Aliz Kosza, un manager cu experienţă în turism, FMCG (Orkla Foods) şi construcţii (Fabryo), care deţine în prezent propria firmă de consultanţă, spune că economia încă încearcă să crească doar turând motorul consumului, la fel ca în perioada de boom. Spre deosebire de atunci însă, consumul este apatic şi după creşteri modeste în primele luni din an a revenit în mai şi iunie în tărâmul scăderilor.
“O economie trebuie să crească sustenabil şi să aibă o serie de piloni pe care să se bazeze. La noi tot ce se construieşte se construieşte pe consum, aşa cum se întâmpla încă din perioada de boom. Aceste reţele de comerţ modern forţează deschideri şi se extind în continuare deşi există deja o densitate mare de magazine în România”, spune Aliz Kosza. Multe dintre lanţurile de magazine merg chiar în centrul oraşelor, lucru care nu se întâmplă în alte state precum Ungaria şi Austria, unde magazinele sunt amplasate la periferie. “De altfel, o serie de fabrici au fost nevoite să se închidă pentru că erau poziţionate în zonele centrale unde nu mai aveau permis de mediu”, spune ea.
În ultimii ani tot mai multe fabrici au decis să îşi închidă porţile motivând fie criza financiară şi lipsa apetitului de consum, fie necesitatea de a reloca în zone cu costuri mai mici de producţie. Investitorii care au închis fabrici au adus în discuţie şi dificultatea de a încărca tirurile cu marfă în interiorul oraşelor, dar aceleaşi tiruri străbat acum oraşul pentru a aproviziona reţelele de comerţ modern.