Companii

Agentiile de turism au rulat 360 mil. dolari anul acesta

11.12.2002, 00:00 17

Cifra de afaceri a agentiilor de turism din Romania va ajunge in acest an la 360 de milioane de dolari, in crestere cu zece procente fata de valoarea inregistrata in anul precedent, estimeaza Marcel Badescu, presedinte de onoare al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
O treime din aceasta valoare este reprezentata de vanzarea de bilete de avion, operatiune cunoscuta sub denumirea de ticketing, adauga reprezentantul ANAT.
Principalul factor care a influentat activitatea agentiilor de turism in acest an a fost eliminarea vizelor pentru calatoriile in spatiul Schengen, apreciaza oficialii ANAT. Un alt factor pozitiv este dezvoltarea turismului de afaceri, agentiile de turism fiind implicate si in organizarea de conferinte.
Pe de alta parte, ANAT sustine ca decizia Tarom de a reduce comisionul cedat agentiilor la vanzarea biletelor de avion de la 9% la 7%, incepand cu 1 decembrie va diminua cifra de afaceri a agentiilor.
"Va scadea numarul de terminale, vor fi concediati circa 10-15% din salariati si chiar numarul agentiilor de turism care vand bilete de avion va fi mai mic de anul viitor", apreciaza oficialii ANAT.
Potrivit lui Badescu, aproximativ o treime din valoarea totala a biletelor vandute pe piata romaneasca (120 mil. $) sunt reprezentate de tichetele Tarom, adica 40 de milioane de dolari.
Avand in vedere ca si celelalte companii aeriene au redus comisionul, ANAT cere decalarea aplicarii actiunii pana in aprilie 2003 si discutarea ei pentru a vedea daca modificarea comisionului este benefic pentru Romania.
Consiliul de Administratie al asociatiei a informat agentiile membre despre adoptarea deciziei de declansare a unei actiuni in justitie impotriva companiei Tarom "pentru perturbarea in mod grav a previziunilor economice si a activitatii agentiilor de turism, precum si pentru incalcarea regulilor concurentei loiale".

Ce spune Tarom?
Conducerea asociatiei aminteste de practicile internationale, care obliga companiile aeriene sa acorde agentiilor de turism un termen de 90 de zile inainte de modificarea comisionului. In cazul deciziei luate de Tarom, anuntul a fost facut cu 24 de zile inainte de data aplicarii.
Pe de alta parte, Elena Ciuperceanu, director de marketing si vanzari al Tarom a declarat Ziarului Financiar ca nu exista nici o rezolutie care sa oblige compania aeriana sa notifice agentiile cu 90 de zile inainte. "In rezolutiile IATA (asociatia internationala a transportatorilor aerieni - n.r.) se recomanda, nu se solicita, ca notificarea sa se faca in avans, fara a preciza vreun termen. In aviatie, 30 de zile este considerat un termen rezonabil, iar noi am trimis scrisoarea (de notificare- n.r.) pe 30 octombrie, pentru aplicarea de la 1 decembrie", a spus Ciuperceanu.
"Tarom sustine ca prin reducerea comisionului se aliniaza la nivelul practicat in Uniunea Europeana si face o economie anuala de 800.000 de dolari, tinand cont de pierderile de 30 de milioane de dolari pe care le inregistreaza", a mai spus Badescu. Ciuperceanu a replicat ca decizia a fost amanata mai multe luni de conducerea Tarom, in conditiile in care alti operatori de transport au redus cu mult timp in urma comisioanele.
"Am luat aceasta decizie, deoarece vrem sa castigam o cota cat mai mare din piata autohtona. Reducand comisionul, vom fi mai flexibili in acordarea celorlalte remuneratii (supracomisioane), care se dau in functie de performante", spune oficialul Tarom. Ciuperceanu spune ca Tarom a pierdut din piata din cauza ca ceilalti operatori au fost capabili sa acorde facilitati mai consistente dupa reducerea comisionului.
"Desi capacitatea de transport a Tarom este de 50% din piata romaneasca, compania nu realizeaza decat 31-37% din biletele vandute pe aceasta piata", spune ea.
Conducerea ANAT este de parere ca modificarea comisionului nu va fi benefica nici pentru turisti, pentru ca pretul biletelor de avion nu se va reduce, dar nici pentru Tarom, care va trebui sa faca fata concurentei operatorilor aerieni straini.
"Volumul vanzarilor Tarom va scadea pentru ca agentiile de turism se vor orienta spre alte companii aeriene prezente pe piata", a spus presedintele de onoare al ANAT. Badescu mai spune ca decizia Tarom va incuraja exportul de valuta, in conditiile in care operatorii aerieni straini vor obtine mai multe venituri din activitatea derulata pe piata romaneasca.
Ciuperceanu spune insa ca, in urma discutiilor care vor fi purtate cu agentiile de turism, noua politica de remunerare va duce anul viitor la o crestere cu 6% a vanzarilor Tarom.
Tarom va inregistra in acest an pierderi de 30 mil. $ si, conform planului de restructurare, va inregistra profit din 2004.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO