Companii

Angajatii Coca-Cola HBC pot cumpara actiunile companiei la jumatate de pret

Angajatii Coca-Cola HBC pot cumpara actiunile companiei la jumatate de pret

Calin Dragan, directorul general al Coca-Cola HBC Romania

06.03.2008, 17:41 726

Coca-Cola HBC Romania, imbuteliatorul produselor din portofoliul Coca-Cola pe piata locala, a demarat recent programul stock purchase, prin care fiecare angajat va putea cumpara actiuni la Coca-Cola Hellenic la jumatate de pret, in limita unui anumit procent din salariul sau.
"Programul a starnit chiar de la lansare interesul angajatilor", a afirmat Calin Dragan, directorul general al Coca-Cola HBC Romania, fara a oferi insa alte detalii. Dragan este si el actionar minoritar al companiei grecesti si spune ca oferirea de actiuni angajatilor la preturi preferentiale este una dintre metodele de motivare a acestora.
De altfel, mai multe companii multinationale au in derulare un astfel de program pentru motivarea angajatilor din Romania, printre acestea numarandu-se si Star Foods, parte a grupului PepsiCo, sau Accenture.
In acelasi timp, transformarea angajatilor in actionari aduce o responsabilitate in plus directorului general al companiei.
"Angajatii devenind si actionari, eu ca director general si administrator al companiei raspund in fata lor pentru performantele acesteia", completeaza Dragan.
Cei mai mari actionari ai imbuteliatorului Coca-Cola Hellenic sunt in prezent Kar-Tess Grup (30%) si The Coca-Cola Company (24%), potrivit informatiilor de pe site-ul companiei. Compania greceasca Coca-Cola Hellenic este listata la bursele din Atena (ATHEX), New York (NYSE) si Australia (ASX). La Bursa din Atena, pretul actiunilor a ajuns la inchiderea sedintei de marti la 29,4 euro, compania avand o capitalizare bursiera de aproximativ 10,7 mld. euro.
Coca-Cola Hellenic activeaza in 28 de tari, Romania fiind a treia piata de desfacere pentru companie, dupa volumul vanzarilor, in urma Rusiei si Italiei.
Anul trecut, Coca-Cola HBC Romania, subsidiara locala a imbuteliatorului Coca-Cola Hellenic, a raportat o crestere de 23% a vanzarilor in volum fata de 2006, trecand pragul de un miliard de litri la finele anului.
Acesta este cel mai mare ritm de majorare a vanzarilor companiei din ultimii sapte ani. Un rol important in aceasta evolutie l-a avut consumul local, potrivit managerului care mentioneaza si factori interni, care tin de organizarea companiei la nivel local. In 2007, Coca-Cola HBC Romania a luat masuri de reorganizare a activitatilor de productie si distributie in Bucuresti - cea mai mare piata de desfacere la nivel local pentru companiile din sectorul FMCG (fast moving consumer goods- bunuri de larg consum).
In Capitala, producatorul a deschis al doilea depozit pentru a acoperi distributia in zona de sud, in conditiile ingreunarii traficului in oras. Tot anul trecut, Coca-Cola HBC a decis mutarea fabricii din Bucuresti in orasul Ploiesti si a disponibilizat cei 100 de angajati care au refuzat relocarea. Dragan a mai spus ca este putin probabil sa mai aduca la Ploiesti alte fabrici ale Coca-Cola din tara, din cauza lipsei de spatiu pentru extindere. Cu toate acestea, printre planurile companiei se numara cresterea capacitatii de imbuteliere a unitatii din Ploiesti, investitie care ar putea fi demarata in acest an, potrivit directorului Coca-Cola. Anul trecut, producatorul a instalat la Ploiesti cea mai mare linie de imbuteliere a companiei la nivel local, cu o capacitate de 65.000 de sticle pe ora, pentru bauturi carbonatate.
Dragan mai spune ca nu vede o canibalizare intre bauturile carbonatate si cele necarbonatate, precizand ca cele doua segmente au, in general, ocazii diferite de consum.
Pe piata romaneasca, o crestere importanta a fost inregistrata anul trecut pe segmentul apelor minerale, datorata in mare parte temperaturilor foarte mari din sezonul estival.
"Temperatura este un factor care influenteaza multe din businessurile din sectorul FMCG (fast moving consumer goods, bunuri de larg consum - n. red.), insa poate crea atat beneficii, cat si probleme, deoarece poate aduce un element de impredictibilitate", spune Dragan.
Canicula din sezonul estival din 2007 i-a luat prin surprindere pe imbuteliatorii de bauturi racoritoare, dar si pe comercianti, astfel incat in multe magazine au fost rupturi de stocuri de apa imbuteliata zile la rand.
"In aceste varfuri de consum exista niste limitari pentru producatori", explica directorul Coca-Cola.
Compania activeaza pe acest segment cu apele Dorna, Izvorul Alb si Poiana Negri, fiind in competitie mai ales cu companii romanesti - Romaqua Group, European Drinks, Perla Harghitei sau Apemin Tusnad.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO