Companii

"Am crescut cu 40% dar nu am stat cuminţi aşteptând trecerea crizei", spune şeful Müller

Tzafrir Granat, CEO al producătorului de iaurturi Müller: Am crescut cu 40%. Nu am stat cuminţi aşteptând trecerea crizei

Autor: Roxana Petrescu

02.12.2011, 15:14 795

Pentru 2012, planul este făcut tot pentru un avans de două cifre, iar dacă brandul creşte conform aşteptărilor, nu este exclusă o investiţie în producţie, după milioane de euro alocate pentru promovare.

Müller a intrat în România în vara anului 2008, la acel moment conceptul de criză economică fiind considerat un fenomen care nu avea cum să atace şi piaţa locală. În realitate lucrurile au stat complet diferit, tăierile de salarii, creşterile de taxe sau concedierile afectând rând pe rând puterea de cumpărare a populaţiei şi deci mai toate pieţele. Cea a lactatelor nu a fost la rândul ei ocolită.

"Am avut câteva săptămâni de creştere a pieţei şi apoi a venit criza. Nu a fost greu să ne schimbăm planurile, pentru că de la bun început am avut o abordare prudentă", spune Tzafrir Granat, cel care conduce de aproape un an activităţile Müller în România.

Prudenţă nemţească

Abordarea nemţilor s-a bazat în special pe campanii de promovare, segment în care au investit milioane de euro, dar şi pe lansări de produse. Astfel, la finalul lunii septembrie, iaurturile Müller au ajuns la o cotă de piaţă în valoare de 5,3% fiind a doua marcă de consum după Danone, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Nielsen.

"Ne-am consolidat brandul. Acesta a fost scopul nostru de la bun început. În 2008 eram necunoscuţi, nimeni nu ştia de brandul sau de produsul nostru. Am continuat investiţiile în brand şi în 2011 şi am introdus şi noi produse şi arome. Am creat disponibilitatea produsului, pentru că degeaba se vorbeşte despre un bun dacă nimeni nu-l găseşte pe rafturi. Nu am stat cuminţi aşteptând trecerea crizei, aşa că pentru anul acesta vom avea o creştere de 40% a cifrei de afaceri.

A fost un an bun, deşi piaţa a stagnat, iar pentru anul viitor ţinta este tot o creştere de două cifre", explică reprezentantul Müller România.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, afacerile Müller au ajuns anul trecut la 7,6 milioane de euro, de două ori mai mari faţă de cele din 2009. Pierderile companiei erau de 4,5 milioane de euro, mai mici faţă de nivelul de 4,9 milioane de euro înregistrat în 2009.

Pierderi bugetate

"Anul acesta pierderile vor fi mai mici. Oricum, acestea fac parte din planul nostru şi credem că în 2-3 ani vom deveni profitabili", mai spune Granat, fără a da un nivel exact al pierderilor companiei pentru anul acesta.

Potrivit acestuia, în prezent în portofoliul Müller se găsesc 76 de produse, cu 50% mai multe faţă de 2010, brandul fiind prezent pe segmente precum iaurturile, laptele sau smântâna.

"Vom intra şi pe alte segmente în viitorul apropiat", a mai precizat Granat, care a evitat să nominalizeze noile categorii vizate. Produsele Müller se găsesc în prezent în proporţie de 70% în marile reţele de retail, restul fiind vândute în unităţile tradiţionale.

Şeful Müller spune că în funcţie de cum merg afacerile pe piaţa locală, ar fi posibilă şi o investiţie într-o unitate de producţie, ţinând cont de faptul că potenţ ial de creştere a consumului există, deşi piaţa încă poartă semnele crizei economice.

O fabrică la orizont

"Când vom simţi că brandul nostru este suficient de puternic am putea lua în calcul o unitate de producţie aici, fie că este vorba de un greenfield, fie de o achiziţie. Ne uităm mereu la ceea ce se întâmplă în piaţă", a mai precizat Granat.

Şeful Müller recunoaşte că grupul pe care îl reprezintă a avut unele discuţii pentru o posibilă achiziţie a Albalact, afacere controlată de familia Ciurtin, dar că acestea nu s-au concretizat.

Recent, în presa israeliană a fost publicat un material potrivit căruia Tnuva, cel mai mare grup alimentar din Israel, ia în calcul vânzarea operaţiunilor din România în contextul în care după investiţii de 60 de milioane de euro, producătorul de lactate a înregistrat pierderi semnificative. Astfel, ţinte de achiziţie ar putea exista pe piaţa locală.

Tzafrir Granat a preluat funcţia de director general al Müller România la începutul acestui an după ce anterior a ocupat funcţia de vicepreşedinte de marketing al companiei. Müller Dairy România este un joint-venture între nemţii de la Müller şi Central Bottling Company (CBC), care este acţionar al companiei Coca-Cola Israel, dar şi al producătorului berii Tuborg de pe plan local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO