Companii

Alexandrion: Marirea accizelor ne impinge spre pietele externe

07.03.2005, 00:00 35

Alexandrion Group, producatorul brandy-ului Alexandrion, vizeaza exporturi de aproape 25 de milioane de euro anual pentru a contracara efectele negative pe care le vor avea asupra pietei interne apropiata marire a accizelor de la 280 la 450 euro/hectolitru.


"Aceasta marire a accizelor va elimina producatorii interni de pe piata romaneasca si ii va favoriza clar pe importatori, astfel ca singura sansa de supravietuire pentru jucatorii autohtoni va fi exportul masiv. Romania este impinsa astazi sa devina o piata de bauturi de import", spune Nawaf Salameh, presedintele si unul dintre actionarii Alexandrion Group, a carei divizie de bauturi este unul dintre liderii pietei, cu afaceri anuale de aproape 30 de milioane de euro.


El sustine ca a demarat o campanie agre-siva la export pentru a putea acoperi ceea ce pierde pe piata interna. "Un numar foarte mic de consumatori romani fac diferenta dintre diferitele marci de bauturi spirtoase. Diferenta dintre pretul unei marci de whisky din import si una de brandy de pe piata interna este data intr-o proportie covarsi-toare de influenta accizei. O data ce aceasta acciza va fi aproape egala pentru o bautura de import si una produsa local, este clar ca bauturile de import vor creste ca pondere in consum. Diferentele de pret vor fi din ce in ce mai mici, iar cu introducerea leului greu acestea vor fi nesemnificative. Spre exemplu, Grecia a devenit cel mai mare consumator de whisky din Europa fara sa produca un gram de whisky", sustine Salameh.


El spune ca marirea accizelor va avea succesul scontat numai in masura in care sistemul de colectare a acestora va fi imbunatatit. "Acum, sistemul de colectare este la pamant, si in aceste conditii cu cat cresti acciza cu atat scad veniturile bugetare. Pe de alta parte, jucatorilor din industria alcoolului care nu si-au platit darile catre stat ar trebui sa li se interzica sa mai faca afaceri cu alcool, pentru ca jumatate din actionarii firmelor din industria alcoolului din Romania au activat in companii care acum au datorii catre stat", sustine Salameh. El mai spune ca "regimul accizelor dintre producatorii interni si importatorii de bauturi spirtoase ar trebui sa fie diferit."


Marirea accizei anul trecut de la 150 la 280 euro/hectolitru de alcool pur a dus la scaderea cotelor de piata ale unor jucatori, la inchiderea capacitatilor de productie si vanzarea unor branduri, la repozitionarea brandurilor pe un segment inferior al pietei sau chiar la schimbarea gradatiei bauturilor, unele marci de vodca fiind transformate in bauturi spirtoase. "Incasarile dupa aceasta noua marire nu vor creste ci vor scadea. Consumatorii romani vor continua sa se orienteze dupa pret si vor alege bauturile mai ieftine. Pe de alta parte, unii producatori, pentru a rezista pe piata, vor scoate bauturi foarte ieftine", afirma Salameh.


Alexandrion Group si-a marit anul trecut portofoliul de marci dupa ce a achizitionat producatorul de bauturi spirtoase SAB Ra-dauti, a carui cea mai importanta marca este vodca Alexander. Alexandrion Group a investit recent cateva milioane de euro pentru achizitionarea a 1.000 de hectare cu vita de vie, de unde sa-si ia vinul pentru producerea distilatului de vin din brandy. Grupul cumpara anual 10 milioane de litri de vin.


Alexandrion Group este o afacere dezvoltata de un grup de investitori greci. Consumul total de bauturi spirtoase din Romania a fost estimat, pentru anul trecut, de Garant, organizatie din care fac parte cei mai mari jucatori din industrie, la un miliard de euro din care doar jumatate este reprezentat de piata legala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO