Generale a Vamilor.

"Drepturile esentiale ale consumatorilor - de a fi protejat, despagubit, informat complet si dreptul de a se asocia pentru a apara aceste depturi - trebuie protejate.

Deocamdata, in Romania, nu se pot lua masuri puternice pentru stoparea fenomenului de prezenta a produselor contrafacute", a declarat Stelica Nicula, reprezentantul Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC).

Concernul DuPont impreuna cu reprezentantul sau, firma Aectra, au lansat un program de sprijinire a industriei textile si a mediului comercial din Romania, in scopul prevenirii pirateriei si comercializarii produselor contrafacute.

Totodata, DuPont doreste sa integreze marii producatori romani de confectii (Modconf, Samric, Secuiana, Jolidon, Argos, Ikos) in noul sau program Lycra Assured, de management a calitatii.

Producatorii romani autorizati pentru utilizarea firului Lycra in ciclul de fabricatie a produselor sunt Adesgo, Mondex, Metaltech, Decatex, Bellatex si Geopat.

Aectra International Ltd, infiintata in anul 1980, a evoluat intr-un grup international de firme comerciale in domeniul produselor chimice si petrochimice, cu sedii in America, Europa si Rusia.

In Romania, grupul Aectra actioneaza ca reprezentant al concernului petrochimic international DuPont de Nemours pentru o gama larga de produse ale acestuia, printre care si firul Lycra.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO