♦ Vânzările de bere au scăzut cu 6% în volum, dar au crescut cu 17,4% în valoare în primul semestru din acest an, versus perioada similară a anului trecut, semn că preţurile au crescut cu peste 23% ♦ Cea mai mare scumpire apare la sucuri cu acid, de 27,4%, acestea fiind urmate îndeaproape de apa minerală, unde preţurile au crescut tot cu peste 27% ♦ În aceste condiţii, mărcile private ale retailerilor – cunoscute pentru preţurile lor mai mici – câştigă teren.
Vânzările de bunuri FMCG au scăzut pe line în volum în primul semestru din 2023 versus perioada similară din 2022, semn că apetitul de consum e anemic pe fondul inflaţiei record şi al scumpirii banilor. Totuşi, în valoare, vânzările alimentelor şi cele ale băuturilor au crescut puternic, acest plus fiind susţinut exclusiv de scumpiri, arată o analiză ZF făcută pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Market Vector.
„Pandemia de COVID-19, războiul dintre Rusia şi Ucraina şi inflaţia record şi-au pus toate amprenta asupra economiei româneşti. Consumatorii au devenit astfel astăzi mai atenţi la cât de mulţi bani cheltuie şi la modul în care îşi prioritizează achiziţiile. Şi nu doar atât, cumpără diferit“, spun reprezentanţii Market Vector. În condiţiile schimbării comportamentului de consum, vânzările în volum – cele care indică de fapt apetitul oamenilor pentru shopping – au scăzut pe linie, declinul variind între 2% la apă minerală şi 13% la mălai. La polul opus, în valoare, încasările avansează în toate cele zece segmente analizate de compania de cercetare de piaţă, însă diferenţe sunt majore. Vânzările de vin cresc cu 2%, iar cele de apă minerală şi sucuri cu acid au plus 23-25%.
Vânzările de bere au scăzut cu 6% în volum, dar au crescut cu 17,4% în valoare în primul semestru din acest an, versus perioada similară a anului trecut, semn că preţurile au crescut cu peste 23%. Cea mai mare scumpire apare la sucuri cu acid, de 27,4%, acestea fiind urmate îndeaproape de apa minerală, unde preţurile au crescut tot cu peste 27%.