Companii

Ambalajele, "mana-n mana" cu retailerii

29.12.2004, 00:00 14

Afacerile producatorilor de ambalaje au crescut, anul acesta, cu un ritm de peste 10%, in principal datorita investitiilor facute de retaileri in extinderea retelelor de super si hypermarketuri.
Piata ambalajelor, pe toate segmentele ei, a crescut valoric, pe fundalul unei cereri majorate de produse superioare calitativ. Industria bunurilor de larg consum a inceput sa realizeze faptul ca ambalajul reprezinta interfata dintre consumator si produs, stiindu-se ca decizia de cumparare a unui bun este influentata in mare masura de aspectul ambalajului.
Ritmul mediu de crestere inregistrat pe diverse sortimente de hartii si cartoane este estimat la 5,5% anual, ajungandu-se, la nivelul anului 2005, la un consum de produse papetare de 610.000 tone.
"Ne asteptam la o crestere de 10% a pietei, pentru anul viitor, care va proveni de la companiile noi care intra pe piata romaneasca, cum ar fi unii producatori de dulciuri sau tigari", spune Mircea Popescu, directorul general al companiei austriece Mayr-Melnhoff Packaging.
"Cresterea de 15% a afacerilor companiei va proveni, in mare parte, de la multinationalele care produc in Romania pentru export, deci exporturile indirecte vor avea o pondere semnificativa anul viitor", a mai spus Popescu.
"Influenta retailului a fost foarte importanta in 2004 si va fi si mai importanta in 2005 ", este de parere Popescu.
Companiile producatoare de ambalaje au consumat anul trecut aproximativ 39.000 tone de hartie, din care 30% a provenit din import, in timp ce exporturile au insumat peste jumatate din productia de 68.000 tone.
Dinamica este data de standardele calitative impuse de clienti, care nu pot fi satisfacute de producatorii autohtoni. Importurile de materie prima pentru ambalaje vizeaza mai ales hartia care se preteaza la procedeele de innobilare. Se estimeaza ca ponderea importurilor in totalul pietei va creste in 2005 fata de anul acesta.
"Cresterea de anul viitor a pietei va proveni de la companiile producatoare de piese auto si electrocasnice, segmente care au crescut cu peste 30% in anul in curs", sustine Laszlo Balint-Nagy, directorul general al SCA Packaging Romania. De asemenea, cererea pentru ambalaje va proveni si de la companiile care si-au anuntat intrarea pe piata dar nu au inceput inca productia propriu-zisa, mai spune Balint-Nagy.
Pentru 2005, estimarile din piata conduc spre o crestere a cererii pentru hartii innobilate, cu polietilena sau metalizate (care folosesc hartie de ambalaj ca suport), atat pentru ambalarea directa, cat si pentru obtinerea ambalajelor, care vor fi asigurate, in mare parte, din importuri.
Noile reglementari din industria alimentara au determinat o crestere si pe sectorul ambalajelor din plastic pentru alimente proaspete, consumatorii optand tot mai mult pentru modalitatile de prezentare din supermarketuri in detrimentul traditionalelor macelarii. De asemenea, dezvoltarea sectorului hotelier, a restaurantelor si a firmelor de catering va aduce o crestere si pe domeniul consumabilelor, a paharelor si farfuriilor de unica folosinta, in 2005.
alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO