Companii

Afacerea GM pentru Electroputere: 22 milioane dolari. Dar din 2004

04.02.2003, 00:00 26

Contractul de 100 milioane de dolari dintre grupul american General Motors si CFR Calatori SA pentru modernizarea a 57 de locomitive va mari veniturile Electroputere Craiova cu 22 milioane de dolarii. Banii vor intra, insa, in conturile producatorului roman abia incepand cu 2004.
"Anul acesta va fi mai mult ca sigur ocupat cu omologarile, asa ca derularea efectiva a lucrarilor va avea loc incepand cu 2004. Veniturile Electroputere din aceste modernizari vor reprezenta 22% din valoarea contractului", a declarat pentru Ziarul Financiar Petre Sabaila, presedintele Electroputere Craiova.
Sabaila a precizat ca incasarile aferente modernizarii celor 57 de locomotive vor fi impartite egal: cate 11 milioane de dolari in 2004 si 2005.
Contractul General Motors - CFR Calatori a fost semnat saptamana trecuta si se va derula pe durata a trei ani. La modernizarea locomotivelor, General Motors va contribui cu componentele interne si tehnologia iar Electroputere Craiova cu lucrarile efective de imbunatatire.
Contractul General Motors - CFR Calatori va revitaliza, astfel, divizia de locomotive a Electroputere. Compania nu a mai produs nici o locomotiva de la inceputul anilor '90, cea mai mare parte a vanzarilor reprezentandu-le transformatoarele electrice.
Electroputere Craiova estimeaza pentru 2003 vanzari de 48 milioane de dolari, avand deja contracte incheiate pentru 36 milioane de dolari. Din acestea, 80% sunt exporturi, in special de transformatoare electrice.
Pierderile previzionate de companie pentru anul acesta sunt de 1,3 milioane dolari.
Efectele modernizarii locomotivelor asupra veniturilor Electroputere ar fi trebuit sa fie vizibile incepand cu anul acesta, insa negocierile pentru semnarea contractului intre americani si CFR s-au prelungit peste termenele estimate initial.
Intarzierea semnarii contractului de modernizare a afectat si negocierile General Motors cu statul roman pentru cumpararea Electroputere.
Actionarul majoritar al Electroputere este Autoritatea pentru Privatizare (APAPS), cu o participatie de 62,46%.
Prima incercare de privatizare a societatii a esuat in urma cu doi ani, dupa ce Asociatia Salariatilor (PAS) din Electroputere nu a reusit sa-si sustina oferta de preluare impreuna cu compania americana General Electric. APAPS a respins atunci oferta PAS motivand ca nu a existat un sprijin ferm din partea General Electric, desi se vorbea despre un consortiu format intre salariati si grupul american.
La a doua incercare de privatizare nu s-a mai prezentat decat un singur candidat, consortiul format din alt grup american - General Motors si o companie germana, Karsdorfer.
Dupa negocieri care au durat peste opt luni, timp in care s-au vehiculat mai multe variante de vanzare a Electroputere (chiar si pe bucati), APAPS a respins oferta finala a General Motors.
Motivele au tinut de pretul oferit pe actiuni -  2,4 milioane dolari, si de investitiile asumate - 8,9 milioane dolari, considerate prea mici pentru dimensiunea companiei din Craiova.
Valoarea ofertei inaintate de General Motors si Karsdorfer a fost influentata, spun surse apropiate tranzactiei, si de faptul ca membrii consortiului intentionau sa pastreze dupa preluare doar fabricarea de locomotive si sa vanda celelalte module ale companiei.  
Societatea din Craiova are un capital social de 122 miliarde lei, impartit in actiuni cu o valoare nominala de 1.000 de lei. Un actionar important  al companiei este si fondul de investitii Broadhurst, cu 5,58% din actiuni. Actiunile Electroputere sunt cotate la categoria a doua a Bursei de Valori Bucuresti, ultima valoare de tranzactionare fiind de 1.160 de lei/titlu. La acest pret, capitalizarea bursiera a companiei este de 4,3 milioane de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO